Förmiddagsträning

Idag är jag så pass lyckligt lottad att jag är ledig under förmiddagen. Jobbet får vänta tills i eftermiddag, vilket känns skönt. Vi ska nämligen bort på middag och för att slippa köra fram och tillbaka hela tiden, passade jag på att lägga min arbetstid lite senare. Somliga har det bra! =)

Ledig förmiddag betyder träning och långpromenad med hundarna. Idag var Bella den lyckligt lottade som fick träna med matte medan Shelby låg inne och myste med sin valp. Bella var ganska het idag, men vi lyckades ändå få en trevlig träningsstund. Tyvärr spränger mitt huvud idag och jag känner mig inte helt 100 i kroppen, så det som inte gick bra i träningen får jag nog ta på mig själv. Men det var ändå en hel del som faktiskt gick bra också.

Vi började med rutan (med markörer i form av brädor runt och först utan koner). Bella har ett enormt sug till denna typ av ruta. Springer rakt, men hög hastighet och gör ett fenomenalt ställande i rutan. Hon är oftast väldigt bestämd i sitt ställande där! Idag kände jag att det var dags att föra in konerna, något som jag har dragit mig för. När Bella var liten (och blyg) lät jag henne komma undan med en hel del beteenden för att hon skulle växa lite i sig själv och våga vara super busig. Det är verkligen inget jag ångrar! Men vid några tillfällen snodde hon åt sig en kon och sprang iväg med den, något som jag visste att jag skulle få sota för någon gång i framtiden. Och idag var den dagen framme! Men det blev långt ifrån så jobbigt som jag trodde. I och med det träningsupplägg vi har haft för rutan har hon fått något helt annat att fokusera på, vilket jag misstänkte skulle hjälpa mig/oss lite på traven i alla fall. Första försöket misslyckades då hon sprang raka vägen mot kon nr 1 och mejade ner den. Kon nr plockade hon upp och sprang iväg med... Roligt säger vissa... men inte matte med sprängande huvudvärk. Andra försöket gick bättre och hon ställde sig med alla fyra tassar innan för rutan utan att bry sig om den. Detta skick gick från lite närmare avstånd. Det största problemet med detta försök var nog att hon hamnade väldigt långt till höger (från mig sett) i rutan... Men jag kan godta det från början så länge hon inte attackerar konerna. Så här fortsatte det ett tag, med lyckade och misslyckade försök blandade, men det blev helt klart fler och fler lyckade försök.

Vi tränade även ställande, läggande och sättande i baklängesmarsch för att se hur signalkontrollen såg ut. Läggande tar hon nästintill varje gång, medan hon ibland kan blanda ihop sättandet och ställandet. Kanske lyssnar hon inte färdigt på kommandot, då de kan låta lite lika. Mer träning behövs i alla fall!

Jag körde en ganska lång inkallning för att testa hur het hon blir på långsträcka. Hon har ju ibland en tendens att bli hetare i och med fart men idag skötte hon det bra. Insättningen blev snabb och rak och såg nog väldigt bra ut. Tempot på inkallningen kommer i alla fall ingen domare att kunna klaga på! Hon startar som hon är skjuten ur en kanon och håller sedan tempot ända in till mig. Duktig tjej!

I övrigt har dagarna mest handlat om inomhusträning pga mycket tråkigt väder och lite motivation för att bli blöt och kall (från mattes sida...). Men även inomhus kan man åstadkomma en hel del. Igår fortsatte vi med gripandet av alla möjliga föremål och hon har verkligen tagit ett stort kliv fram när det kommer till det. Hon griper snabbt och lägger direkt vikten bakåt. Även har har jag börjat utmana henne en hel del, kanske främst vad gäller uthålligheten, men även annat. Men igår grep hon metallapporten med riktigt bra attityd och hon höll kvar den med ett mycket stadigt grepp. Vi har inte tränat med metallen på väldigt länge, utan istället har jag valt att leka mycket med den och bygga värde kring den. Det har resulterat i att hon blir enormt glad (inte överdrivet dock) när hon ser den. Hon får ett sug i blicken, svansen går hela tiden och hon skulle aldrig få för sig att släppa mig (eller apporten) med blicken. Allt i alldeles lagom dos! Kul!

Just nu ligger Bella på golvet och sover medan Shelby ligger med sin valp i soffan bredvid mig. Vi ska ta en långis nu innan det är dags för att inta lunch (måste äta tidigt eftersom jag råkade vakna redan 05.45 på min lediga förmiddag...).

Kommentarer
Postat av: Olivia

Va duktig du är som tränar trots att du inte känner dig på topp. Får faktiskt lite dåligt samvete när jag läser om din träning och känner hur våran halkat efter en del.

Kul att det lyckades så bra med rutan & konerna :)



Vet du jag har fortfarande ågren över jobbet, vetti gudarna hur jag ska göra??? :)

2008-12-03 @ 13:56:42
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Haha, bra beskrivning, är helt säker på att det är samma tant vi tänker på :)

2008-12-04 @ 12:51:05
Postat av: Marlene

Härligt att träningen med rutan går frammåt! Imponerande att du orkar träna så mycket trots att kroppen inte är kry, ännu mer imponerande att du kliver upp så tidigt på dina lediga dagar! Galet!

2008-12-06 @ 23:45:35
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0