Spring i benen

Snart är det jul!!!! Jag kan lova att det börjar kännas på jobbet då de flesta har börjat varva ner och fikarasterna blir allt längre. Jag hade egentligen tänkt jobba på måndag, men som det känns nu så är jag faktiskt inte så säker längre. Nog skulle det vara skönt att jobba sista dagen imorgon och sedan få se fram emot en lång ledighet.

Igår fick mina stackars hundar inte göra mycket alls. Det blev inte några längre promenader men de fick i alla fall lite mental stimulans inomhus. Annars spenderade jag mest eftermiddagen och kvällen vilandes eller sovandes. Mitt blodtryck och jag kommer inte riktigt överens nu för tiden och det är på tok för lågt. Från en sekund till en annan känns det som om hela världen vänds upp och ner och jag kan inte göra någonting. Men det är ju i alla fall bättre att ha för lågt blodtryck än för högt, men det är lite jobbigt att gå runt och vara rädd för att svimma i tid och otid. Hur som helst, jag kan lova att det märktes på hundarna idag att de inte fick göra speciellt mycket under gårdagen. När vi kom hem från jobbet klädde jag snabbt om och så begav vi oss ut i skogen. Hundarna sprang som aldrig förr och jag tror faktiskt att de galopperade mer än vad de travade och skrittade. Kul hade de i alla fall. Shelby körde intervall träning med Bella =) då de sprang och sprang och sprang. Shelby har ju ett ganska stort övertag i springleken men hon är väldigt duktig på att anpassa sin hastighet så att Bella ska ha en chans och tycka att det är kul. Intervallträning i terräng är ju inte helt fel!

Igår när vi tränade inomhus slog det mig hur extremt olika mina hundar är. På gott och ont. Bella har tempo, påhittighet och bra uthållighet, vilket i de allra flesta fall är positivt. Dock kan det ibland bli lite för mycket tempo, vilket gör att hon inte har tid att reflektera över vad det var som gav belöning. Ett vanligt problem för henne är att hon gör rätt men inte är tillräckligt "lyhörd" för sina egna rörelser, något som vi jobbar mycket på nu för tiden. Jag har valt att inte belöna allt för snabba rörelser utan istället tagit fasta på de gånger där hon har lite mer eftertänksamhet och då hon vågar välja ett beteende och stå för det. Jag vet att jag själv har bäddad för dessa problem, så nu är det upp till mig att lösa dem och vi har faktiskt kommit en bra bit på vägen.

Shelby å andra sidan är nog Bellas raka motsats. Hennes idérikedom är inte alltid den bästa, hon har ett långsamt tempo när hon erbjuder beteenden och hennes gummiband för uthålligheten får jag tänka på att tänja långsamt. Men hennes största fördel är att hon har tid att reflektera över vad det är hon gör med sin kropp vilket leder till att hon snabbt fattar vad det är man är ute efter när hon väl kommer fram till att erbjuda det beteende man är ute efter. Ur shaping synpunkt föredrar jag nästan Shelby även om det är en fröjd att se Bella erbjuda mängder av olika beteenden. Men Shelbys eftertänksamhet är helt klart en styrka som jag älskar! Men till Bellas fördel kan skrivas att hon är extremt lättbelönad och har en enorm uthållighet vilket gör att det går att shejpa fram denna eftertänksamhet, i alla fall till en viss grad.

Ja, en massa svammel blev det, men kanske förstod ni i alla fall hälften av det jag ville ha sagt ;) Det är kul med olikheter och jag ser hur mycket det gör för/med mig som tränare och jag tvingas ständigt att vara alert, lyhörd och öppen för nya idéer och tankesätt.

Nu längtar jag mest efter julafton och förhoppningsvis en vit sådan. Har fortfarande inte inhandlat ens hälften av alla julklappar och tyvärr kommer jag nog att få handla dem på tisdag. Men jag har ganska stor koll på vad jag ska ha så förhoppningsvis går det fort. Sedan måste jag ut och köpa några finare kläder att ha på julafton, då jag har vuxit ur en del kläder vid det här laget.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Ja visst är det underbart med alla dessa olikheter som man finner när man har 2 så olika raser, det blir mycket: å-ena-å-andra-sidan-frågeställningar :)



Längtar verkligen efter att få se er nu.



Kram

2008-12-18 @ 22:07:09
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Jag håller med, olikheter är roligt! Det blir ju inte långtråigt en sekund då ens hjärtna måste vara på alerten ;)



Du, vi har ingen snö alls så du kan stanna i södern! Markerna här består av en enda isfläck! :(

2008-12-19 @ 16:00:25
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0