Glada doggisar

Träning stog på schemat när vi kom hem idag. Vädret var strålande och alla var vi på bra humör. Pysslade på lite inne innan jag bestämde mig för att gå ut å träna. Bella fick komma ut först och Shelby var inte nöjd. Inne i huset sjöng hon operasång och tyckte allmänt synd om sig själv. Bella däremot var mycket nöjd över att få komma ut och jobba tillsammans med matte. Vi började kolla lite i framför-mappen. Hon blir bättre och bättre på att direkt ändra beteende vid felsignal och det hela flyter på väldigt bra. Nästa uppgift blev platsliggning, något som var svårare. Hon har lite för mycket myror i kroppen för att ligga lugnt och stilla utan vill gärna lukta, flytta tassen osv. Idag blev det klara besked och så fort hon började "pilla" med något så försvann all möjlighet till belöning. Vet inte om det är bästa vägen att gå, men det är svårt att veta hur jag ska hantera det. Men i slutändan gick det ändå bra och då låg hon fint med hakan i backen. Vi hann även med inkallningar, ställande och läggande under baklängesmarsch (är förvånad över hur duktig hon ändå är på att lyssna på de olika kommandona), slät baklängesmarsch, fritt följa, backande och lite tricks. Det blev ett ganska långt träningspass med många lekpauser och hon skötte sig utmärkt hela tiden. Det var verkligen roligare än på länge att träna Bella och jag börjar ändå se att den extrema "hetheten" efter vårt träningsuppehåll så smått börjar avta.

Shelby var överlycklig när hon fick komma ut, och Bella tog istället hennes uppgift; att gnälla som aldrig förr. Hon gnäller i alla fall bara. Shelby ylar och sjunger opera och det låter verkligen inte vackert! Shelby var verkligen på ett strålande humör och glädjen fullkomligen sprudlade från henne. Hon var glad, livlig och väldigt samarbetsvillig. Det är verkligen en fröjd att se henne och jag inser nu hur tacksam och rolig hund hon faktiskt är, både till vardags och i träning. Shelby fick även hon testa lite framför-mapp, något som vi inte har gjort förut. Självklart förstod hon inte riktigt vad vi höll på med, men hon är väldigt duktig på att fortsätta erbjuda samma beteende som hon sist fick belöning för. Bytsignalen var lite svårare, men det kommer nog. Det mest intressanta är att hon visar en otrolig uthållighet när belöning uteblir. Jag är så stolt över henne! Vi började även träna lite sättande under marsch och det ser riktigt bra ut. Jag tror faktiskt att hon snart fixar det!

Roligare träning än på länge och självklart är jag supernöjd! Nu är jag sugen på att baka bullar, men vi får väl se om jag ids. Imorgon väntar tjejmiddag här ute. Ska bli superkul!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Låter som om ni trivs rätt bra där ute. ;)

2008-11-06 @ 19:40:55
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Olivia

Åh va roligt ni verkar haft, man får alltid sån energikick när man haft en lyckad träingsstund. Att baka bullar bilr därefter en enkel match :)

Känner igen de där med myror i kroppen under plasten, förstår dem nästan, det måste ju vara förbannat tråkigt att ligga så där stilla :)



Funderar själv på att fara träna Nova på Forslunda ikv, är dock lite nervös inför pinsamheter som kan inträffa när man kommer med en uberladdad flatte som fått vila alldeles för länge...



Hoppas du får en trevlig tjejmiddag i morgon.



Kram.

2008-11-06 @ 19:49:09
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Vad kul att det går så bra med träningen! Hm, det där med myror...det verkar som att alla myror alltid ska samlas precis där hunden ska ligga plats! ;)

2008-11-07 @ 02:14:27
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Olivia

Åååh va du är söt, de kom nog en liten tår när jag läste ditt inlägg. Jag är så glad att jag har dig att ventilera med om både roliga och mindre roliga saker.



Stor kram på er.

2008-11-07 @ 15:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0