Vilken kick!

Att det kan vara så kul å träna hund! Kvällen har verkligen varit lyckad både för min egen del och för hundarna. Åkte till Olivia och tränade eftersom det är ungefär 1000 gånger roligare att träna tillsammans med någon och speciellt tillsammans med någon som är så positiv och duktig med hundar! Glömde dock kameran, så inga bildbevis finns från vår träning... lite typiskt mig!

Ja, Shelby var först ut (samtidigt som Olivia körde Nimbus) och vi passade på att träna platsen när vi ändå kunde utnyttja varandra. Trots att båda var extremt taggade på varandra och Shelby såg rätt sugen ut på ängen som låg framför henne så gick det jättebra! Känns skönt att verkligen få till en bra plats nu inför den stundande tävlingen! Efter det fortsatte jag att klicka den nya typen av insättning som jag har tänkt byta ut mot den gamla, då den är sisådär... den nya typen är både snyggare och känns mycket lättare att få snygg. Läggande under gång har länge varit Shelbys favorit och den satt även den idag! Däremot är ställandet verkligen långt ifrån 100, så där har vi lite att jobba på! Apporten testade vi tidigare idag och även där måste jag hitta nåt som verkligen motiverar henne... den är tydligen inte så kul...!? Men, men... det är ju det som är det härliga med hela hunderiet... allt blir sällan som man tänkt sig och det finns inga genvägar. Det är bara att analysera vad som kan få henne tillräckligt motiverad och jobba vidare!

Sen fick Bella göra sin entre. Och jag måste bara säga; WOW! Hon är verkligen fenomenal den valpen! Att vara 3 månader och kunna fokusera & prestera trots störning av annan valp i närheten är verkligen imponerande! Vi tränade nästan uteslutande kontakt och sättande. Eftersom hon tycker att det är lite smått konstigt med andra hundar under de första 30 sekundrarna, så tog vi det lugnt och stod på behörigt avstånd. Hon tog kontakt och vi flyttade gradvis närmare... Till slut befann vi oss inte långt ifrån Oliva och Nova och hon kunde verkligen bibehålla sitt fokus på mig och vad det var vi höll på med. Vad gäller sitt har vi ganska nyligen lagt på ett kommando och nu så fixade hon det trots störning! Jätteduktig! Jag provade att förlänga tiden som hon fick sitta innan belöning (dock bara med nån enstaka sekund) och det gick super! En sak är klar! Bella kommer att bli en stjärna! Jag känner verkligen att hon kan ge mig precis det jag har letat efter och lite till!

Efter det var det återigen Shelbys tur och denna gång var det enbart kontakt som lönade sig. Ja... hon kanske inte är lika självklar som Bella på detta, men det tar sig! Det är inte att förglömma att hon faktiskt inte är klickertränade från grunden och hon har fortfarande mycket i huvudet bara att försöka förstå de ändrade spelreglerna. Men efter en stund började kontakten att komma mer och mer. Jag märkte ganska tidigt att jag får förflytta mig mycket sakta närmare Nimus och Olivia eftersom Shelby är extremt intresserad av Nimbus. Men kontakten finns där och Shelby har en extrem förmåga att kunna fokusera under träning och tävling. Dock saknar hon denna typ av kontakt när det gäller att inte lyda något speciellt kommando, vilket kanske inte är helt ovanligt för hundar som tränade genom lockning. Men vi jobbar på det och hon börjar bättre och bättre förstå de nya reglerna som matte helt appropå bara har ändrat på! Ja, det ska inte vara lätt att vara hund alla gånger och försöka förstå sig på allt som vi människor gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0