Kvällsträning


Shelby tillsammas med sin absoluta favoritkompis Emil

Tack så jätte mycket för era kommentarer på filmen! Det värmer verkligen!

Idag blev det till att jobba över, vilket gjorde att min dag inte blev som planerat. Men lite hann vi med i alla fall. Skönast idag var nog vår långa skogspromenad. Hundarna fick leka och springa och det finns nog ingen som är gladare än Shelby! Även om hon inte direkt hade överdrivet mycket spring i benen så älskar hon verkligen att vara fri. Det stämmer verkligen det man säger om vinthundar, nämligen att de kanske inte har så jättestort motionsbehov som alla tror, däremot har de ett enormt frihetsbehov. Kanske mer än många andra typer av hundar. Tjejerna skötte sig alldeles utmärkt under promenaden och leken höll sig inom ramarna för vad man kan kalla bra lek. Shelby har blivit lättare att gå in i hets nu, kanske framförallt beroende på att jag aldrig någonsin släpper dem lös på en stor äng längre. I alla fall inte om de inte har varit lös tillsammans ett bra tag innan. Min teori är att hon får alldeles för stor adrenalin kick, vilket medför hennes hetsiga beteende mot Bella. Hon vill ju väl, men det blir lite väl hårt ibland. Men kanske håller det på att förbättras nu... Det känns så iaf.

Efter lite intagen middag och pyssel hemma tog jag och Bella en tur till parkeringen för träning. När vi kom ut regnade det lite, vilket passade utmärkt. Det är alltid bra att träna i alla sorters väder!

Det blev lite fritt följ träning, ställande under baklängesmarsch och platsliggning. Under fria följet fokuserade vi mest på detaljerna och höll hela tiden hög intensitet i träningen. De senaste dagarna har vi tränat en del uthållighet i FF och nu ville jag se till att hennes intensitet och noggrannhet fick lite uppmärksamhet. Ibland är det svårt att komma ihåg att FF har så många olika infallsvinklar. Det handlar om intensitet, energi, noggrannhet, uthållighet, glädje, detaljer, fokusering och en massa annat. Jag har lätt för att börja fokusera på en sak och sedan glömma bort några av de andra delarna, vilket ofta slutar i frustration från både min och hundens sida.

I ställandet vill jag gärna se lite tydligare stopp. Hon stannar bra och stadgan är riktigt bra, men jag vill gärna ha lite mer attityd i stoppet. Vi jobbade lite med backandet och jag tror att det kommer att lösa sig.

Platsliggningen är förmodligen det tråkigaste jag vet. Både när det handlar om träning och tävling. Under träning har jag svårt att motivera mig och verkligen komma till skott med träningen. Under tävling är platsliggningen det enda moment jag är nervös under, då det är svårt att på något sätt påverka situationen under momentets gång. Men idag tog jag iaf tag i det. Vi började träningspasset med en kortare plats, vilket gick hyfsat. Jag måste jobba mycket med att värdeladda platsen eftersom hon är rätt osäker där. Jag tror att det är detta moment som vi kommer att behöva jobba mest med (tyvärr) eftersom det finns en ganska stor risk att hon kommer att känna sig otrygg att ligga bredvid okända hundar. Därför la jag upp strategin att så fort hon la ner hakan i backen vände jag och gick tillbaka till henne och belönade. Detta gjorde jag ganska många repetitioner. Syftet med det belöningssättet är att få henne att känna att hon faktiskt kan påverka mig att komma tillbaka till henne. Slutsats: "om jag ligger här, så kommer hon tillbaka". Dock är det viktigt att börja förlänga tiden hon får ligga där, men jag hoppas verkligen på den här strategin.

Strategin är stulen från tänket kring hur människoskygga lamadjur tränades att klara av hantering av människor. Där blev belöningen för lamorna att människorna backade undan. Slutsats "om jag står still så backar de undan". Jag hoppas att det här tänket kan överföras till Bella, men det får nog tiden utvisa.

Jag håller även på att bygga värde för apporten. Hon apporterat helt ok, men attityden och sugen för apporten kan helt klart bli bättre. Därför är det apportering som gäller just innan matskålen ställs ner. Min förhoppning är att den glädjekänsla som Bella har inför maten även ska smitta av sig på apporten. Återigen så får tiden utvisa.


Kommentarer
Postat av: Helena, grabbarna bus och prinsessan Leia

Hej hopp!



tack ode gud för parkeringar, vi hänger nere på våran och tränar. Vi har börjat fokusera på ligg under gång vilket fungerar utmärkt tycker det har varit så struligt men du sa det bara klick och fungerar hundträning är kul!!!



Lilla Leia är ett monster vill du ha??



kram från oss!

2008-08-21 @ 08:00:05
URL: http://seastones.blogg.se/
Postat av: sandra

AAAAAAAhahahahaha! aaaaaaaaaaahahahahaha!!!!

2008-08-23 @ 01:27:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0