Slut med att ligga på latsidan! Samt rolig post!

Ja, lat blir man ju ibland.. Men nu är det slut på det. Visst har jag tränat, men kanske inte så fokuserat och med bestämda mål. Idag fick jag en kick & bestämde mig för att sluta vara lat och oplanerad! Nu ska det bli träning av & målinriktad sådan! Sagt och gjort tog jag på mig ytterkläderna, inhandlade lite "lön" (=korv) till hundarna & började med Bella på baksidan. Hon är trots allt 4 månader & man tycker att hon "borde" kunna en del nu... Men inte riktigt... matte har haft fokus på annat, sånt som jag tycker har varit viktigare än sitt, ligg, stå, fot etc. Och det är jag faktiskt glad för. Bella har blivit en helt annan tjej än tidigare.. hon är framåt mot främlingar nästan jämt! Detta värderar jag mycket högre än att hon kan sitt med stadga! (det kan hon väl iofs ganska bra, men ändå) Vi har även fokuserat på konktakt ute vilket har resulterat i en hund som följer matte gladeligen, en hund som kommer in till matte ständigt och jämt för att se ifall det händer nåt kul & en hund som faktiskt tycker att matte är en himla kul prick! Men, nu har jag ju detta med Bella & självfallet kommer jag att underhålla det hela tiden under resten av hennes liv, men vi behöver inte gå ut och verkligen fokusera på att TRÄNA det. Nu kan vi istället börja fokusera på annat!

Vi började träna utgångsposition, vilket verkligen börjar bli något nu. Hon jobbar frenetiskt med bakbenen och verkar tycka att det är en himla roligt lek! Jag har verkligen insett hur viktig belöningsplaceringen är i denna övning & det visar ganska tydligt resultat i träning också när jag har blivit mer noggrann med det. Sedan började vi med lite signalkontroll på sitt & ligg, vilket faktiskt gick över förväntan. Dock inser jag att Bella är en "ekonomisk egoist" (så som de flesta hundar) då hon inte utför mer än nödvändigt & gärna utnyttjar mattes slarvande/misstag ibland. Jag har nämligen råkat belöna ett liggande där armbågarna är någon centimeter ovanför backen (inte alltid lätt att se) & därför gör hon inte mer än så. Jag har dock upptäckt problemet & får nu jobba bort det. Men på slutet av träningen hade det beteendet upphört & det bör inte dröja så länge innan det är helt borta. Det är ju bara väldigt viktigt att jag inte fortsätter belöna ett felaktigt liggande! Hur som helst så gick signalkontrollen väldigt bra & hon satte sig på "sitt" & la sig på "ligg", alla gånger dessutom! Stadgan i sittet är väl helt ok även om vi har en hel del kvar att jobba på, men med tanke på att vi inte har ägnat så stora insatser på det så tycker jag att vi ändå har kommit en bit. Ligget är det sämre med stadgan, men det kommer nog! Fria följet var ju något som jag tränade mycket med Shelby & efter att ha övergått från lockningsmetoden till klickerträningen fick jag börja om från början med henne, vilket resulterade i fantastiska resultat! Hon blev ju verkligen grym på det & tyckte dessutom att det var skitkul! Med Bella är fria följet inga problem. Det händer ofta att hon går fot utan att vi tränar och dessutom går hon som en klocka! Men idag tränade vi verkligen det och hon hänger på både i raksträckor och i vändningar! Ska bli kul och se henne utvecklas inom detta. Även om hon är jätteduktigt så har vi ju självfallet massor att förbättra inom ffria följet. Men för att inte ha lagt nästan någon tid på det så går hon alldeles fantastiskt! Ja, utöver träningen så lekte vi en hel del (både inledningsvis, i mitten & som avslut). Hon är verkligen en lekglad hund & att kampa om mattes strumpa är jättekul & hon kan låta riktigt farlig ;) Just nu håller hon på att tappa kindtänderna & igår hängde ena väldigt lös, vilket till viss mån påverkar hennes kamp, men jag tycker ändå att hon håller väldigt bra.

Shelby blev alldeles lyrisk när det var hennes tur och hon såg att matte plockade fram konerna. Rutan var planerad och jag blir lite arg på mig själv då vi inte har tränat den på väldigt väldigt länge. Dock vill jag börja om från början för att först få henne att frivilligt gå in i rutan. Vi började med target på ca. 2 meters avstånd. Hon sprang för glatta livet och med tassarna rätt på target. Hon verkligen älskar rutan! Efter några repetitioner tog jag bort target & hon stog ett tag och funderade... men efter ett tag gick hon lite tveksamt in i rutan & då blev det korvfrossa! Sen la jag tillbaka target & körde en gång med den för att sedan plocka bort den helt. Ja, hon var lite skeptisk när target inte låg där, men efter nångång släppte det och hon sprang in, slängde tassarna i backen där target tidigare hade legat & återigen korvfrossa. När hon sedan sprang in utan att tveka kom BOLLEN som belöning! Och sedan bröt vi det momentet! Bäst att sluta när man ligger på topp!


Jag hade även bestämt mig för att träna apporten med Shelby, något som inte har gått speciellt bra tidigare. Vi har dock tränat en del där Shelby har hållt apporten och sedan kört på samma sätt som vi lärde in utgångspositionen. Detta har ändå gett bra resultat, mycket tack vare att hon älskade övningen utg.position. Sedan har vi testat att hon har fått springa ut och hämta apporten (fortfarande frivilligt) och komma raka vägen in med den. Det är ju här som en hel del problem har uppstått tidigare, då hon gärna har velat springa greyhoundrace och stoltsera runt med den... Jag har dock valt att strunta i att belöna henne ifall hon springer runt med den, och istället belönat rikligt de gånger hon kommer raka vägen in. Nu har vi kommit så långt att hon alltid kommer raka vägen in & dessutom med ganska hög fart. Jag vill verkligen ha henne glad och i högt tempo eftersom hon har en tendens att se lite uttråkad ut när det gäller apporten. Så vi har bara fokuserat på att hon ska springa raka vägen in till mig med högt tempo. Alltså har jag struntat i att hon ska komma in och sätta sig med den under detta delmoment. Det tränar vi istället separat. Jag ser ändå bra resultat på den träningen & kanske kan apporteringen ändå bli bra till slut! Slutligen tränade vi fjärren, vilken verkligen har varit katastrofal tidigare. Att lägga sig är bland det roligaste Shelby vet, men att sätta sig upp från ligget är snarare det tråkigaste hon vet. Jag har ofta rivit mitt hår över detta, och gör det väl till viss del ännu. Men jag har iaf försökt göra sättande roligare & vi har tränat frivilliga sättanden och lägganden i mycket korta stunder. Hon lessnar fort och därför blir det väldigt få repetitioner, men kvalitén blir ju mycket bättre. Idag gick det ändå hyfsat bra, och när hon fick till ett ivrigt & stagigt sitt kom återigen BOLLEN! Snacka om överlycklig!

Ja, till den roliga posten! Idag fick jag bilderna från när vi var och besökte Bellas uppfödare. Hon har bränt ner bilder på Bella från att hon var liten tills vi var där och hälsade på för några veckor sedan. Det var verkligen en fröjd att se Bella tillsammans med sin mamma och halvsyrra & se hur Bella fjäskade enormt för sin mamma :) Det var en underbar syn!

Bella 3 veckor
image57

Bella 6 veckor
image58

Bella 8 veckor - ser ut som en ledsen klump :)
image59

Liten & sover
image60

Bella sitter fint
image61

Söta lilla Bella
image62

Bellas mamma Blenda
image63

Bella med mamma
image64

Bella som liten på sin mamma
image65

Tripp, trapp, trull... Blenda (mamma), Alice (halvsyrra) & Bella
image66



Kommentarer
Postat av: Anonym

hej älkade dotter
vilka fantastiska bilder på bella som liten. man har glömt hur liten hon var när vi fick se henne första gången, och nu att få se bilder av henne endast några veckor gammal. sagolikt.
jättekul också att få se hennes mamma och syster.
du verkar ha haft en bra träningsdag. själv har jag varit på en timmes lång promenad tillsammans med margareta nilsson, och sedan en trevlig kaffeláttestund tillsammans med lite klädprovning och beställning av lite kläder från greenhouse. jättekul.
ha en fortsatt trevlíg dag.
mamma

2007-10-11 @ 16:15:27
Postat av: Eva

Vad du är duktig med allt tränande!
De här bilderna var också fina!

Imponerad av allt skrivande. Det är roligt att läsa om det du och hundarna har för sig.

Kram Eva

2007-10-11 @ 16:49:19
Postat av: Linda

Åh, söta söta Bella!!! usch, det är läskigt så snabt valptiden försvinner. Men man kommer ju alltid ihåg den! speciellet den första tiden, den är svår att glömma.hihi! Sitter på tåget påväg för att hämta Modja nu. gaah, pirrar i magen;) Det är en skön känsla det där när man verkligen gör en plan över träningen och tar tag i saker!
Kram Linda och Elsa

2007-10-12 @ 13:36:48
URL: http://elsabella.webb.se
Postat av: Olivia

Hej du!
Men du vilka otroligt fina bilder hon har skickat, Bella är ju bara för söööt! Och helt otroligt vad hon har utvecklats. Tack för din kommentar på min sida, de var inte långt ifrån gråten :)
Skönt med folk som verlkigen förstår en.
Kram

2007-10-12 @ 20:05:39
Postat av: therese

karro!!! bella är ju jättefin!!! verkar ju gå bra med henne och shelby :) toppen toppen! ville bara säga att jag läser din blog :) och jag har en egen från dublin om du är intresserad haha, www.theresedublin.blogg.se, jajjemän. håller fortfarande på o vänja mig vid allt, speciellt skolan :S inte som hemma alls, mycket krångligare.. hoppas allt är bra m dig, stor kram!!

2007-10-12 @ 21:52:39
Postat av: Marlene

Så söt hon är lilla Bella! Jo snart är det dags för mig att hämta lillkillen - på onsdag åker jag ner! Äntligen! Jag kontaktade admin - skickade ett PM och sa vad jag ville byta till - gick jätte fort! Ha de bra!

2007-10-14 @ 18:42:47
URL: http://www.4tassar.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0