Besök, spår och grodinvasion

I söndags kom Sandra och Ipo ner till Tyresö. Vi mötte upp dem i Upplands-Väsby och körde sedan hem till Tyresö. De senaste två dagarna har vi pysslat med spår och det har varit rätt framgångsrikt. Bellas spår har i huvudsak gått jättebra förutom ett av spåren under dagens träning då hon villade bort sig en del. Men annars har hon varit duktig, plockat föremål och haft ett bra och jämnt tempo. Shelby har varit superduktig och hon har verkligen imponerat dessa dagar. Hon har klarat av att spåra på stenhällar utan några som helst problem och den kanske största framgången har varit när hon har spårat i sump-/träskliknande marker. Jag var helt säker på att hon skulle tveka och istället för att spåra börja leta ställen där hon kunde sätta tassarna och hålla dem hyfsat torra. Men ack så fel jag hade! Hon visade inte minsta tillstymmelse till obhag för det blöta utan plöjde verkligen igenom det! Jag höll verkligen på att tappa hakan av förvåning. Damen som inte vill gå ut om det regnar plöjer genom träskmarker =) Det var jättekul att se. En annan rolig sak är att hon äntligen har börjat visa lite intresse för spårpinnarna. Tidigare har detta verkligen varit ett problem, men både igår och idag uppmärksammande hon dem och jag kunde belöna. Hon vill gärna fortsätta spåra, men numera får hon inte tillåtelse att fortsätta spåra förrän vår belöningsstund är över och hon har tagit min belöning. Vilket hon gör utan några som helst svårigheter!

Grodorna (och ödlorna också för den delen) verkar ha hittat till Tyresö och framförallt till vårt område. Nu pratar jag inte om massa smågrodor utan riktiga feta paddor. Äckliga! Visst finns det små också, men de stora verkar vara i majoritet. Det är sjukligt mycket grodor när vi är ute på kvällarna och Bella pussar på varje groda i hopp om att hitta sin prins =) Hon går verkligen fram till ALLA grodor, nosar på dem och går sedan vidare. Hon gör dem aldrig illa, men tittar nyfiket på ifall de börjar hoppa. Shelby tycker bara att dom är värda uppmärksamhet om dom rör på sig annars är hon knappt intresserad. Däremot när dom väl rör sig tittar hon nyfiken men går sedan vidare igen.... verkar inte vara någon grodfantast i damen!

Hundens Hus tar mycket tid i anspråk och ikväll har jag suttit och renskrivt en hel del anteckningar. Jag har fyra böcker kvar att recensera sedan är jag klar! Känns jätteskönt! Vill verkligen bli klar innan helgen så att jag kan få mitt diplom på söndag (om jag nu klara mig, vilket jag tror att jag gör... eller hoppas).

Nu ska jag sussa och vila ut inför morgondagen! Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej där Flitiga Lisa och tack för tipset med tandvärken :)
Här uppe är det idag snöstorm så jag blev aningens avis när jag läser om ert spårande, va roligt att Shelby är så ivrig även om det är blötmarker, längtar verkligen till att få komma igång med alla uteaktiviteter nu.

Stor kram från oss 3.

2008-04-09 @ 14:48:10
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Helena

Hmm läste något i vår lokaltidning att grodorna här va utrotningshotade.. Dom kanske alla har flyttat ner till Tyresö:) Tihiii!

2008-04-09 @ 15:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0