Tasstarget & stadga

Ja, trots att jag inte mått vidare värst bra idag så har iaf träningen gått riktigt bra! Hundar kan verkligen få en att fokusera på annat ibland. Det har inte blivit långa träningspass men istället har det varit mycket givande sådana, vilket helt klart är att föredra!

Shelby:

Ja, Shelbis har verkligen börjat uppskatta klickerträningen och jag kan verkligen se en nytändning hos henne även om hon alltid har älskat att träna. Idag har fokus främst legat på stadga i sittet samt att kunna stå still med båda framtassarna på en telefonkatalog (man tager vad man haver... :)) Av någon anledning har vi inte direkt tränat stadgan i sittet så där jätte intensivt tidare (varför vet jag egentligen inte...) men nu har vi tagit nya tag. Hon har bra stadga med mindre störningar, men det kan absolut förbättras. Stadgan har gått bra och hon är absolut redo för lite svårare störning. Tasstargeten är alltid bra att ha, men vårt främsta slutmål med detta är snygga vändningar på stället. Hon har inte haft nån jättebra bakdelskontroll och det är alltså tänkt att vi genom detta ska öka denna kontroll. Det har gått jättebra och vi har bara idag kommit så långt att hon med störningar kan stå kvar med tassarna. I morgon ska vi börja röra på bakbenen (hon lyckades dock med det idag.. .och självfallet blev det jackpot!). I övrigt kom jag på idag att vi inte har övat på ställande under gång sen sist vi tränade, vilket kan vara bra inför den stundande tävlingen. Så under promenaden idag gjorde vi några försök och det gick faktiskt riktigt bra, även om jag inte har tränat in det på det sätt som jag hade velat, men tävlingen är alldeles för nära nu för att vi ska gå in och börja träna om det. Det får helt enkelt bli ett senare projekt!

Bella:

Ja, även vid träningen av Bella har fokus legat på stadgan i sittet och tasstarget och hon är verkligen helt otroligt duktig! Hon kommer, som jag har sagt tidigare, att bli en riktig stjärna! Min miss idag var väl dock att jag inte hann med och se när hon tappade intresset, även om vi ändå lyckades avsluta jättebra. Men det kan jag ta med mig och lära mig till nästa gång! A & O är ju ändå att sluta när man ligger på topp! Självfallet blir det ju en hel del annan träning med Bella, som är av det slag som man inte alltid tänker på. Kontakt är ju sådant som vi alltid tränar dagligen när vi är ute, såväl som koppelträning och hantering. Vi har nu kommit till den punkt då hon verkligen älskar när matte vill gosa (alltså hantera)! Koppelträningen går även den jättebra och hon får ständigt lära sig att lägga band på sig själv och det hon vill ha. Att ha tålamod är sånt man får träna på :) Både jag och hundarna ;)

Ja, man kan väl säga att det blev en bra dag trots allt! Det känns verkligen roligt att Shelby, trots sin ras, är så träningsglad & självfallet känns det även roligt att jag och Bella har fått den enormt fina kontakt som vi har fått! En riktigt lyckad dag!

Kommentarer
Postat av: Eva

Tycker du är jätte duktig med hundarna! Det ska bli spännande att se hur långt upp i klasserna du kommer framförallt med Shelby. Blir hon Sveriges första greyhound som blir lydnadschampion?!
Eva

2007-08-27 @ 22:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0