En härlig vecka

Ja, nu har Sandra och Ipo begett sig norröver igen och kom igår tillbaka till Umeå. Det har varit en rolig vecka full med spår och lydnadsträning. Tyvärr har inte vädret direkt varit på topp de dagar som hon har varit här, men vi har varit igång i alla fall. Det har blivit en del spårande med varierad framgång (som jag skrev om sist) och en del lydnadsträning. Tyvärr har det inte blivit taget ett enda kort under veckans gång eftersom min kamera är mer eller mindre paj. Det är svårt att jobba utan displayen och korten blir verkligen aldrig bra. Digitala kompaktkameror är nog inte gjorda för att man ska kolla i sökaren... eller så är det bara jag som är sämst på det =) Längtar verkligen tills jag har möjlighet att inhandla en systemkamera. Då ska ni få ta del av massor med bilder!

Bella skötte sig väldigt bra på brukshundsklubben och kunde fokusera väldigt bra trots att många andra hade sökts sig dit under de dåliga väderförhållandena. Vi tränade en del fotgående och läggande under baklängesmarsch. Hon börjar bli duktig på det, men ibland tvekar hon på läggandet och bugar istället =) Dock har jag nu lyckats få upp ett hyfsat tempo och hon lägger sig dessutom väldigt snyggt. Vi har provat läggande under framlängesmarsch och det ser ganska bra ut. Dock vill jag att det sitter till 110 % baklänges först, men ibland är det kul att prova. Hon fick även träna en hel del explosiva starter och där är det absolut inget att klaga på. Hon sitter stadigt men startar väldigt snabbt och explosivt på frisignal. Vi har även tränat en del signalkontroll på "hit" och "ta den", då jag har varierat kommando mellan gångerna. Upplägget ser ut så att jag lämnar henne sittande eller liggande och går iväg rakt från henne. Åt något håll (höger, vänster, bakom mig, bakom henne) kastar jag en leksak. Sedan väntar jag och ger sedan antingen kommandot "hit" eller "ta den". Till 100 % gjorde hon rätt utan någon som helst tvekan! Jätteduktig är hon! Vi tränade även en del "spårpinneplock" och det gick helt klart över förväntan. Hon plockar bra och vänder upp mot mig. Dock kan hon ibland plocka upp den och sedan vilja fortsätta vidare i jakt på nästa, men de gångerna blir färre och färre.

Med Shelby blev det nästan ingen träning alls. Hon var inte alls på humör för träning och jag kände att jag inte riktigt hade orken att träna henne när hennes motivation var så låg. Det krävs så ofantligt mycket från min sida då, och under sådana förhållanden vill jag inte träna. Jag vill att hon ska uppvakta mig och vara riktigt sugen på träning och det var hon inte. Varför vet jag faktiskt inte riktigt, men min starkaste gissning är vädret. Det var nämligen snöblask den dagen och det är ju inte hennes favoritväder. Därför blev det inte någon träning att skriva om för hennes del.

I övrigt sliter jag med allt som ska göras inför helgen. Recensionerna är nu klara (förutom en då jag får boken i morgon...), alla andra uppgifter är klara och förberedelserna inför redovisning av kursen är klar. Jag har hunnit plugga en del, men jag är ju inte bäst på det... Tror (och hoppas!) att jag kommer att klara det ändå! Men lite nervös är jag allt, trots att jag inte alls är nervöst lagd. Hoppas bara att det är bra väder på söndag då vi ska ha de praktiska proven.

Nu ska hundarna få sig en sväng och sedan blir det mer plugg! Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej där!
Har tänkt på dej i helgen, trots att jag är säker på att det har gått jättebra på alla prov :)
Men du va roligt att lillknodden äntligen har kommit för dom, hade allt gått bra lr?

Jag slår en pling i morgon så jag får höra allt om helgen.

Kram

2008-04-13 @ 16:24:40
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0