Träning, skogspromenad & tilltugg

Ber om ursäkt för den extremt taskiga kvalité på korten, de är tagna med mobilen...

image76
Sandra med Shelby på vår fikapaus i skogen

Ja, de senaste dagarna har varit lite blandade. Husse har varit hemma i helgen, och därför har jag mest fokuserat på honom eftersom vi inte träffas jämt nu för tiden. Men det har blivit både det ena och andra ändå...

Igår & i förrgår låg fokus helt klart på inomhusträning. Shelby är svår att träna inomhus, då hon väldigt fort tröttnar, så det gäller att hitta bra övningar som kan få henne att jobba ett tag. Mestadels har hon fått träna nostarget (nose touches), vilket kan vara bra att ha nångång. =) Jag har även valt att träna en hel del kroppskontroll med henne. Vid dessa övningar gäller det dock att kolla av när hon ligger på topp och sluta då för hennes motivation dalar ganska snabbt. Det är verkligen en enorm skillnad på att klickerträna Shelby och Bella. Shelby är ju grundtränad med lockning, vilket medför att jag har fått lägga stor energi på att få henne att erbjuda beteenden. Det är inte möjligt att "fela" henne eftersom hon då direkt skulle tappa självförtroendet och gå därifrån. Bella å andra sidan fortsätter lika glad som innan om jag ger henne en felsignal och erbjuder då något annat beteende istället.

Bella är väl den som har fått mest uppmärksamhet vad gäller träningen. Vi håller fortfarande på att strukturera upp vår "framför-mapp" och det har verkligen gett bra resultat nu. Hon börjar alltid med att erbjuda insättningar (vilka har blivit jättefina!). Sedan fortsätter vi med backandet, och håller nu på att lägga på kommando (mest för skojs skull... kommandot alltså). Sedan kommer sitt till stå, vilket hon verkligen har börjat haja nu. Denna övning har jag tidigare (med Shelby) inte ens reflekterat över. Med Shelby var det ju bara å locka upp henne från sittandet. Men hur gör man när man inte lockar...? Ja, i helgen hittade jag lösningen efter lite klurande och nu erbjuder hon dessutom riktigt snygga ställanden! Härligt! Klickerträning ger verkligen hjärngympa och det ger så otroligt fina resultat! I'm in love! Sedan fortsätter framför-mappen.... Bella har oxå fått träna nostarget och hon är riktigt entusiastisk! Vi har även tränat lite med apportbocken, men jag tror att jag ska gå tillbaka till leksaker och först befästa det ordentligt där. Sammanfattningsvis så har träningen med Bella gjort enorma framsteg under dessa 2 dagar och jag har fått massor med mer energi!

image77
Bella poserar för matte

Till skogspromenaden. Jag och hundarna hämtade upp Sandra och Ipo strax efter 11 idag och åkte ut i skogen. På oss hade vi varma kläder eftersom det var lite kylslaget idag och i väskan hade Sandra kaffe och bullar. Hundarna sprang och lekte och verkade ha väldigt roligt tillsammans... ibland kanske lite för roligt! Solen sken och vädret var verkligen helt underbart! Jag kommer att sakna skogsprommisarna med Sandra så ofantligt mycket när vi flyttar! Det är verkligen det jag kommer att sakna absolut mest eftersom det nästan är ett dagligt inslag i min vardag.

Shelby lyckades lokalisera den enda kullen där det inte fanns nån snö, och där satte hon sig så fort hon blev less på snorungarna. Hon grävde och krafsade tills hon var nöjd och då kunde hon slå ner rumpan =) Hon är ju för underbar denna dam!

image78
Shelby tar plats på den enda snöfria fläcken i skogen

Ipo såg mest ut som en snögubbe då snön verkligen verkade dras till honom. Tur att matte har varit så snäll å inhandlat ett täcke till våra fikastunder i skogen

image79
Ipo smyger på Bella i sitt fina täcke

På väg hem svängde vi förbi Djurmagazinet och Coop för att inhandla godsaker. Bella fick återigen ett nytt halsband och det blev även en hel del tilltugg i form av ben och grisöron. På coop köpte matte massor med märgben! Det om något i denna värld är mina hundars absoluta favorit! Det finns nog inget i världen som kan slå märgbenen!

Kommentarer
Postat av: sandra

Ja huvva så hemskt det kommer att bli när du far.....
Vad ska jag ta mig till.... *Snyft*
Känns i ögonen när jag läser om hur jävulskt bra vi har det!
Buuuuuhuuuuu!!!!!

2007-11-28 @ 16:57:28
Postat av: Olivia

Va trevligt ni verkar ha haft ute i skogen, å gu va jag skratta åt Shelby och hennes lilla sitt-fläck :)
Kram

2007-11-29 @ 13:43:24
Postat av: Marlene

Klicka på mitt namn och tycktill! Ang träningsträffar...

Postat av: Nina

Tack för grattis! :-) Jag läser om er träning också, vad duktiga ni är!! *tummen upp* Blir kul att se er live sedan också!

2007-11-30 @ 08:32:54
URL: http://agera.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0