Jag är nykär!

Ja, faktiskt! Helt plötsligt bara... Efter att ha spenderat lite tid från mina hundar inser jag väldigt snabbt hur mycket de betyder för mig. Missförstå mig inte nu, jag uppskattar alltid mina hundar och värderar dem enormt högt varje dag. Men ibland behöver man en paus för att inse hur enormt mycket man älskar dessa underbara vänner. Idag kände jag att det var dags för dem att få spendera lite egentid med matte, vilket såg ut att uppskattas enormt mycket från deras sida. Även om de älskar att springa och busa med varandra då vi alla 3 är på promenad, så lyser det verkligen i ögonen på dem när de får matte för sig själva.

Igår tränade jag Bella för första gången på en vecka (ja, det handlar ju då om uppstyrd träning) då jag har varit borta ett tag (dessutom måste jag ju återhämta mig från jetlag:en som jag drog på mig på min Stockholmsresa =) ). Men igår var det dags för lite mer strukturerad träning igen, och snacka om att lilla bakelsen var på G. Hon hade en enorm intensitet och det roliga är att hon myckat sällan slarvar fast hon är eld och lågor. Visst kan det ibland gå i ultraspeed, men i det stora hela tycker jag att hon är enormt duktig på att samla sig och utföra momenten korrekt trots sin glöd. Väldigt roligt att se! Ute på den enskilda promenaden idag gick allt mycket bättre än jag någonsin skulle kunna drömma om. Hon är sååå duktig på att vara lös, något hon alltid har varit. Hon håller sig nära, söker ofta kontakt och håller ofta kontakt under längre stunder. Hon kommer alltid på inkallning, trots att fläcken hon nosar på för tillfället är enormt inbjudande eller trots att det hon hittat att leka med är väldigt roligt. Hon släpper verkligen allt när matte ropar. Duktig kicka! Passade på att träna lite platsliggning i skogen, vilket gick sisådär. Bella är inte en ljudkänslig hund, hon är istället en tysnadskänslig hund =). När det är knäpptyst blir hon fundersam och det är nästan som om hon är misstänksam mot tystnaden. Det ser ut som om hon är helt säker på att något snart kommer att hända och då är det bättre att ta det osäkra för det säkra och därmed skälla lite på tystnaden =) Hon är ju för rolig! Sedan märkte jag också en sak som jag har missat. Numera hanterar hon möten med människor i bostadsområden alldeles utmärkt och det är mycket sällan som hon skäller ut dem (bara om de beter sig konstigt och det är mörkt ute = fulla människor). När vi är i skogen är vi ofta på ställen där inga andra människor är eller någonsin har varit... =). Men idag gick vi på Gammliaspåret, vilket medförde en del möten med människor (faktiskt inga hundar idag...). Detta reagerar hon dock på och skäller ut dem, dock inte så ihärdigt och det är lätt att bryta. Måste verkligen träna på promenader i liknande områden, sånna som är lite mittemellan... ( = några människor men inte hela tiden). Alltid missar man något... Men summa summarum var både gårdagens träning och dagens träning/promenad väldigt lyckad och Bella är verkligen en helt fantastisk tjej som jag bara faller mer och mer för varje dag som går.

Shelby gick in i löpet i måndags, något jag har väntat på ett tag nu. Skönt ändå att hon löper så sällan (ca 10-11 månader emellan). Konstigt nog har hon inte varit speciellt döv på senaste tiden. Vid tidigare löp har det nästan varit så att jag har funderat på att hörseltesta henne =), men den här gången har hon bara slagit av någon enstaka gång. Dock har jag nog varit lite bättre på att inte låta henne vara lös då, så det kan ju bero på det. Även tidigare när löpet har börjat har hon varit lite disträ och inget har direkt fungerat. Men inte denna gång! Shelby är nästan som en valp. Vill leka jätte ofta, är väldigt kontaktsökande, sprallig och superglad! Hon är helt fantastisk! Igår när vi tränade var hon verkligen fokuserad och jätteglad. Hon hade mycket energi och hög intensitet (iaf för att vara Shelby). Idag på promenaden insåg jag väldigt snabbt att det inte skulle vara några som helst problem att ha henne lös, då hon ständigt tog kontakt med mig. Jag vet att man inte är tillåten att ha löptikar lösa, men samtidigt känns det som att kreti och pleti ständigt har sina hundar lösa trots att de har noll koll på dem, så varför kan jag inte få ha min tik lös då hon ALLTID kommer. Jag behöver ju inte ens kalla in henne, hon kommer ju frivilligt. Så efter att ha diskuterat med mig själv så kom jag fram till att släppa henne. Ingen behöver ju veta att hon löper... Det är ju inte så att hon är i höglöpet, för då skulle jag inte släppa henne, men nu skulle hon ändå bita av huvudet på hanar som skulle försöka. =) Duktig tjej =) Ska inte låta pojkarna få komma till skott bara så där.

Hon skötte sig alldeles utmärkt bra, bjöd ständigt upp till lek och tog kontakt väldigt ofta. Vi hade en alldeles underbar stund ute i skogen och hon bjöd mig på många skratt. Dessutom var hon enormt träningssugen och vi testade en del moment från 1:an bara för att hon skulle få göra något som hon verkligen redan kan och som hon älskar. Hoppas verkligen att detta humör håller i sig! Ingen skulle bli gladare än jag (kanske Shelby).

Tack till mina 4fota älsklingar för att ni förgyller mina dagar!

Nu under kvällen har jag hållit i min valpkurs, och det är verkligen helt underbart roligt! Deltagarna är engagerade och motiverade och fullkomligt superduktiga! Det är kul att se vilken utveckling de har gjort under bara tre praktiktillfällen och jag är verkligen imponerade över hur de jobbar med sina hundar. Kul att få följa deras utveckling och som det ser ut nu kommer den utvecklingen att vara ganska stor bara under min kurs! Idag fick jag den utvärdering som alla kursledare säkerligen strävar efter och drömmer om. Jag fick förfrågan om jag kommer att hålla fler kurser sedan och om det fanns möjlighet att få gå någon till kurs för mig!!! Det känns verkligen superkul att höra och det är den absolut bästa utvärdering jag kan få! Tack till mina kursdeltagare: Ni gör det verkligen roligt och stimulerande att hålla kurs!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej på dej!
Va roligt å få läsa alla utvärdingar och va kul att många vill ha mer av dej :)
Tänkte passa på att tacka för kursen i onsdags, Kan ibland vara lite känslomässigt att ta ut Nimbus eftersom man inte riktigt vet hur kan kommer att reagera och då är det enormt skönt att veta att man har kursledarens hela stöd, sen värmde dina ord om Nimme när vid pratades vid i telefonen otroligt mycket.
Jag, Nova och framförallt Nimbus kommer att sakna dej enormt mycke.
Kram

2007-12-14 @ 11:07:08
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Ja visst är det härligt att bli "nykär" :)

Vad kul att du fått höra så mycket positivt från kursarna! Det värmer så otroligt mycket att få höra att de är nöjda och att de vill gå fler kurser!

2007-12-14 @ 18:07:32
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Marlene

Jo han växer! Fattar inte att han snart är fullvuxen - han är ju bara en liten skit fortfarande!

Nejdå ingen fara - gör en åt mig samtidigt när du ändå håller på :P

2007-12-17 @ 14:40:55
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Marlene

Ja dagtid - sådär runt 11-12 snåret - är ledig hela dan så jag kan anpassa mig!

Haha! Ja jag är också avis på alla hemsidor folk har. Men när ska man ha tid att lära sig sånt?!
Gratis sidor -jo har haft några men det blir aldrig riktigt som jag vill *grr*

Vi har kloka hundar ;)

2007-12-18 @ 10:21:30
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

Låter jättetrevligt att ses när ni flyttat hit! Vi bor i Gustavsbergs, så om somrarna bor vi ju faktiskt rätt nära varandra om ni håller till i Stavsnäs då. Eller, nära och nära. Men ganska nära. ;)

Bell är ju så fin, ska bli kul att se henne "live"!!

Mvh Lisa, Eskil & Loi

2007-12-19 @ 23:44:34
URL: http://www.eskil-isak.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0