Äntligen kan jag blogga igen!

Ja, bloggsidan har legat nere över helgen för att de skulle byta plattform. Nu visade det dock sig, efter flera dagars nedstängd blogg, att det inte gick och därför gick de tillbaka till den gamla... Lyckat? Nej!

Men, men, så kan det gå. Nu har våren kommit tillbaka till Tyresö och all snö är nu borta, förutom på vissa ställen där solen aldrig verkar skina. I söndags hade vi en alldeles underbar dag med sol och värme. Vi spenderade 4 timmar av denna dag på promenad. Ja, vi gick fyra timmar i sträck... eller snarare tre och en halv. Resterande halvtimme satt vi på tunnelbana och buss. Göran har nämnligen införskaffat sig en cykel som han, av helt oförståeliga skäl, ska cykla på till jobbet. Därför tänkte vi att vi skulle undersöka den väg han ska cykla till jobbet. Med andra ord gick vi alltså från Tyresö till Slussen! Det tog tid och hundarna var hyfsat less på slutet. Bella gick in i varje busskur på slutet, som om hon hoppades på att det skulle komma en buss som skulle ta henne hem =). Men snacka om att hundarna fick en varierad promenad. Först gick vi genom skogen till Älta, så där fick de springa och göra bäst de ville. Sedan var det asfalterad gång-/cykelväg en bra bit. Vi gick genom Sickla och Hammarbysjöstad och det blev mer och mer stadsliv desto längre vi kom. Hundarna skötte sig väldigt snyggt och Bella överraskar varje gång. Shelby slutade ta godis när vi närmade oss söder... Hon hade tillräckligt med att bara gå och titta och tyckte väl att det fanns roligare saker här i livet. Hon är verkligen ingen stadshund den hunden! Bella tyckte att det var rätt spännande, men hon längtade nog hem litegrann. Väl inne i stan stannade vi och åt glass, husse åt en Magnus, matte en daimstrut och hundarna fick dela på en piggelin. Fast Bella åt upp större delen då Shelby inte verkade alltför sugen...

Det var första gången som hundarna fick prova på att åka tunnelbana. För er som inte har besökt norrland, så kan jag informera om att dessa fortskaffningsmedel inte existerar där. =) Shelby, som aldrig skulle sjunka så långt att varken sätta sig eller lägga sig på ett sånt ställe tyckte inte att det var jättekul men fann sig ändå. Hon stod med huvudet i husses knä nästan hela tiden. Nu tar ju tunnelbaneresan endast ca 5 minuter, så det var ju inte speciellt länge de fick åka. Men trots den korta resan hann Bella ändå komma så pass till rätta att hon la sig under ett säte och vilade! Duttig tjej! Vid Gullmarsplan bytte vi till buss och där var det rätt trångt. Bella la sig även där och hade inga som helst problem med att det var trångt med både människor, väskor och en barnvagn precis bredvid oss. Bella är verkligen super trygg i sådana situationer, vilket är jätte skönt! Shelby hon gör allt men känner sig inte alltid helt tillfredställd med situationen...

Ja, snacka om en promenad som innehöll det mesta. Från att få springa lösa i skogen och leka till att befinna sig i slussen och åka tunnelbana. Det var väldigt trötta hundar som slutligen nådde Tyresö och Kringelkroken. Helt utslagna under resten av kvällen. Shelby i soffan och Bella på golvet... precis som det brukar vara.

Träning har det också blivit av, även om den inte har varit alltför intensiv. Med Shelby har jag lyckats väcka ett hyfsat stort intresse av att träna inomhus, något som hon inte tidigare har brunnit för. Men nu är hon på G varje gång och hon visar även tydliga tecken på att kunna jobba och prova sig fram lite mer uthålligt. Tidigare har det varit svårt att öka kriterierna hos henne, eftersom hon direkt har slutat arbeta oavsett hur lite jag har höjt dem. Det märks verkligen att hon är upplärd genom locka och lura. Hon tycker att det är jättekul att ta initiativ, men hon ger upp väldigt snabbt om hon inte får utdelning. Men nu börjar hon visa en annan sida. Ta bara en så enkel övning som att lyfta en framtass högre och högre. Tidigare hade hon direkt gett upp ifall jag inte hade klickat för en liten lyftning av tassen. Nu försöker hon ännu mer och därmed får hon det klick som hon verkligen förtjänar! Det är kul att se henen jobba, även om hon är ljusår från Bellas nivå.

Med Bella har det blivit en hel del struktureringsträning. För länge sen hade jag en bra ordning i framför-mappen, men av någon anledning blev jag mindre strukturerad i träning och släppte på denna. Därför har vi nu tränat upp den och jag har varit mer noggrann i träningen. Jag har varit väldigt noga med att hon inte självmant får byta beteende utan att hon istället måste fortsätta med det beteende hon tidigare har blivit belönad för ända tills jag ger annan information. Detta kan tyckas självklart för många, och det tycker väl även jag. Men av någon anledning har jag slarvat och då får man absolut ingen ordning i träningen!

Vi har även tränat lite hopp när vi har varit ute på promenad och där överraskar hon verkligen. Hon älskar att hoppa, både upp på saker och över saker. Jag har uppmärksammat detta väldigt mycket och det har kommit till att bli en belöning för henne. Därför har hoppet gått riktigt bra att träna och snart har vi nog både 1:ans och 2:ans hopp klart! Något som har hamnat på efterkälken är fria följet. Varför vet jag inte riktigt annat än att jag har varit lat vad gäller just det. Dock tror jag inte att det kommer att ställa till några större problem då hon har ganska bra grunder att stå på. Uthålligheten har hon i sig, så den kommer nog att komma ganska fort. Dock har jag haft lite problem med höger om halt, men det börjar arta sig, så det bör snart vara löst!

På söndag kommer vår älskade och efterlängtade Sandra med Ipo! Det ska bli så ofantligt roligt att ha dem här och vi längtar enormt mycket. Hon kommer på söndag och stannar mest troligt till fredag, så det lär bli en del träning av då. Vi ska spåra, träna lydnad och eventuellt även hinna träna lite sök om vi lyckas få ihop en grupp. Hoppas hoppas! Söket är sååå roligt och det var sååå länge sedan vi tränade det! Skulle vara enormt roligt att träna! Dessutom finns det så otroligt fina skogar här nere, så det skulle blir superkul!

Kommentarer
Postat av: Göran

Vill bara klargöra nåt, jag åt inte en Magnus (för de som tror jag blivit kannibal) jag åt en Magnum.. : )

Å hur du älskling lyckades trycka s istället för m är en gåta.. ;)

2008-04-01 @ 16:01:12
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

Jag försökte kommentera här sist, men då ville det sig inte, tydligen. ;)

Jag har en Canos Eos 400D, och kan inte tänka mig något bättre. Jag är jättenöjd! Köpte till ett objektiv (Sigma 18-200 mm). Vi får ta och ses någon gång, då kan du får klämma och känna på min kamera!

Mvh Lisa

2008-04-03 @ 14:25:20
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

Ja, din blogg är lite taskig tycker jag. ;)

Jag är ute på praktik från och med nästa vecka, men barnen slutar strax före ett varje dag, så jag är hemma vid 14. Så lite eftermiddagsträning på Värmdö Bk skulle vi kunna hinna med. Dag spelar inte så stor roll för mig. :)

2008-04-03 @ 16:04:33
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Marlene

Hej! Försökte skriva tillbaka tidigare men då gick det inte...
Vallägret är ute i Mårtensby, det är Kennelhyzz som anordnar det. Tror det finns en plats kvar om du är intresserad :)

2008-04-04 @ 15:04:15
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0