Konkreta träningsplaner

Det räcker ju inte med att bestämma sig för en förändring (se förra inlägget). Man måste ju göra något konkret också. Därför ska jag börja skriva ner mina träningsplaner och utvärdera utifrån dem. Lite tråkigt dock att jag är tok-förkyld, men jag ska ändå våga sätta några mål för kommande veckan. Målen som jag sätter upp är avsedda för Bella.

Lydnadsträning

Hopp över hinder:

Delmoment: Frivilliga hopp rakt fram mellan två förare.

Vad belönas? Kriteriet är raka hopp mellan de olika förarna.

Apportering:

Delmoment: Springa ut och gripa apporten hos någon annan som håller apporten framför sig i knähöjd.

Vad belönas? Belöning kommer vid bra gripanden med bakåtvikt. (Belöning från mig).

Vändningar på stället:

Delmoment: Höger-om-halt (frivilligt)

Vad belönas? Raka sättanden efter höger vändning

Lägganden under baklängesmarsch:

Delmoment: Snabba frivilliga lägganden utan tvekan

Vad belönas? Som ovan.

Tricks

Backa upp på föremål:

Delmoment: Backa upp i bädden oavsett vart den står.

Vad belönas? Båda tassar upp i bädden. Målet är att hon ska klara av det på första försöket.

Sitta vackert:

Delmoment: Kunna sitta med stadga under en längre tid

Vad belönas? Målet är att hon ska klara av att sitta stadigt med omvänt lockande.



Då så. Då har jag satt några mål i alla fall. Ska bli kul att utvärdera nästa vecka. Nu ska jag bege mig in i duschen innan vi ska till svärmor på middag. På vägen dit ska jag göra ett stopp hos Enskede Hund & Katt för att inhandla lite mat till voffsarna. Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Olivia

Konkreta träningsplaner låter klokt och något för mig att ta efter som är så dålig på just de där med planering :)
Fick igår hem i brevlådan Canis bok Lydnadsträning i teori och praktik så nu är det bara till å läsa och praktisera.
Hoppas ni får en trevlig kväll hos svärmor och att det känns bättre med förkylningen.

Stor Kram fårn oss.

2008-04-30 @ 18:42:32
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0