Ibland får man mer än man tror...

Ja, nu börjar vi finna oss till rätta här nere i 08-träsket =) Vi har hunnit med att tapetsera om både vardagsrum och kök och för stunden håller vi på att sätta upp vävtapet i hallen för att sedan måla om. Det är faktiskt väldigt kul och jag tror att jag ska byta bana och bli hantverkare =) Eller kanske inte, men kul är det iaf!

Hundarna mår bra och Shelby verkar vara påväg att få fantasivalpar. Hon har nu utvecklat lite hängtuttar och vi väntar på mjölken. Hon är ganska sur mot andra hundar, även dom hon känner sedan tidigare. Dock är hon väldigt snäll mot Bella och Bella verkar få göra vad som helst medan andra hundar knappt får titta på henne... SKönt iaf att hon är snäll med lillasyster.

Det har inte blivit allt för mycket träning, iaf inte utomhus. Varför vet jag faktiskt inte, annat än att det tar tid att komma till rätta på ett nytt ställe... Däremot har det blivit en hel del inomhusträning för Bella, och det är ju inte fy skam. Shelby är svår att träna inomhus, då hon är mer intresserad av att ligga i soffan och titta på när andra arbetar, men lite har hon ändå fått träna. Bella har fått träna en del explosiva starter med hjälp av omvänd lockning, och det är kul att se hur hon verkligen sitter på spänn och väntar på kommando så att hon får röra sig. Vi har även tränat en del gripanden av apport från marken och hon har ett ganska bra grepp, dock finns det fortfarande en hel del att arbeta med. Jag vill att hon ska gripa lite längre bak i munnen, så det är det kriteriet vi arbetar utifrån nu. Vi har även tränat upp ett riktigt bra flyt på insättningarna och vänster-om-halt. Hon är verkligen tajt mot mig och detta kommer att leda till ett riktigt snyggt fritt följ en vacker dag =)

Vi har som uppgift till helgens utbildning på Hundens Hus att lära våra hundar en cirkuskonst. Jag som har haft ungefär 1000 saker att göra på slutet har inte ens kommit så långt att jag har bestämt mig för vilken cirkuskonst jag ska lära Bella. Så om någon där ute har något bra förslag så får ni gärna dela med er! Dock vill jag, främst för Bellas skull men även för min egen, att cirkuskonsten inte ska vara allt för svår eftersom hon ändå ska kunna utföra den på en ny plats med andra hundar... Men om ni har förslag så dela gärna med er.

Så till rubriken. Ibland så är det så att man kan slå många flugor i en enda smäll. Som de flesta redan vet så har jag (eller Bella) haft problem vid hundmöten. Sedan inköpet av skinkost på tub så har problemet blivit mycket bättre och det har varit ovanligt med skällande och utfall vid hundmöten. Men vi kan ju inte gå med skinkost-tuben i resten av hennes liv, utan jag vill gå vidare nu. Hon lyckas passera hundar alla gånger som tuben är med och då tycker jag att det är dags för en utveckling. Så sagt och gjort! Igår ändrade jag strategin och gick vidare till nästa steg. Fyllde fickorna med mängder av godis och gav oss ut. Tack och lov så rör det sig väldigt mycket hundar i området så vi behövde inte gå så länge innan vi fick testa den nya strategin.

Strategin ser ut så här:

* Bella ser en hund
* Matte klicker/säger bra och kastar en godis från stigen mot skogen
* Bella springer ut och letar upp godisen
* När hon har ätit upp godisen och tittar upp (oavsett vart hon tittar) så börjar vi om.

Denna strategi har fungerat super! Hon tycker verkligen om detta och har än så länge inte skällt eller ens morrat en enda gång! Igår hade jag till och med henne lös när det kom en hund, och inte ens då var hon överhuvudtaget intresserad av den hund som kom och passerade utan sprang glatt och letade upp sin godis.

Men vad grundar jag då rubriken på? Jo, när jag gick i skogen igår insåg jag att jag får mycket mer än vad jag någonsin hade trott.

Strategin medför:


* Bella får godis som hon tycker om (förväntningen när vi möter en annan hund blir nu att synen av hund betyder godis från matte)
* Bella får dessutom den goda godisen serverat på ett sätt som hon finner underhållande (godisen kastas och hon får söka upp den) vilket även det blir en belöning i sig.
* Eftersom godisen kastas från stigen och ut mot skogen kommer även Bellas förväntan att driva henne en bit ut från stigen när hon möter en annan hund.
* Eftersom Bella måste söka upp godisen på marken skickar hon per automatik ut lugnande signaler till den mötande hunden genom att hon nosar på backen (nosa = lugnande signal)

Visst är det härlig när en enda sak kan leda till så mycket bra! Kanske finns det även fler bra saker med min nya strategi, men det är dessa jag har kommit på hittills. Jag är så nöjd med Bella nu och det känns verkligen som om vi kommer att lyckas. Ett av målen för 2008 är ju att Bella ska klara av att möte en hund och samtidigt känna sig trygg och klara av att vara tyst. Tryggheten har kommit mer och mer på slutet och jag tror inte längre att hon är speciellt rädd. Det har nämligen hänt att hon har sprungit fram till en annan hund (ja, jag vet... jag skäms verkligen...) och så visade hon inte någon rädsla överhuvudtaget. Istället visade hon glädje och förväntan, vilket iofs glädjer mig väldigt mycket! Dock kan jag inte ha en hund som springer fram till andra hundar. Trots att rädslan mer eller mindre verkar ha gått över till förväntan och lite frustration så har möten med andra hundar inte funkat alls utan att jag engagerar mig (ex. tuben). Men nu ser jag verkligen en väg genom detta och i slutändan tror jag att jag kommer att få en hund som kommer att vara den ulitimata hunden i situationer där vi möter andra hundar. Dock är vägen dit förmodligen ganska lång, men huvudsaken är att vi har en strategi att jobba utifrån. Sedan är det viktigt att inte stagnera i träningen, utan successivt kommer jag att ändra min strategi utifrån Bellas agerande och jag kommer att kräva mer och mer (dock genom att ping-ponga = inte bara öka kraven utan gå lite fram och tillbaka i mina kriterier) för att i slutändan (målet) klara av att möta en hund tyst, lugnt och ändå med glädje!

Solen lyser i Tyresö och nu ska jag tapetsera lite i hallen för att sedan gå ut på långpromenad med hundarna!

P.S. Till er som tycker att jag ska skriva en bok =). Ni är min testpublik innan de riktiga publikationerna kommer =)

Kommentarer
Postat av: Marlene

Hej! Ja jag klarade av att titta på de första bilderna sedan vände det sig i magen!

Ja det där med hundmöten jobbar vi också väldigt mycket på. Fokuz har väldigt svårt för att ta något i munnen öht vid möten. Jag har istället börjat "klicka honom" på hundar han känner och inte skäller på för att han ska få in det där "hud=godis"... ska se om det ger resultat i andra hundmöten annars blir det att byta strategi... men tror att det kan fungera om vi börjar med kända hundar.
Ja hör av dig när du kommer uppåt så kan vi ses och träna! Skulle vara jätte kul!

2008-02-18 @ 11:42:12
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0