Träning, träning, träning...

Ja, vaknade upp i morse och kände mig verkligen mer sugen än på länge att träna hund. Tittade ut och det var dimma vilket innebar att det faktiskt var plusgrader! =) Jippi!!! Eftersom det verkade som om hela världen hade beslutat att ta sovmorgon dröjde det innan det blev någon uppstyrd träning, men vi började så smått hemma i vardagsrummet. Bella var dock den enda som blev tränad eftersom Shelby på senaste tiden har fått för sig att det inte är nå kul och träna inomhus. Tror att det är löp på gång, då brukar hon nämligen kunna bete sig lite så. Men Bella var laddad och vi körde stenhårt med "framför-mappen". Hon är en riktig klocka på att använda bakbenen och insättningarna är nu nästan felfria. Men ändå är jag inte nöjd och har inte riktigt velat lägga på kommando, men det kommer nog inom några dagar nu... Sedan körde vi backa, och hon tycker verkligen att det är superkul. Måste dock börja utveckla det lite mer och höja kriterierna. Detta eviga problem. Jag är verkligen inte duktig på att höja kriterier och har verkligen en förmåga att hänga kvar alldeles för länge på en och samma nivå, vilket självfallet medför att träningen stagnerar en del. Men backandet är på god väg! Vi tränade signalkontroll på ligg, sitt och plats och hon är verkligen jätteduktig. Hon tog inte till fel beteende en enda gång! Vi tränade även vidare på "fri"signalen och den har hon verkligen köpt vid det här laget. Jag kan nu säga vilket ord som helst ungefär på samma sätt som jag säger "fri" och hon rör sig verkligen inte förrän just orden "fri" kommer! Det är underbart att se henne sitta och verkligen behärska sig själv!

När vi väl hade packat in oss i bilen för att möta upp Olivia, Nimbus och Nova körde vi raka vägen till mötesplatsen. Shelby var först ut och vi tog oss an "rutan". Jag vet inte varför jag är periodare när det kommer till detta moment, men träningskurvan ser verkligen ut som en berg-och-dal-bana. =) Men nu är vi på G igen, och nu ska jag verkligen befästa denna eviga inlärning av rutan. Vi har nu tagit bort target, men jobbar fortfarande med frivilligt beteende. Hon är ivrig och hon känns verkligen rolig att jobba med i denna övning. Jag har verkligen satsat på att få henne att springa rakt genom rutan för att slippa få detta eviga att hon stannar upp och funderar "är jag rätt nu". Nu har jag istället belönat att hon springer rakt igenom i hög fart, och det börjar verkligen ge resultat. Bara för att testa var jag tvungen att säga stå när hon var på väg igenom, och hon gjorde verkligen ett ursnyggt ställande i den bakre delen av rutan! Duktig flicka! Vi tränade även en del vändningar på stället och vänster-om-halt har blivit riktigt snygga. Däremot släpper hon position i höger-om-halt och där har vi en del att träna på. Jag har ju varit slö på att träna det (och överhuvudtaget på slutet) och det märks verkligen. Hon slarvar och hon tappar ständigt position. Men, nåt att bita i är ju aldrig fel =)

Sedan körde vi även en del apportering och farten börjar att komma nu på tillbakavägen. Däremot har hon ibland tendensen att sakta ner när hon är en meter ifrån mig för att sedan lunka in. Vet inte riktigt vad jag ska göra, men det tåls att klura på. Kanske nån där ute som har nå bra tips?

När Shelbys pass var över var det Bellabus tur. Hon var ivrig och tyckte verkligen att matte var kul som äntligen hade tagit sig i kragen och lagt upp lite strukturerad träning utomhus. Vi började med insättningar och vändningar på stället och nu söker hon ständigt upp min vänstra sida och kommer nu ända in. Det tidigare "problem" vi har haft är att hon ställer sig så att hon kommer en liten bit ifrån min sida och positionen blir inte direkt snygg på det sättet. Men nu trampade hon på hela vägen in till sidan. Även sättandena vid sidan har börjat arta sig och det händer allt oftare att hon faktiskt hamnar i rätt position. Hon kan dock fortfarande hamna för långt bak ibland, men det blir alltmer sällan =)

Sedan körde vi vidare med backandet och det lyser verkligen i ögonen på henne när vi gör detta. Jag började belöna längre ifrån mig nu, och hon backar ändå väldigt bra, vilket visar att jag inte ska vara så rädd att höja mina kriterier. Vi tränade även sitt med stadga med hjälp av bollen. Hon tycker ju att den är superkul, men efter att ha rest sig 2 gånger satt hon verkligen pall och jag kunde till och med studsa bollen i backen. Duktig valp!

Vi har även tränat avlämnande av leksaker. Tidigare har hon varit väldigt slapp i munnen och inte velat greppa riktigt. Då började jag istället att endast använda kamptrasa och kampa när hon kom in, vilket har gett resultat. Nu håller hon föremålet ända in och hon släpper nästan aldrig förrän jag säger "tack". Det bästa av allt var att hon var väldigt fokuserad på att göra det hon skulle trots att Olivia körde inkallningar med Nimbus inte så långt ifrån. Det är så roligt att hon kan fokusera trots störning.

Under fikapausen tog Bella nya steg moy sin framtida lydnadskarriär. Hon tog nämligen sikte på konen, tog ett fast grepp om den och sprang iväg med den =) Det var en underhållande syn och jag befäste det nog ganska bra eftersom både jag och Olivia tjöt av skratt =)

Känns nu som om jag börjar få en mer målinriktad träning och som att jag tänker mer kring träningen nu. Bloggandet hjälper mig mycket att hålla koll på mina tankar, vilket underlättar då min hjärna ofta går på högtryck =) Det är inte lätt med att vara fokuserad på allt som har med träning å göra nu när allt annat är så himla rörigt. Jag har utbildningen i Stockholm å tänka på, kurserna, utbildningen på Universitetet, projekthundar, recensioner, raskunskapen, och inte minst... flytten. Letar ständigt lägenheter, men det känns så enormt viktigt att hitta en lägenhet som ligger i ett område där vi kan trivas och där närheten till skog och mark finns. Sen känns det även viktigt att det finns en bra och fungerande BHK i närheten. Ja, vi får väl bara hålla tummarna och vänta på att den rätta kommer!

Kommentarer
Postat av: Eva (svärmor)

Hej Karro!

Är imponerad över din ambition både med träning och med blogg-skrivandet! Du är jätte-duktig!!!
Ställ bara inte för stora krav på dig själv.
Det ska bli spännande att mer på plats se era framsteg när flytten har gått till Stockholm. T.o.m jag kanske kunde komma igång och träna foxterrier igen. Det går att lära gamla hundar "att sitta"!

Idag har det efter en mulen morgon blivit ett strålande vackert väder med sol och värme (+5).
Det finns lite snö kvar på marken i form av vita fläckar.

kram Eva

2007-11-19 @ 16:27:22
Postat av: Olivia

Hallåj! Å tack för i Söndags, hade inte du ringt å varit ivrig så hade jag nog inte gjort mycke den dagen, är så gla att jag har dej :)
Kram

2007-11-20 @ 11:03:53
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0