Nya insikter!

Oj, det har visst gått ett tag sen jag bloggade sist... Men, men... det är väl inte hela världen. På slutet har jag haft fullt upp och min hjärna har ständigt gått på högvarv med risk för att explodera! Jag har legat i för att få koll på alla projekthundar (och ägare) som jag ska ha privat och i kurser, försökt planera kurserna, skriva träningsdagbok för Nova och försöka hinna med och recensera så många böcker som möjligt. Missförstå mig dock inte, utbildningen är jätte kul & det är inte speciellt jobbigt. Men jag har ju även mina två små änglar att ta hand om, och det är kanske gällande dem som min hjärna har tagit mest stryk på senaste tiden.

Under den senaste veckan (och kanske lite till) har jag rivit och slitit mitt hår dag som natt. Precis som den beroende knarkaren letar det perfekta fixet har jag ständigt varit på jakt efter det perfekta sättet att träna hund. Morgon, middag, kväll och natt har tankarna sprungit runt i huvudet på mig och till slut bidragit till att jag har blivit lite smått schizofren. Jag har hängt på nätet och kollat in hur andra gör, men då har även tankarna kring hur mycket alla andras hundar kan fötts. Så inte nog med ett beroende där jakten på det perfekta träningssättet står i fokus, nu har även beroendet övergått till att få de perfekta hundarna. Ja, jag menar Bella är ju ändå fem månader, nog borde väl hon vara klar för elitens lydnadsprogram...? (obs! ironi - för er som inte förstod det!) Mina tankar kring tävlingslydnaden har spårat ur och av någon anledning har jag inte roligt längre. Jag har alltid lovat mig själv att sluta träna/tävla när saker och ting går överstyr, vilket det verkligen har gjort nu. Jag har fokuserat så intensivt på tävlingslydnadsmoment och glömt bort att ha roligt i alla lägen. Därför lägger jag ner för tillfället. Istället har jag bestämt att Bella (och Shelby oxå för den delen) ska få lära sig mängder av cirkuskonster och vi ska leka mängder. Jag struntar ifall Bella lär sig sitta rakt vid sidan eller om hon inte kan gå fot innan hon är sex månader. Visst kan hon en hel del, men just nu har jag glömt bort det roliga i att träna och istället har det blivit en ständig jakt efter det perfekta!

Förhoppningsvis kommer Bella att leva länge och vi kommer att ha lång tid på oss att träna till alla tävlingar som vi ska entra. Nu ska vi istället satsa på att hitta det roliga i att träna, lära mig att lära, lära Bella att lära och dessutom lära Bella att hantera, använda och balansera sin kropp. Jag vill stärka hennes självförtroende och jag vill verkligen få henne att känna sig som världens bästa hund - den perfekta hunden. Sen ska vi träna tävlingslydnadsmässigt.

Kommentarer
Postat av: Marlene

Du och Bella är utmanade av mig och Fokuz! Kolla i min blogg!

2007-10-25 @ 19:50:49
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Krökarn :)

Det där tycker jag låter som en sund iställning!Jobba inte ihjäl dig, utan ha kul istället!

2007-10-26 @ 10:09:49
Postat av: Marlene igen

Och nu är Shelby av Nellie utmanad kolla i min blogg!

Kom igen nu! Vill höra tokigheter om dina hundar!

2007-10-29 @ 23:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0