Träningstankar

Vad är det egentligen som skiljer bra hundtränare (och andra tränare också för den delen) från dåliga? Självklart kan man räkna upp mängder av saker som påverkar huruvida man lyckas bra eller dåligt och listan kan förmodligen göras väldigt lång. Vissa saker som påverkar resultatet känns självklara för mig och samma saker kan vara nya för andra människor. På samma vis kan vissa saker vara självklara för andra medan jag aldrig riktigt har reflekterat över dem. På senaste tiden har jag börjat känna mycket mer motivation att träna men ändå känner jag mig aldrig riktigt nöjd. Efter träningen känns det inte riktigt som om vi faktiskt har tränat och detta stör mig väldigt mycket. Vad kan jag då göra bättre? Under tiden jag tränar är jag både motiverad och fokuserad, två faktorer som i min värld påverkar träningen ofantligt mycket. Jag kan inte kräva att min hund ska vara motiverad och fokuserad om inte jag är det. Så dessa faktorer ser jag som några av grundpelarna i träningen. Men det är långt ifrån tillräckligt. Jag tänker väldigt mycket på timing och belöningskvalitet samt belöningsplacering så de faktorerna har jag också tagit mig an. Men det finns väldigt mycket som jag måste förbättra innan mina hundar kan utvecklas på det sätt som jag vill och drömmer om. Huruvida en hund lyckas i träning/tävling beror förmodligen mer på mig och min förmåga inom olika områden än vad det beror på hunden, så om inte jag är tränad rätt kommer förmodligen inte heller min hund att bli det.

Vad är det då som jag måste bli bättre på? Jo, helt enkelt uttryckt, jag måste bli bättre på att omsätta min teoretiska kunskap till praktisk. Mycket av hur jag tränar har jag full koll på i teorin, vad jag bör göra och hur jag bör göra det. Men när det kommer till det praktiska blir jag slö och tränar inte så som jag tänker i teorin. Jag måste bli bättre på att sätta kriterier och faktiskt använda mig av dem i praktiken. Om inte jag har 100 % koll på vad jag ska förstärka så kan ju knappast min hund ha det.... Utan målbild är det väldigt svår (om inte omöjligt) att nå målet! Till saken hör att det kan vara ganska skrämmande att sätta upp mål i träningen, för när man har mål kan man också misslyckas. Någonstans tror jag att jag känner viss rädsla över att inte lyckas uppnå de mål jag sätter. En annan sak som jag måste förbättra är att våga utveckla. Jag har (och har alltid haft) en tendens att stagnera i min träning. När något börjar gå bra, släpper jag mycket och därför går jag aldrig i mål. Detta är otroligt jobbigt att inse, men det gör det inte mindre sant. Att våga öka kriterierna kan vara jobbigt, eftersom man då på sätt och vis måste börja om träningen. När man lyckas ofta på en nivå känner man tillfredsställelse och det är skönt att lyckas. Men när man sedan höjer nivån ett snäpp måste man återigen bli mer aktiv i tanken och man måste kunna hantera ett misslyckande, vilket inte alltid är lätt. Men jag måste ta mig över denna tröskeln, annars kommer jag aldrig att komma någonstans. Så därför ska jag nu förändra mitt sätt att tänka kring träningen för att förhoppningsvis bli en mycket bättre tränare. För att min hund ska klara av att hantera motgångar och misslyckanden (vilket jag tycker är jätte viktigt) måste först jag klara av det!

Så fortsättningsvis ska jag börja planera min träning, sätta upp målbilder och vara helt säker på vilka beteenden jag tränar för tillfället. Detta låter säkerligen helt självklart i mångas öron, men jag tror nog att många ändå kan hålla med mig om att det inte är så lätt som det låter. Att jobba med ett kriterie i taget är inte alltid lätt då man från och till måste göra avkall på andra saker som man också tycker är viktiga. Det gäller helt enkelt att ha stenkoll på vad det är vi tränar för tillfället.

Ja, det var några av mina träningstankar och hur jag ska fortsätta i min träning. Just nu har jag dock blivit sjuk och därför sker det inte så mycket träning för tillfället. Igår återkom jag till Stockholm och här har det verkligen blivit vår nu. Inne i stan är träden utslagna och här i Tyresö ligger vi bara snäppet efter. Björkarna har fått musöron av den större storleken, häggen håller på att börja blomma och i Upplands Väsby såg jag igår en syrén i full blom. Våren är verkligen härlig! Trots min förkylning kunde jag inte motstå frestelsen av att lägga mig och sola i gräset när jag var ute med hundarna. Det blev en kort solning, men en skön sådan! Nu måste jag bara kurera mig tills måndagen, då jag börjar mitt nya jobb. Det känns verkligen superkul att få börja jobba nu.

Ha det gott allihopa och ta det lugnt på Valborg!


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag håller med dig om så mycket! Både dina svaga och starka sidor låter väldigt lika mina...

Du kommer att komma långt med ditt nytänkande och reflektierande.

2008-04-30 @ 18:35:44
URL: http://agera.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0