Att bara få vara...

Igår vaknade upp till en mulen himmel... Tänkte; inte idag igen... Visst vi har ju nästan varit bortskämda med det fina vädret på slutet, men jag ville verkligen ha sol. Tack och lov var det någon som hörde min önskning, för vid 9-tiden sken solen =) Satt en stund framför datorn och skrev lite på inlämningsuppgifterna vi har till Hundens Hus, men sedan bestämde jag mig för att packa väskan och åka till Stavsnäs och träna hundarna. Väl ute så tog hundarna och jag en promenad och sedan började vi träna. Shelby fick träna lite sändande till rutan och apportering. Bella fick mest träna explosiva starter, starter i fria följet och vändningar på stället (främst tränade vi på högersvängarna). Träningen gick bra och hundarna var alerta och glada över den härliga dagen.

Sedan intog jag lite lunch i solen och bara njöt medan hundarna fullkomligen sprang livet ur sig. De verkligen öste på och hade enormt roligt. TIll slut var Shelby trött och la sig raklång på gräsmattan och flämtade.

image118

Bella fortsatte leka med sig själv och attackerade konerna som jag hade använt till Shelbys rut-träning. =) Hon såg verkligen för härlig ut. Hur det kommer att gå när vi ska börja träna rutan vill jag inte ens tänka på, men jag antar att Bella kommer att träna på apport av koner =)

image119

Efter lunch tränade vi lite till och Shelby fick träna lite platsliggning medan jag gick och gömde mig. Hon är verkligen säker på platsen och även om jag inte gömde mig speciellt länge så tror jag inte att detta kommer att vara något problem. Har jag sagt ligg så ligger hon tills jag återkommer... oftast iaf. =) Bella fick testa tunneln (en sån där kort variant som man får från Royal Canin), och efter några svängar var hon på G igen. Problemet med dessa tunnlar är att de är mer fladdriga och ligger inte så stabilt, så därför krävdes det lite träning innan hon vågade springa fullt ös genom den.

Mer träning än så blev det inte då jag mest kände för att bara vara. Hundarna verkade vara med på noterna och var väldigt lyckliga över att både kunna springa, leka och vila utomhus. Sedan tog vi en sväng ner till sjön och Bella lekte hejvilt med en kotte som envisades med att ständigt ramla ner i vattnet. Bella, badgalen som hon är, attackerade den och satte tassarna på den under vattnet och stoppade sedan ner huvudet för att plocka upp den. Roligt måste det ha varit eftersom hon ständigt släppte ner den i vattnet en stund efter att hon hade fått upp den. Till och med Shelby doppade huvudet i sjön i jakten på en kotte =)

På vägen hem stannade jag till vid Enskede Hund & Katt för att inhandla nå godsaker. Jag har nu bestämt mig för att börja barfa mina hundar, fast det får ske nästa månad då jag är lite osäker på kostnaderna och eftersom månadens räkningar var lite väl höga. Men jag ville ändå köpa lite olika typer av mat bara för att testa hundarna, både vad de tyckte om det och hur det gick för deras magar. Väl ute ur butiken (väldigt bra butik med mycket trevlig och hjälpsam personal) hade jag en påse med 2 st kycklingskrov, 2 st kalkonhalsar och 2 korvar med vom. Kycklingskroven var till hälften upptinade i affären, så när vi kom hem fick hundarna lite å smaska på. Bella var alldeles salig och började direkt gnaga i sig skrovet. Shelby var även hon salig, men visste inte riktigt hur hon skulle gå till väga. Jag har tidigare testat att ge henne råa kycklingvingar, men de har hon inte ätit, så jag misstänkte att det skulle vara lika med skroven. Därför skar jag skrovet i lite mindre bitar till henne (fortfarande ändå relativt stora) och då gick det av bara farten =) Det var helt underbart att se dem äta och höra hur det knastrade mellan tänderna på dem. När de var klara var de alldeles färdiga och la sig raklånga på golvet och däckade.

Även idag har vädret varit underbart och i morse skådade jag faktiskt två små tussilago =) Helt sjukt vad våren kommer tidigt i år... Men av erfarenhet vet jag ju att det brukar bli några bakslag innan våren faktiskt är här på riktigt! I morse tog jag med mig leksaker och körde några uppletanden med hundarna. Shelby var jätteduktig och hittade kongen snabbt trots att den var väl gömd. Bella tyckte inte att det var speciellt roligt att titta på när Shelby jobbade, men desto roligare hade hon i arbete. Även hon var väldigt duktig och det är kul å se när hon inser att hon måste lugna sig för att kunna lösa uppgiften. Med Shelby måste jag återigen börja träna på att lämna av föremål eftersom hon gärna sticker på en springrunda med dem när hon är klar. Tidigare har hon dock varit duktig på att lämna föremålen just när vi kör uppletande, men inte idag... Så det ska vi träna på separat.

När vi gick över bron som går över dammen här nere så råkade jag tappa min vante i vattnet. Shelby var alldeles förtvivlad och stod på bron och gnällde. Jag gick ner till vattenkanten och hon följde med bestämda steg efter. När hon såg vanten försökte hon gå ut till den (den var typ 10 meter ut) men då hon sjönk ner i dybotten ändrade hon sig. Hon sprang återigen upp på bron och gnällde och sprang sedan tillbaka till mig igen. Hon försökte en gång till, men gav upp. Då kopplade jag henne och släppte Bella så hon fick prova. Men inte ens den vattengalna aussien ville göra ett tappert försök... Släppte Shelby igen och nu hade vanten blåst närmare kanten men inte tillräckligt långt in för att hon skulle nå den utan att behöva bada hela kroppen. Men hon vadade ut så hon hade vatten upp till bröstkorgen och sedan stod hon och ylade på vanten =) Jag skrattade så jag nästan låg dubbelvikt. Hon ylade och ylade så det lät som om hon sjöng opera. Till slut hade vanten blåst så pass långt in att hon kunde sträcka sig efter den och ta den. Väl uppe fick hon massor med beröm och tillåtelse att springa till ängen med den. Det var en lycklig greyhound att skåda kan jag lova! =)

Nu mitt på dagen tog vi en längre promenad bort över de stora ängarna som ligger en bit nedanför där vi bor. Jättefina ängar där jag misstänker att det går kossor på sommaren (de stora bajshögarna avslöjar dem...). Sedan plöjde vi bara rätt ut i skogen i ett hopp om att hitta hem på något sätt. Vi klättrade högt och fick krypa under stockar, hoppa upp på stenar och vi fick verkligen anstränga oss för att ta oss fram. Mina hundar måste verkligen få bra muskler eftersom dessa typer av promenader är bland de roligaste jag vet (och dom också), så det blir en hel del av dessa promenader. Bellas favoritlek är verkligen att hoppa upp på alla möjliga konstiga och okonstiga grejer och sedan titta på matte som om hon säger "titta vad duktig jag är!" Även Shelby var på hugget och tillslut delade de en minimalt liten plats uppe på en gammal förruttnad stubbe, där de båda två satt och tittade på mig... Dom är verkligen för härliga mina små voffsar! Idag hade de verkligen bara ögon för matte i skogen, vilket säkerligen berodde på att jag var på ett mycket strålande humör idag. Dessutom hade jag med mig kongen och snacka om jag var poppis när jag drog fram den som belöning ibland! En kong borde verkligen alla hundägare ha, för jag har aldrig skådat en sådan underbar och uppskattad belöning!

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej på er! Typiskt att vädret ska vara som det är idag när jag ska ut och spåra..:(
Vi hoppas på bättre väder på måndag! Kram från mig och grabbarna Zambo hälsar lite extra till Bella-Bus.

2008-03-01 @ 09:00:44
URL: http://www.blogg.seastones,se
Postat av: Olivia

Vilka härliga dagar ni verkar ha där nere, jag sitter och suckar trånande efter våren när jag ser bilderna, älskar verlkigen bilden på Shelby :)

Kram, kram från oss

2008-03-03 @ 21:12:04
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: hunden utan huvud å sandra...

det är ju sjukt..... att det kan skilja sååååå mkt!!!

2008-03-10 @ 08:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0