Ingenting är omöjligt...

image84

... men ibland kan det vara väldigt svårt! Som exempelvis att ta kort på Bella, få henne att stå still och dessutom fota med en kamera där displayen är trasig och man måste göra som på den gamla "goda" tiden och titta genom hålet... Ja, då är det ändå snudd på omöjligt. Att dessutom försöka få en bra bild, det är inte bara svårt, utan förmodligen omöjligt. Men, en bild blev det iaf.

Det slog mig häromdagen att Bella faktiskt inte är en liten kicka längre, hon håller på att bli en prinsessa. Drottningstiteln är ju redan upptagen (Shelby), så Bella får nöja sig med att vara prinsessa. Dessutom passar det henne mycket bättre. Matte är väl något av en stalldräng som alltid får torka deras tassar, ge dem mat, vara deras livvakt under promenader osv.

Ja, som sagt, Bella har blivit stor. Väger nu knappt 20 kg och mäter ungefär 49 cm i mankhöjd. Tänkte att jag skulle mäta Shelby samtidigt mest för skojs skull, men där kom största chocken. Jag har alltid haft för mig att hon var 68 cm hög, men när jag mätte (och jag mätte om typ 18 gånger) så är hon bara 64 cm.... Inte undra på att alla tycker att hon är så liten för att vara en greyhound =)

image87

Träningsmässigt har jag varit enormt dålig på att uppdatera i bloggen. Vi har faktiskt tränat en hel del under den tid som har gått sedan förra inlägget och det känns väldigt roligt med träningen nu. Både Shelby och Bella är involverade och engagerade och det verkar som om de verkligen brinner  för träningen nu. Igår tog jag med bägge och tränade dem innan jag skulle hålla kurs och det var ett mycket lyckat träningspass. Shelby var först ut och vi körde igenom ett ganska tungt pass av fritt följ. Hon hade bra fokus och en underbar attityd, vilket förvånar mig eftersom hon är i höglöp just nu. I tidigare löp har hon varit intresserad av allt annat än träning, men i detta löp har hon varit helt annorlunda, på ett mycket positivt sätt! Det enda som inte var speciellt bra i det fria följet var ju halkan, vilket försvårade både för Shelby och matte =). Men Shelby har fått till vänster-om-halt bra nu, även om jag fortfarande jobbar för förbättring. Hon är lite för "stel i bakvagnen" och vill inte riktigt jobba in genom att använda bakbenen, men det hela har blivit enormt mycket bättre. Känns skönt att de den utvecklingen hos henne, då hon har ganska lätt för att göra så som hon alltid har gjort...

image86
Söta lilla Bella

Bella var verkligen på G, och den här gången var det helt klart i överdrivt. Hon körde insättning, sitt, ligg, backa, snurra, lägga sig på rygg, stå, spela död, ja hon provade helt enkelt allt hon kunde under de första 5 sekunderna... Det var verkligen inte lätt att hålla sig för skratt och försöka styra upp det hela. Jag valde att behålla henne kopplad en stund och vi gick runt lite på platsen så att hon fick coola ner sig lite. Efter några minuter var hon i vad man skulle kunna kalla för rätt sinnesstämning, och det var då dags att börja träna. Först i framför-mappen är insättning och hon slarvade lite på den första repititionen, men sedan flöt det på riktigt bra. Insättningarna är jag hur nöjd med som helst, och hon är verkligen "klossad" även i vänster-om-halt. Känns bra! Backandet har hon en underbar attityd i, men jag har upptäckt att jag ibland klickar när hon är påväg att stanna upp, vilket jag verkligen måste vara försiktig med i fortsättningen. Vill ju inte förstärka fel beteende. I dagens träning var jag verkligen noga med att bara klicka när hon rörde benen bakåt och hade en jättefin attityd, och jag lyckades varje gång! Tur att jag har hökögon, måste bara komma ihåg att använda dem varje gång i träningen. Stå från sitt börjar falla på plats nu. Jag har varit så dålig på att träna detta av någon outgrundlig anledning. Men nu börjar det bli bra och kommandot börjar även det fastna för henne. I morse tränade vi platsliggande och det gick faktiskt bra. Hon är duktig på att lägga huvudet i backen och där ligger hon som fastnaglad i backen. Jag har dock lite svårt att våga förlänga tiden. Det är väl mitt största problem i träningen jämt, att jag går för sakta fram. Om andra människor har svårigheten att de ställer för höga krav på hunden så är jag precis tvärtom, vilket leder till att vissa bitar i min träning stagnerar ibland. I morse försökte jag verkligen att ha koll på 80 %s regeln, och jag får ständigt bevisat att jag går för sakta fram. Bella klarar alltid 100%, vilket säkert kan uppfattas som bra, men för mig är det ett tecken på att jag går för sakta fram. Jag ska i framtiden hålla mig benhårt till 80% regeln. Det får nog bli mitt nyårslöfte =)

image85
Shelby & Bella i "deras" säng



Kommentarer
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

Jag tycker att Bella är så fin! Tjusiga tjejen. Vad mycket pälsa hon har fått, inte illa. ;) Men det är klart, det kanske behövs där uppe på vintern. ;D

2007-12-20 @ 17:07:28
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Marlene

OJ vad stor Bella blivit - och vad liten Shelby är helt plötsligt! :O

Jo det stämmer - iallfall det jag hunnit läsa! Verkar vara en toppen bok! Har länge tänk köpa Skjut inte hunden - nu äntligen så kom den med på inköpslistan! Mest pga skolarbete!
Jag dyker nog inte upp på klubben imorgon! Ändrade planer - blir hemfärd 50 mil upp och vi vill inte köra i mörkret :(
Synd för det hade varit kul att hinna träna men nästa år! ;)

2007-12-20 @ 17:51:12
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0