Sökträning

Helt fantastiskt! Ja, det är nog det bästa sättet att beskriva gårdagens träning. Jag har ju under de senaste åren utvecklat ett djupare intresse för klickerträningen och vill gärna att det tänket ska genomsyra allt jag gör med mina hundar, både till vardags och i mer strukturerad tävlingsträning. Så igår var det dags att testa söket utifrån klickertänket! På plats var jag med både Shelby och Bella, Oliva med Nimbus och Nova och Sandra som ännu inte har fått nån hund (kommer till helgen!). Egentligen vill jag ju inte börja med nån sökträning med Bella förrän spåret är befäst (vilket det verkligen inte är ännu), men sättet att träna in söket med klickerträning påminner inte ens om sök i början av inlärningen, så därför fick även Bella vara med och träna. Tanken är iaf att först befästa ett bra sökmönster och lära hunden att gå rakt ut, för att sedan gå i en båge över till nästa sida, och på så sätt fortsätta längst mittlinjen.

Det som är så kul när vi tränar flera olika hundar är att se variationen hos individer och att alla hundar har sitt eget sätt och vara, oavsett om de har samma ägare eller inte.

Tanken igår var iaf att lära hundarna att, på deras egna initiativ, gå rakt ut till en figurant, få klicket och belöning hos den första figgen. När belöningen och ätandet var klart, blev den första figgen passiv, och föraren vänder sig mot nästa figge och hunden ska då, återigen på eget initiativ, gå rakt över mittlinjen och till figge nummer 2. Succussivt flyttar sig då förare och figge längst mittlinjen, och när polletten har trillat ner hos hunden kan figgarna flytta längre ut i terrängen (som då är väldigt kal eftersom hunden hela tiden ska se figgarna). Ja, som sagt, från början påminner inte träningssättet sök på något vis, men jag tror att jag kommer att ha mycket igen att befästa ett bra sökmönster först! Vill ni läsa om detta inlärningssätt mer detaljerat beskrivet kan ni gå in på denna länk.

Ja, Shelby var den första av mina hundar som fick prova på. Först var hon helt säker på att vi skulle spåra och gick därför och försökte leta upp ett spår. När hon till slut förstod att det var inte det vi skulle göra, sprang hon från mittlinjen ut till Oliva, som matade henne. Och där stannade Shelby. Hon provade sitta, ligga, hoppa, ja, det mesta, men Oliva förblev passiv, och därav inte speciellt spännande för Shelby. Istället tog hon en tur i skogen och nosade, när hon slutligen upptäckte att Sandra stod på andra sidan. Hon sprang och kollade, och vips så fick hon äta korv! Jättespännande och trevligt tyckte hon! Men sen då!? Ja, ut i skogen och nosa... Men sen såg hon Olivia igen och testade vad som hände om hon sprang dit... "klick" och korv! Inte illa tyckte hon! Efter några gånger av varvandes äta korv och nosa i skogen blev hon mer och mer säker på att det var positivt att springa mellan dessa två människor eftersom man fick korv (upplevs nog nästan som gratis för Shelby som bara ÄLSKAR att springa!). När hon gjorde några slag som kändes perfekta (hade hög fart och sprang direkt emellan) valde jag att avbryta. Hon tyckte verkligen att det var jätte kul!

Även Bellabus fick prova på detta sätt att träna och jag var lite fundersam över om hon skulle våga sig fram och äta hos Oliva även om hon fullkommligen ÄLSKAR godis! Hon har träffat Olivia tidigare, men inte lika mycket som hon har träffat Sandra som hon verkligen har tagit till sitt hjärta. Men, men... eftersom träningen byggde på att hon själv fick ta initiativet kändes det inte som några problem att testa... vill hon inte så behöver hon ju inte! Men jag hade ändå mina aningar om att korven skulle överväga blygheten...

Hursomhelst så valde jag att först stå vänd mot Sandra, så att hon fick börja springa mot en person som hon faktiskt känner. Det var ju jättekul! Sen var det ju dags att gå mot Olivia... och visst var hon lite försiktig. Hon valde att gå runt och bakom Olivia för att komma in och äta från sidan, men hon gick dit iaf. Sen var det som om allt släppte! Hon sprang emellan dem utan några som helst problem. Hon blev t.o.m. kvar hos Olivia och försökte med alla olika knep att få en till korvbit. Hon såg verkligen ut som om detta var det roligaste hon någonsin har gjort! Känns sååå skönt! Detta är verkligen den mest perfekta övningen/leken man kan göra om man har en valp/vuxen hund som är lite blyg. Inget tvång eller lockningar, utan helt på hennes initiativ! Detta blir nog en tjej som kommer att gå i sin fars tasspår och bli sökhund!

Ja, inte nog med att de och jag hade jättekul igår... hundarna var helt däckade när vi kom hem! De sov helt utslagna i 2,5 timme! Nu hade vi i och för sig varit ute i 4 timmar, men de var verkligen helt däckade! Ändå så hade de ju inte varit aktiva hela den tiden, utan det blev ju en del väntetid i bilen då det var 4 hundar som skulle få testa. Ja, jag kan ju helt klart garantera att detta är något som kommer att bli ett mer och mer vanligt inslag i min träning!

JAG ÄR SÅÅÅ GLAD ATT BELLA FICK DENNA UPPLEVELSE & ATT HON FULLKOMLIGEN ÄLSKADE DET!!!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Tack för igår! :)
Det var jättekul, de måste vi göra om.
Ses ikv, kaffe & Kaka :)

2007-09-20 @ 13:07:55
Postat av: Agneta

Hej Karro!! Så råkar man snubbla över din bloggsida, bara så där! Vad fin den är, och jättegrattis till valpen Bella!! Ha det bra!

2007-09-20 @ 14:42:01
URL: http://www.nogg.se/semestersol
Postat av: Kim

Roligt att du hittade till min sida. Rolig övning ni verkar ha gjort. Ha det bra.

2007-09-22 @ 22:53:59
URL: http://www.nogg.se/bobby

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0