Aktivering, stress & sammanfattning

Då var sista helgen på Hundens Hus avslutad. Eller vi har ju provet kvar, men detta var sista gången vi hade våra egna hundar med. Nästa gång är det blodigt allvar =).

Fokus under helgen låg på stress och aktivering, två väldigt spännande aspekter av hundträning. Mycket av det vi gick igenom under rubriken aktivering gällde den typ av aktivering som vem som helst kan göra med sin hund vart och när som helst. På lördagen fick vi redovisa våra cirkuskonster och pyssla lite med agility och på söndagen gjorde vi en aktiv promenad med lite olika stationer och svårigheter. Inte kanske så mycket nytt, men ändå väldigt roligt!

Tunneln:
Jag har faktiskt aldrig testat tunneln med Bella, varför vet jag inte. När de bar fram den tyckte hon att den var allmänt konstig och skällde därför ut den. Men innan träningspasset var över (ca. 5 min) så var tunneln det roligaste hon någonsin hade gjort. För henne blev tunneln en belöning som jag kommer att kunna använda mig av i träningen. Hon var verkligen helt tokig i tunneln. Hon fick även testa den platta tunneln och när jag höll upp lite så gick det superbra. Hon var dock inte redo att tränga igenom den. Det är så kul och se när en hund övervinner sina rädslor för något. Det behövdes bara en gång igenom så tyckte hon att tunneln var helt ok, och efter tredje gången var det helt klart hennes favorit!

Däcket:
Ja, självklart var ju däcket sänkt till lägsta nivå, men av någon anledning trodde jag inte att Bella skulle vilja gå/hoppa igenom det. Men hon var superduktig! Vi provade dock aldrig att höja, men jag var väldigt nöjd med att hon hade en avslappnad och glad attityd vid detta nya hinder.

Hopphinder:
Bella hoppade och hoppade, men hade ändå mest ögonen på Zambo när han sprang igenom tunneln. Jag fick stoppa henne flera gånger då hon först hoppade över hindret och sedan sprang i full fart mot tunneln där då Zambo höll på att träna. Men hon hoppade och hon var väldigt glad när hon hoppade!

Cirkuskonst:
Ja, då var det den där cirkuskonsten. Jag har ju länge funderat över vad jag skulle ta, men slutligen i början på förra veckan bestämde jag mig för att träna in "sitt vackert". Och i lördags var det alltså dags att redovisa det. Bella skötte sig jätte snyggt och erbjöd beteendet nästan på en gång (har inte hunnit sätta kommando på det ännu). Det vi har kvar att träna nu är att fördröja tiden hon sitter och att lyfta framtassarna så att de kommer högre upp och blir lite mer spända. Just nu hänger de som sönderkokad spaghetti...

Stress:
Under eftermiddagen på lördagen talade vi om och diskuterade begreppet stress. Detta är ett jätte intressant område tycker jag och jag tror att många hundar i samhället är totalt sönderstressade. Vi fick ta del av en jämförelse mellan den stress som vargen utsätts för i form av jakt, sex,  bråk, ensamhet m.m. och den grad av stress som våra hundar utsätts för. Det var verkligen en väldigt klar och tydlig jämförelse som visade på hur enormt mycket våra hundar får stå ut med. Lite exempel från jämförelsen:


Vargen:                                                                                                                           Hund:

1-2 ggr/vecka                                               JAKT                                                  dagligen (ex. boll- & pinnkastning)

1 gång/år (alla löper samtidigt)                SEX                                                   1-4 gånger/år (inte samtidigt)

Nästan aldrig                                               BRÅK                                                ganska ofta (iaf spänner upp sig)

Nästan aldrig (självvalt)                            ENSAMHET                                      dagligen (för de flesta hundar)



Ja, vi utsätter onekligen våra hundar för mycket. Dock har vi ju avlad annorlund från vargen, så nog klarar våra hundar mer än vargen av detta, men ändå en viktigt tankeställare.

AKTIVERINGSPROMENAD

Omvägsproblem:
Här fick hundarna försöka ta sig ut ifrån en rastgård genom att använda en annan utgång än den som de gick in i. Upplägget var så att Linda (våran kursledare) tog med sig Bella in i rastgården och jag följde med. Sedan gick jag ut samma väg som vi hade gått in. Linda gick sedan, tillsammas med Bella, och öppnade i andra änden av rastgården och gick sedan med Bella tillbaka till den öppning där hon gick in. Sedan var det upp till henne att hitta ut. Motivationen var det iaf inget fel på. Bella ville verkligen till matte. Men det var lite klurigt för henne. Hon måste alltså gå ifrån matte för att komma till mig. Men tillslut så fixade hon det och hon var verkligen superglad när hon kom ut.

En annan typ av omvägsproblem var att ta sig på rätt sida runt en lyktstolpe. När vi är på promenad fixar Bella detta utan problem, hon går alltid tillbaka och på rätt sida. Men igår var det lite svårare eftersom jag nu stod och lockade på henne på fel sida... Men hon fixade det efter ett tag och var jätte duktig!

Godissök:
Bella fick söka godis både i träd och på marken. Trädet var helt klart favoriten! När hon höll på att söka godis i trädet gick det förbi en hund på vägen bredvid. Bella tittade snabbt på den och fortsatte att leta sitt godis. Jag är såååå glad! Det börjar verkligen bli bättre detta med hundmöten, och i morse när det kom en hund fick hon en godis kastad direkt och när hon hade svalt den sökte hon direkt upp kontakt med mig och tittade inte ens på den andra, mötande hunden! JÄTTE DUKTIG!!!

Balans:
Vi fick även prova på att hoppa upp på parkbänk & krypa under. Eller Bella fick prova iaf. Bänken var halkig och Bella ramlade en gång, men hon vågade sig ändå upp till slut och var jätte duktig. Detta har vi gjort massor av gånger och hon verkligen älskar att hoppa upp på saker.

Även om helgen inte bjöd på allt för mycket nyheter så var det en riktigt rolig helg. Hundarna fick arbeta på ett väldigt fritt sätt och de fick verkligen använda huvudet. Dock får nog mina hundar göra det dagligen, eftersom klickerträning och främst då frishapingen absolut bör ses som en form av omvägsproblem och många cirkuskonster är ju även balansövningar. Men det var kul att se att det faktiskt är möjligt för alla hundägare att aktivera sin hund oavsett vart man är bosatt utan att det behöver massor av planering och åkande.

Sammanfattning:
Nu har jag iaf lyckats ladda upp en del bilder från vår tid i Tyresö. Så jag tänkte att ni där hemma kunde få ta del av dessa och se vad vi har haft för oss.

image98
Shelby och Bella spanar ut över vattnet i Tyresta.

image99
Törstiga hundar efter lek. Bella orkar inte ens stå så hon lägger sig i lergropen... =)

image100
Träning i Upplands Väsby. Bella funderar över om Helena har något kul i ryggsäcken.

image101
Shelby tar sig friheter på klubben i Upplands Väsby.

image103
Bella leker med bollar. Hon har lite svårt att välja vilken som är bäst...

Egentligen har jag hur mycket bilder som helst, men detta var några iaf.

Nu ska jag entra tvättstugan och tvätta för första gången på evigheter... Det har blivit en del att tvätta...



Kommentarer
Postat av: Helena

Hej du! Vilken vacker bild du krävde fram på mig:) Haha! Jäämförelsen varg hund är så himla intressant!

2008-02-25 @ 12:07:39
URL: http://www.seastones.blogg.se
Postat av: Anonym

Men hoppla.. det är ju rena rama sommaren..
Men jätte tjusiga bilder! :D
Kul med den bild på Helena ;).....

2008-02-25 @ 13:00:58
Postat av: Jag

För er som inte föstod vem det var som postade inlägget innan så är min gissning att det var Sandra... Misslyckat fösök att vara anonym... =)

2008-02-25 @ 14:31:41
URL: http://www.shelbyochbella.blogg.se
Postat av: hm....

typiskt du!!!!!
ska hålla på så... Å så är de så tur att jag jämnt dubbel kollar din sida... Kommer alltid upp nå nytt titt som tätt!!! :P

2008-03-11 @ 23:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0