Min första kurs

Det var verkligen jätteroligt! Ja, igår startade en av kurserna som jag ska hålla nu 9 veckor framöver. Igår var det en grupp på sex personer och de har alla lite äldre hundar. Ikväll är det dags för den andra gruppen, och där är ingen av hundarna äldre än 6 månader. De första 2 gångerna kommer vi att vara hundfria och gå igenom viss teori. Resterande 7 gånger kommer alltså att vara praktiska.

Ja, hur kändes det då? Under tiden kände jag mig väldigt avslappnad, det kändes som om jag höll ett bra tempo och att jag hade lagt det på en nivå som passade denna grupp. Jag som annars brukar glömma allt om hur jag beter mig när jag ska prata inför grupp, kände att jag till och med hade tid att reflektera över min insats även under tiden jag pratade. "Oj, nu pratar jag in i tavlan..." eller "hur ska jag lyckas styra tillbaka gruppen till det ämne vi höll på att prata om?" Sådana frågor dög upp i mitt huvud och jag kände verkligen att jag gjode en väldigt bra och lyckad insats! Det är alltid svårt att veta vilken nivå som är lämplig när man får en ny grupp. Personerna i gruppen kommer från olika bakgrunder, har olika erfarenheter och förkunskap och är kanske även där av helt olika anledningar. Men det kändes ändå som om jag hade lyckats lägga ribban på en lämplig höjd och de deltog ändå i många diskussioner. Det största problemet som jag upplevde var att vissa personer har en tendens att ständigt vilja ha svar på specifika problem som de har med just sin hund. Detta är i och för sig väldigt intressant, men om det ständigt ska diskuteras så, kommer diskussionerna att flyta iväg och jag kommer att tappa den röda tråd som jag ändå anser ska finnas där hela tiden. Samtidigt tycker jag att det är väldigt viktigt att teorin blir knuten till verkligenheten och jag tror att det är lättare för dem att förstå teorin om de får något konkret att koppla det till. Med andra ord är det en väldigt svår balansgång. En sak som kändes väldigt roligt var att de alla hade mängder av förslag (bra sådana!) på hur man kan skapa en god relation tillsammans med sin hund. De kom med massor av helt skilda förslag som alla verkligen kändes relevanta.

När jag kom hem byttes dock känslan av att allt hade gått så himla bra ut. Helt plötsligt kände jag mig alldeles tom på känslor. Jag är ganska säker på att de alla var nöjda och att de kommer att komma tillbaka nästa träff, men man vet ju aldrig... tänk om de inte alls tyckte om det? Fast min magkänsla säger att de tyckte mycket om teorin och jag får väl försöka förlita mig på den. Det är väl det bästa med att kursen är gratis. Om de kommer tillbaka gör de iaf det för att de verkligen vill och inte för att de har betalt =)

Redan ikväll drar jag igång med valpkursen, och det ska verkligen bli spännande att se hur olika grupperna är. Det känns som om diskussionerna och frågorna kommer att vara helt annorlund i valpgruppen än i den äldre gruppen. Men, som sagt, det ska bli jättespännande och roligt! Längtar faktiskt till ikväll!

Tack till Olivia & Sandra för att ni är mitt bollplank och att ni alltid lugnar mig när jag är paranoid =) Ni är värda allt för mig!

Tillägg & uppdatering

Ja, jag hann inte skriva allt tidigare, men tänkte utveckla det hela lite mer nu.

Fokus och vad man skulle kunna kalla för den röda tråden under gårdagens kurs var frågan VARFÖR? Inom såväl utbildning som lärande tycker jag att detta är den viktigaste frågen att ställa sig. Detta gäller oavsett vad lärandet handlar om. Att själv kunna ställa sig frågan varför är, enligt mig, nyckeln till kunskap. Om jag inte förstår varför jag gör en sak, varför just en sak ser ut på ett specifikt sätt eller varför det är av någon vikt alls så kommer jag heller aldrig att ta till mig det jag försöker lära. Tidigt i kursens gång gjorde jag klart detta för deltagarna. Jag berättade att denna fråga kommer att vara utgångspunkten i allt vi gör, såväl teoretiskt som praktiskt, och att jag gärna ser att de själva under hela kursens gång ställer sig frågan varför. Varför har vi teori? Varför är dessa specifika områden viktiga? Varför ser du på saken på detta sätt? Varför kan man inte se det på detta sätt? Varför ska vi göra specifika övningar? etc. etc. Jag framhöll även vikten av att ställa sig denna fråga i hundträningen och då både ur sitt eget perspektiv, men även ur hundens. För oss är det inte komplicerat att svara på frågan varför hunden ska komma på inkallning. Det ter sig ganska självklart (för dom flesta iaf) att vi måste lära hunden att komma på inkallning för att den ska kunna fungera lös utan att springa fram till folk, fä, över vägar osv. Men hur kan man få hunden att förstå varför den ska komma på inkallning? Utan att fundera över denna fråga kommer man aldrig att få en klockren inkallning - anser jag iaf. Hunden måste vara motiverad att komma in till oss, annars kommer det aldrig att funka. För varje hund måste vi tänka ut och försöka förstå vad det är som driver hunden, för att på så sätt hitta ett sätt att motivera hunden - i detta exempel då, vad kan jag hitta som motiverar min hund att komma in till mig?

Detta var helt klart den röda tråden under hela kurstillfället, och jag tror verkligen att jag lyckades få ut detta budskap. Mer ingående talade vi om vad som formar en hund och vad som kan tänkas bidra till hundens agerand. Vi talade även om relationen mellan hund och människa och hur man kan tänkas bygga upp en trevlig och stabil relation med sin hund. Det sista område som vi berörde var det berömda begreppen dominans och ledarskap. För mig är dessa begrepp inte relevanta så jag anser att vi inte säkert kan veta om en hund känner sig dominerad eller inte eller om den verkligen har tagit oss som ledare. Jag hävdar att det enda vi egentligen kan veta är det vi ser och det är utifrån det jag jobbar med mina hundar. Aldrig någonsin har tanken slagit mig att mina hundar försöker "ta över", "klättra i rang" eller att jag måste utöva dominans för att vara en bra ledare. Detta för mig är helt absurt. Men trots mina egna ställningstaganden, åsikter och värderingar florerar diskussioner kring ledarskap och dominans ständigt i hundvärlden. Vissa hävdar att det är kärnan i hundägandet medan andra hävdar att det inte finns. Sedan finns även allt därimellan... Men, för att på något sätt presentera de olika tankar som finns kring begreppen idag, kände jag att det var viktigt att lägga fram olika typer av sätt att se på dominans och ledarskap, för att förhoppningsvis kunna öppna upp ögonen för mina deltagare att läget inte är svart eller vitt.

Detta är ju ett område som behöver stötas och blötas många gånger för att man själv ska kunna bilda sig en uppfattning och känna sig trygg i den position man har valt. Men ändå hoppas jag innerligen att jag lyckades så ett frö hos deltagarna och att de funderar kring dessa begrepp. Det är trots allt genom diskussion och "stötning och blötning" som vi ofta lär oss, och det är viktigt att försöka sätta sig in i området. Att hålla sig ajour även med tankar som man själv kanske inte står för, för att på så sätt kunna argumentera för sin sak.

Ja, det ska som sagt bli mycket intressant att se hur kvällens grupp ter sig och vilka frågor som kommer upp från dem. Jag är superladdad och det känns verkligen som om jag har hittat hem! =)

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej där! Och tack för igår :) Jag har sagt det förr å jag säger det igen, Du var super igår kväll och intala dig nu ingenting annat.
Slå gärna en signal ikv efter kursen.
Kram

2007-11-15 @ 11:27:50
Postat av: Marlene

Åh vad jag känner igen mig. Helt normalt att känna så efter första kurstillfället. Kände mig helt tom - var inte alls nöjd med vad jag presterat trotts att det kändes så bra direkt efter kursen!
Men det blir bättre för varje gång!
Du är så klok du - väntar med spänning tills din bok kommer ut ;)
Kamera ja - kan tänka mig att det är ännu mer omöjligt att fota en grey i språng!
Imorgon lagas min bil - så efter det är jag nog lite oftare på klubben!

2007-11-15 @ 21:47:25
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Marlene

Umeå BHK annonserade ut för några dagar sen, det var en kompis som skickade en länk... http://vovve.info/carin/Kurs_Niina.pdf - rätt så ont om platser men maila så kan du stå som reserv!
Jag står redan som reserv men det var lite osäkert så hon skulle maila tillbaka senare.
Ja det där med att uppfostra omgivningen... puh!

2007-11-17 @ 09:19:52
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0