INSTRUKTÖR! *Uppdaterad träning*

Nu är helgens pärs över och jag är numera utbildad hundinstruktör! Självfallet känns det jätteskönt att jag är klar och står med ett diplom i handen, men känslan av tomhet finns också... Ända sedan augusit förra året har jag regelbundet haft utbildningen att se framemot, men nu är det slut.... En mycket konstig känsla!

Helgen påbörjades med lördagens teoretiska prov. Provet var omfattande och täckte en hel del. Områden som hundens språk, lugnande signaler, operant och klassisk betingning, raskunskap etc. berördes. Men med hundvana och lite logiskt tänkande var provet ganska lätt. Resultatet blev 187 av 190 poäng! Alltså endast 3 små fel... Efter provet var det redovisning av kurser och även den kändes väldigt bra. Jag är ju inte direkt personen som är blyg inför gruppen, så att prata och redovisa på det sättet är inget som berör mina nerver på ett märkbart sätt. På söndagen var jag första kvinna ut att göra det praktiska provet. Provet hölls i regnet i Rålambshovsparken. Det var duktiga hundägare som tacksamt nog hade trotsat regnet och befann sig på plats så att jag kunde visa vad jag gick för. På plats fick jag dra ett papper med tre olika övningar på som jag sedan skulle genomföra under de 15 minuter som var avsatta till mig. Situationen var lite lustig och den liknanade inte alls den verklighet som jag tidigare hade hållt kurser i. Men jag genomförde övningarna utan några större problem. Alltid glömmer man vissa saker, men det kändes inte som några större och allvarliga saker. När alla hade redovisat och vi hade intagit lite lunch var det dags för ytterligare en kursredovisning från ett par som inte hade gjort det dagen innan. När det var över var det dags för enskilda samtal med kursledarna för att få reda på resultaten från det teoretiska och det praktiska provet. Även om jag inte är nervöst lagt så kändes mina nerver när det var dags för min tur... Teoriprovet hade ju som sagt gått väldigt bra vilket även det praktiska provet hade gjort. Några små missar, men endast en som jag inte hade tänkt på själv innan jag gick in dit. Känns skönt att veta att jag redan innan jag fick min feed-back hade listat ut vad jag hade missat. Lite självkännedom har jag nog i alla fall =)

Ja, en skön men ändå tom känsla har infunnit sig... Skönt att ha klarat av det men ändå tråkigt att det är slut. Utbildningen har varit bra och jag har lärt mig mycket. Dock finns det en hel del ändringar som jag skulle vilja göra på den och jag vet faktiskt inte om jag hade valt att gå denna utbildning med den kunskap jag har idag. Jag tycker att Hundens Hus tar in för mycket folk med för lite förkunskap och jag tycker också att de verkar släppa iväg allt för många elever som instruktörer trots att de inte har lyckats speciellt bra. Hundens Hus borde ta ett större ansvar för vilka som kommer in på utbildningen för att på så vis höja kunskapsnivån på instruktörsutbildningen. Som det ser ut idag finns det alldeles för många instruktörer i vårt land som inte har någon större koll. Många som jag har mött under mina projektkurser och privata träningar har tidigare gått hos instruktörer och fått alla möjliga tokiga råd om hur de ska "få pli" på sin hund. Nä, de som utbildar instruktörer måste ta ett större ansvar.

Men jag är ändå mycket nöjd med utbildningen och den har täckt en hel del viktiga områden. Det jag har saknat mest är klickermetoden, då den endast utgjorde ett delavsnitt under utbildningens gång. Nu har jag ändå anpassat alla övningar och gjort om dem så att de har funkat för mig och den metod jag jobbar med, så för mig har det ju funkat bra i alla fall.

Jag vill också skicka ett jättestort GRATTIS till Helena som även hon klarade utbildningen under helgen! GRATTIS till dig!!!

                                                            * * * * * UPPDATERING * * * * *

Dagens väder har bjudit på ordentlig vår! Solen har visat sig från sin bästa sida och till och med de vindar man har känt har varit av det lite varmare slaget. Helt underbart!

Jag packade ihop ryggsäcken och gick en snabbprommis med hundarna. Sedan slog vi läger nere på ängen här nere och körde ett lite längre träningspass. Det var en hel del störning, då det var fyra bordercolliesar som lekte på ängen bredvid och säkert 6-7 hundar som passerade på gångstigen bredvid under tiden vi tränande. Jättebra träning kanske främst för Bella.

Bellas träning:

Ligg under baklängesmarsch


Detta börjar se bra ut och Bella har verkligen en bra attityd. Hon är ivrig men ändå fokuserad. Ibland kan hon tveka, men gångerna hon gör det blir färre och färre. Nu går det rätt snabbt bakåt i marschen dessutom och det är inga större problem för henne. När hon har lagt sig ligger hon stadigt och rör sig inte förrän hon får frikommando, om det inte är leksaksbelöning som kastas då, för då får hon röra sig direkt. Men lite mer tempo måste jobbas upp och sedan är det signalkontrollsövning som gäller. Men det ser bra ut!

Starter i fritt följ


Även detta börjar se bra ut. Det som måste jobbas på är att hon ska skilja på om jag startar med vänster eller höger fot och på så vis kunna avgöra om hon ska följa med eller om hon ska sitta kvar. Alltså en form av signalkontroll på ett, ja... dubbelkommando =) Men annars ser det bra ut och hon följde bra alla gånger utom en. Den gången blev hon lite paff över att belöningen inte kom och efter det skedde det aldrig igen. Tror att det var bra för henne att göra fel en gång, så att hon verkligen vet vad som är rätt. Men summa summarum så ser starterna bra ut och hon håller bra kontakt.

Inkallning (altlså tävlingsmässig)

Tidigare har Bella haft en tendens att hoppa upp och bromsa mot mig och min kropp. Jag har varit väldigt noga med att INTE belöna detta, då jag absolut inte vill ha denna kedja. Jag har sett många andra hundar göra det, framförallt på budföringen, och jag vill absolut inte ha det hos mina hundar. Så idag körde vi en hel del insättningar innan (som vanligt) men när det blev inkallningsdags var avståndet till en början minimalt. Egentligen var inkallningen inte helt olik en vanlig hederlig insättning framifrån. Nu blev det ett bättre resultat och hoppandet var utbytt mot en snygg sväng in till sidan. Ganska snabbt kunde jag förlänga avståndet mellan mig och henne och även då satt inkallningen snyggt. Hon har mycket bra tempo och hon startar väldigt explosivt. Dock kan avslutet bli mycket bättre och där har vi en hel del att öva på.

Externbelöning

Fördelarna med att använda sig av externbelöning är i min värld väldigt många. Dessutom får man en hund som kan jobba bra i miljöer där belöningarna kan vara många och man reducerar risken för att hunden ska belöna sig själv. Därför lägger jag mycket tid på detta. Men denna träning har varit ganska fattig på slutet, något jag blir lite irriterad över. Varför har jag lagt den åt sidan? Men, men... nya tag! Bella är väldigt duktig vad gäller att inte ta belöningen i vissa sammanhang och i vissa är hon lite sämre. Som exempel på när hon är duktig kan jag ta inkallningen. Om jag lämnar henne sittande och kastar iväg en leksak åt ett håll, så att jag, leksaken och Bella bildar en triangel. Då är hon väldigt duktig på att lyssna till huruvida hon ska komma till mig eller om hon ska ta leksaken. Däremot finns det situationer som är lite svårare för henne, varför vet jag inte. Men en sådan situation är till exempel om hon sätter sig i utgångsposition och jag kastar iväg en leksak och sedan kör en vändning på stället. Då tar det lite tid för henne och det verkligen kryper i kroppen på henne att istället för att jobba med mig springa och ta kongen som ligger en bit bort. Dock beror detta nog mest på träningsfattighet och jag märkte stor skillnad på hennes förmåga att fokusera trots belöningen en bit bort. Så det kommer nog. Dock tycker jag inte att jag har lagt ner någon större tid i den situation där det funkar utmärkt, så det är lite konstigt.... Men mycket spännande!

Träning i en miljö full av störning

Trots att Bella fortfarande har lite svårt att möta andra hundar på promenad så är hon fantastisk på att jobba i miljöer fulla med andra hundar. Hon slänger en snabb blick vid något tillfälle, men inget gruff och absolut inga som helst problem att fokusera trots deras närvaro. Det är superkul att se hur mycket hon har utvecklats och hur mycket hon faktiskt tycker om att jobba. Idag fick vi störning av 4 lekande BC's, de andra passerande hundarna, alla ankor och gäss i dammen och en häst med ryttare. Allt gick bra och inga som helst problem!

Bella fick hälsa på 3 flickor

Under eftermiddagspromenaden mötte vi tre småtjejer som alla såg väldigt intresserad ut när de såg Bella och Shelby komma gåendes. Jag passade på och frågade ifall de tyckte om hundar och om de ville hjälpa mig med en grej. Tjejerna var lyriska och väldigt inställda på att hjälpa till. Jag gav dem instruktioner om hur de skulle bete sig och försåg sedan var och en med köttbullar. Bella var mycket modig och hoppade till och med upp på en av tjejerna. Dock är hon extremt signalkänslig i de flesta lägen och kanske ännu mer i lägen som dessa. Någon av tjejerna gjorde en hastig rörelse och Bella reagerade direkt! Men snabbt var hon framme igen och tiggde köttbullar för brinnande livet. Hon var duktig och jag tror att hon växte en hel del under bara denna korta stund. Shelby hjälpte nog även hon till en hel del då hon gladeligen sprang runt och pussade på tjejerna i hopp om köttbullsutdelning =)

Shelbys träning

Spårpinne-markering

Med Shelby hade jag inte någon större plan, vilket inte är alltför ovanligt med damen. Men det blev ändå lite träning, även om Bella fick mest utrymme under dagens träningspass. Eftersom hennes motivation att spåra är nästintill självgående känner jag att jag måste lägga väldigt mycket tid på markeringsträningen. Hon har blivit bättre i spåret men det är verkligen långt ifrån perfekt. Därför påbörjas nu projektet att värdeladda spårpinnarna. Idag fann hon dem väldigt intressanta och markerade (apport) alla pinnar utan några som helst problem. Dock ska jag påbörja träningen genom att använda mig av klassisk betingning (jättebra artikel om det i senaste nummret av Canis). Jag gillade det tänket och måste verkligen prova det på Shelby. Men idag blev det "endast" operant träning av spårpinne.

Inkallning med ställande

Jag måste verkligen ta itu med detta hatmoment. Varför det står på min hatlista vet jag inte riktigt, men kanske är det för att det är väldigt svårt att få till detta moment på ett snyggt sätt med den hund jag har. Samtidigt som ställandet ska vara tydligt och snabbt ska tempot vara högt. Det krävs väl ingen Einstein för att förstå att detta moment inte är framtaget för en greyhound. Men skam den som ger sig! Vi gör vårt bästa och aldrig tidigare har jag gett vika för något som inte är gjort för en greyhound. De ska ju tydligen inte kunna tävla i lydnad och ännu mindre kunna spåra... de jagar ju med synen =) Ja, så därför måste jag nu ta tag i detta. Det första jag behövde göra var att börja förbereda henne på att det kan hända mycket under en inkallning. Tidigare har jag fått lära mig att en inkallning alltid ska belönas hos mig, vilket jag inte riktigt håller med om i dagens läge. Bättre är det ju att förbereda hunden på att den ska hålla sig vaken, eftersom det mesta kan hända under ett inkallningskommando. Så därför sammanlänkade jag inkallningen med en hel del lek och extern belöning. Jag vet hur lätt Shelby har att hitta mönster i träningen, och därför är det av största vikt att jag inte skapar några som helst mönster, vilket inte alltid är lätt. Det krävs lite planering och eftertanke. Det är verkligen sjukt hur denna hund kan avslöja de mest komplicerade mönstren... och jag har verkligen försökt analysera huruvida jag avslöjar något i mitt förhållningssätt/kroppsspråk, men än så länge har detta analyserande inte gett någon utdelning. Men träningen gick bra idag förutom det faktum att hon är så fruktansvärt svår att få stopp på när hon har en bollbelöning att springa med. Hon kommer ju, men vill gärna springa fem varv först, vilket medför att hon blir trött innan nästa pass. Så det bör jag väl träna lite mer på eftersom jag tycker att det är så ofantligt viktigt att kunna belöna med leksak i massor av situationer. Men det är inte så kul träning....

Ja, det hanns med en del träning idag och förhoppningsvis hinns det med ett till pass under kvällen. Om det blir inomhus eller utomhus får vi se senare... men träna ska jag göra i alla fall!

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Göran

GRATTIS älskling!!

2008-04-14 @ 12:10:10
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

Grattis till instruktörstiteln!
Kan inte du skicka ett mail till mig? Så att jag får din mailadress... ([email protected])

Vi vill träffa er! Men nu är jag förkyld, och blev det i förra veckan. Därav blev det tyst från mig. ;) Måste hålla mig lite lugn nu, om det ska ge med sig.

Men, som sagt, skicka mig ett mail!

Ps. Roligt att du nämner det med hundens hus, och vad de tar in för "instruktörsämnen", jag är enig med dig. Lite snävare intagningskrav tror jag skulle vara bra.

2008-04-14 @ 15:00:55
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Emma

Grattis Karro!!

2008-04-14 @ 17:47:54
Postat av: Linda

Grattis! Va roligt att kunna titulera sig som instruktör:)

// Linda, Elsa och Modja

2008-04-14 @ 21:13:28
URL: http://elsabella.webb.se
Postat av: Marlene

GRATTIS! Vad kul att du är färdig med kursen, förstår din tomhetskänsla, men det är då man går igång på jakt efter nya intressanta kurser och utbildningar! :)
Själklart vill vi träna! Vet inte hur nästa vecka ser ut för mig - flyttar ju som sagt och allt mitt liv ligger i lådor just nu. Flytten gick 7km söderut(?) ;) Kvar i stan bara nytt läger...

2008-04-15 @ 17:27:58
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Helena

Grattis själv! Vi e så bra! :)

2008-04-16 @ 10:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0