Fritt följ är kul!

Den senaste veckan har min träningsmotivation varit på topp och det har blivit en del träning. Dock har det funnits mycket annat att göra också, så nu är min ork nästan slut... Idag har jag varit duktig och både hunnit jobba, städa, gå promenad, träna hund, klippa ut tyg till att klä stolarna och lite till. Känner mig faktiskt rätt duktig! Ikväll ska vi dessutom ha gäster med middag och lite gott att dricka. Under morgondagen kommer mina föräldrar ner och ska spendera helgen här hos oss. Alltid kul med mams och paps besök!

Kort, men väldigt bra träning blev det idag. Jag har verkligen insett hur roligt man kan ha när man tränar fritt följ! Det är ett moment som egentligen aldrig blir klart och kan utvecklas och vidgas i nästan oändlighet. Dessutom krävs det mycket av såväl hund som förare. Det roliga som förare är att man ständigt måste vara alert och hitta olika belöningssätt. Samtidigt som man måste få till detaljerna och behålla/förbättra hundens motivation måste man även få till uthållighetsträning vilket lätt har en tendens att bli lite långtråkigt om man fastnar för mycket i ett och samma tänk. Jag tror faktiskt att detta är ett av mina favoritmoment!

Bella har även lärt sig att hoppa upp och balansera på min rygg, vilket ser ganska härligt ut (tror jag... lite svårt för mig att se...). Ska försöka fixa nån bild på detta så ni får se. Måste dock jobba lite på signalkontroll vad gäller frisignal att hoppa ner. Det uppstår lätt ett problem när hon själv väljer att hoppa ner och jag inte hinner böja mig framåt. Då skjuter hon liksom ifrån med bakbenen, vilket medför att jag har dikesformade rivsår i ryggen... Inte alltför skönt kan jag lova.

Nu ska middagsförberedelserna börja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0