Spår & Trix

Kan vädret bli bättre än så här? Det är verkligen vår i Stockholm nu och ingen njuter nog mer än jag! Jag som har varit ganska dålig på att utomhusträna när vädret inte har varit bra och som alla vet så är vintern låååång i Umeå. Men här nere blir det helt klart mycket enklare med utomhusträningen. Och så ofantligt mycket roligare!

Idag drog jag med husse ut i spårskogen. Shelby fick ett kort spår (ca 300 meter) men det var väldigt kuperat och innehöll en del svårigheter. Brant uppförs- och nedförsbacke med både sten och mossa, övergång från stenhällar till mer barraktig terräng till höggräs (typ äng). Hon gick väldigt koncentrerad i spårkärnan, hade riktigt bra tempo och framförallt gick hon väldigt bra utför! Förr hade hon ju tendensen att höja nosen i brant utförsbacke, men det är verkligen helt försvunnet nu. Vi har ju varit ute i skogen och letat en hel del branta utförspartier för att ta oss ner. Jag ville först vara säker på hur hon hanterar det utanför spåret och först hade hon lite problem med det, men snabbt hittade hon en bra teknik som fungerar superbra även i spåret. Dock skulle jag vilja se lite mer bakåtvikt vid de branta utförspartierna, men det jobbar vi med på sidan om. Enda problemet som vi stötte på i skogen idag var på slutet. Precis i övergången från skog till äng gick en ganska bred stig och där valde hon stigen istället för att fortsätta rakt över. Det var lite dumt av mig att lägga spåret så eftersom det var ganska likt upplägget som jag hade sist där hon tappade bort sig. Nästa gång ska jag se till att övergången går direkt från skog till äng utan några stigar. Men det som ändå är positivt med hennes miss är att hon inte ger upp. Hon fortsätter att leta rätt på spåret igen och hon har verkligen tålamod. Det är jättekul att se henne jobba fast hon är lite vilsen.

Bellas spår gick absolut inte alls. Jag har alltid tyckt att hon har gått mer eller mindre dåligt, men idag var det verkligen helt kasst! Hon har motivationen och tycker verkligen att det är suuuuperkul, men jag tror inte att hon har någon som helst aning om vad i hela friden hon håller på med! Idag testade jag tre olika upplägg för att se vilket spår som hon svarade bäst på. Spår nummer 1 var ett motivationsspår med husse. Jag har alltid varit emot denna typ av spår men är man desperat så är man. Husse fick gå iväg och gömma sig längre in i skogen. Sedan gav vi oss av och Bella var verkligen het! Jag var helt fascinerad över hur hon tände. Det "enda" problemet var ju att hon inte alls gick och spårade där husse hade gått... Så, nä, spår nummer 1 är uteslutet! Spår nummer 2 var ett spontanspår, ett spår som vi har tränat ända sen vi började. Ibland har det gått jättebra och ibland inte alls. Jag har alltid tyckt att hon ser lite vilsen ut även när det ser ut som hon spårar och många gånger känns det som hon vädrar in en del föremål. Men idag.... det var nog det sämsta jag någonsin har sett! Hon hade aboslut ingen aning om vad hon höll på med, sprang runt som en skållad ekorre och tyckte att allt var jätteroligt. Visst är det kul att hon har roligt, men det hade ju varit ännu roligare om förstod vad vi höll på med =). Spår nummer 3 var ett närningsspår, något som jag har velat undvika med Bella. Shelby är tränad med näringsspår och hon är ju verkligen en jätteduktig spårare. Men dock har hennes föremålsintresse hittills varit ungefär obefintligt... och detta är jag lite rädd för med Bella. Men ju mer jag har tänkt igenom det så tror jag inte att det är aktuellt med Bella. Dels har hon ofantligt mycket större föremålsintresse än Shelby någonsin har haft och dels så är jag mer medveten om att behålla föremålsintresse. Men det var detta spår som fungerade bäst av spåren idag. Först såg det ganska likt ut spår nummer 2, men efter att hon hade "hittat" två godisar blev hon lite mer intresserad och jag märkte lite på tempot att hon blev mer koncentrerad. Dock hade jag ganska stora mellanrum mellan godbitarna och jag tror att jag ska prova ett lite tätare näringsspår under morgondagen. Just nu är det spår nummer 3 som ska testas och det känns som om jag inte har så mycket annat att välja på. Och om jag tittar till Shelby så är hon oftast en väldigt säker spårhund trots att jag kastar in svårigheter efter svårigheter och det är sällan som hon reagerar på något nytt. Dessutom har jag sett att hon klarar ganska kraftiga störningar under spårarbetet. Det är ju värt att prova!

När vi kom hem blev det lite inomhus träning. Shelby har inte fått så mycket träning, men jag började klicka när hon slickade sig om nosen. Jag tror att jag ska satsa på att klicka in lite lugnande signaler på denna dam. Vi fick en hel del repetitioner, men jag tror nog att det kommer att ta Shelby ett tag innan hon kopplar sitt slickande runt munnen till belöningen... Men hon var duktig som stannade kvar trots att hon inte riktigt verkade säker på vilket beteende jag var ute efter.

Bella fick lite mer träning. Dels håller jag på att bättra på hennes sitta vackert och vill nu att hon sträcker upp tassarna och inte har dem hängandes. Det ser helt klart mycket snyggare ut när tassarna är spända och uppåtsträckta. Sedan tränade vi lite att sätta 4 tassar i en låda. Nu håller vi på att träna med en platslåda (typ glasslåda fast 4-kantig). Hon började jobba med bakbenen och håller framtassarna stilla i lådan. Men än så länge har hon bara satt ena baktassen i lådan samtidigt som framtassarna är kvar, så vi har en del att jobba på. Men eftersom hon är van att sätta alla tassarna i lådan när vi jobbade med en större låda så tror jag att det kommer att gå ganska snabbt ändå. Slutligen tränade vi att backa upp i korgen. Detta har jag försökt huuuuur länge som helst och har aldrig någonsin lyckats. Förut har jag dock använt mig av lådor/kartonger eller liknande som hon skulle backa upp på och då har hon totalvägrat. Därför valde jag hennes korg eftersom den är något positivt för henne och till slut gick det jätte bra. Dock har vi inte kommit till säkra repetitioner, men nu kan vi i alla fall träna det! Jag är nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0