LP1

YES!!! Igår tävlade jag och Shelby och det gick hela vägen till ett LP1! Känns jätteskönt och speciellt då detta var sista utomhustävlingen innan vintern. Hade inte orkat fortsätta i 1:an även till våren...

Ja, summa summarum gick det rikigt bra. Hon var på G och har varit det varenda dag den sista veckan. Varje morgon när vi har gått ut har hon hoppat och studsat och väntat på att vi ska hitta på nåt kul! En riktig glädjespridare har hon varit. Denna tävling var det väldigt hög kvalitet på de tävlande, vilket jag inte tycker att det har varit tidigare. Trots att vi tog bättre poäng än sist så slutade vi på 4:e plats. Ettan tog 193 poäng. Men slutmålet nådde vi & det är det som räknas... Vi tog vårt LP!!!

Ja, poängfördelningen såg ut så här:

1. Platsliggande: 10
2. Tandvisning: 10
3. Linförighet: 9 (växlar position något)
4. Läggande: 10
5. Inkallande: 6,5 (Skall & bus) Ja, det var verkligen en greyhound-inkallning! Hon missade mig med typ 5 meter... men den underhållningen kan vi bjuda på :)
6. Ställande: 10
7. Apportering: 7 (tuggar)
8. Hopp över hinder: 9 (lite bus avslut)
9. Helhetsintryck: 9 (lite busig)

Ja, platsen var ju rena skräckscenariot & det var en enorm prestation av Shelby att ligga kvar. Det började med att rottisen som låg bredvid henne följde efter sin matte när vi lämnade hundarna, så hon fick ta sin hund. Efter kanske 15 sek springer en av hundarna upp & en annan hakar på vilket resulterar i bus & lek mitt framför de andra hundarna som låg kvar. Domaren kommenderade alla att gå tillbaka till sina hundar, och de hundar som hade legat kvar fick börja om. De andra fick självfallet lämna plan. Så la vi om och när jag har kommit i jämnhöjd med tävlingsledaren så reser sig hunden som ligger på Shelbys andra sida... Ja, snacka om att nerverna var på utsidan av kroppen i 2 minuter... Men hon låg kvar!!! Jag är sååå glad att jag faktiskt har tränat på detta & att hon klarade det! Dock hade det varit kul att få belöna när hon var så extremt duktig...

I övrigt gick nästan alla moment som väntat... Linförigheten gick superbra, och hon fixade vänster halt riktigt bra faktiskt! kändes skönt då vi har tränat detta en hel del på slutet. Läggandet går ju alltid bra och hon verkligen smäller i backen! inkallningen gick ju som sagt lite väl fort och jag tar på mig varför det blev så. Jag vet att jag inte får ropa "hit" med världens gladaste röst... men nu blev det så och då blev även resultatet som det blev..
Ställandet gick bra, men jag tycker nog att domaren var lite frikostig med poängen. Hon satte sig snett när jag kom tillbaka & jag borde ha haft avdrag på det... Apporteringen är vårt sämsta moment & har alltid varit. Dock har hon kommit otroligt långt eftersom hon i början inte ens ville nosa på den... så om man ställer det i relation till det är hon ju en superstjärna!!! :) Till sist hade vi hopp över hinder vilket gick bra. Hon hoppar med glädje & greyhounden i henne står för det busiga avslutet :) Det kommer helt enkelt att vara så & jag kommer inte att försöka träna bort det för allt i världen!

Ja, målet är nått & nu ska vi väl ägna vintern åt att träna upp oss till 2:an. Shelby har verkligen blivit en helt underbar träningskompis som har en enorm glädje att bidra med. Hon har bättre uthållighet än vad jag tidigare trott & än jag gett henne kredit för! Det gäller bara att analysera vad som för henne är den bästa moroten eftersom "fel" belöning (eller snarare fel kvalitet på belöningen) inte bara kan få henne att tappa suget just för stunden, utan hon kan tappa suget för den typ av träning (ex. moment) under ett bra tag framöver... Så det gäller att jag betalar henne vad hon är värd (eller vad hon tycker att hon är värd :))

Kommentarer
Postat av: Marlene

GRATTIS! Vad härligt att läsa att det gick så bra! Önskar att jag hade varit där istället för på jobbet... Tycker Shelbys inkallningar är så charmiga! Det syns att hon tycker det är superkul! :D

2007-10-07 @ 22:22:45
URL: http://www.4tassar.dinstudio.se
Postat av: Maggan & Trubbel

Hittade hit via alltomhundar-forumet. Måste bara passa på att gratta till LPI!!! Kanonduktig hon var på platsen oxå! Så imponerad över er båda, hoppas verkligen att du betalar henne det hon tycker att hon är värd nu inför 2:ans moment! ;)
Massor lycka till!

2007-10-07 @ 22:53:29
URL: http://hem.bredband.net/magix
Postat av: Eva

Grattis Karro och Shelby till en jättebra prestation!
Kan se framför mig hur hon rusar fram under inkallningen.
Du får fixa en utställning så att hon kan bli lydnadschampion också även om vägen dit är lång.
kram Svärmor

2007-10-08 @ 10:16:11
Postat av: mamma

hej älskade dotter.
jag vill gratta dig så mycket för framgången i tävlingen. jag vill också tacka för en trevlig kaffestund med dig idag. jag blir så fascinerad av ditt brinnande intresse och engagemang för hundar och hundars utveckling tillsammans med oss människor. helt fantastiskt.jag tycker att du är så duktig. eftersom jag sitter med gips på den ena handen så blir det inga stora bokstäver osv. ha en bra fortsatt trevlig dag.
mamma

2007-10-09 @ 12:18:31
Postat av: Linda och Elsa

Grattis till de kanonfina reslutatet och titeln:D Men du.. jag vill allt se lite bilder på din lilla prickiga sak;)

// Linda och Elsa

2007-10-09 @ 16:57:32
URL: http://elsabella.webb.se
Postat av: Kim

Grattis!

2007-10-11 @ 19:14:08
URL: http://www.nogg.se/bobby

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0