Träning i sol och vackert väder

En klar fördel med att bo lite längre söderut är att jag slipper snön. Visst är snön trevlig, men inte när man ska träna hund... Då gillar jag gräsmatta mycket bättre! Idag har det varit underbart väder, sol, 10 plusgrader men lite blåsigt. Iaf var det perfekt träningväder. Jag och Helena hade bestämt träff vid Södra Stockholms Brukshundsklubb i Farsta. TIll min förvåning var det ganska mycket folk där när vi kom, så det blev mycket fokus på att träna kontakt i störning idag. Det var en jättefin klubb, om än lite väl stor kan jag nog tycka. Men helt klart värd ett besök!

Shelby var lite disträ när vi kom ut på plan och  var inte alls så taggad på träning som hon har varit de senaste dagarna. En besvikelse, men ändå är jag super nöjd med hur hon har varit på slutet, sin skendräktighet till trots. Men jag lät henne strosa runt litegrann och vi lekte mest den första rundan. När jag plockade ut henne senare var hon mycket mer ivrig på att träna. Tror att det kan vara bra för henne att komma ut sist ibland så att hon får bygga upp lite vilja och längtan efter själva träningssituationen. Väl ute på nästa runda tränade vi inkallning och explosiva starter både från sitt och ligg. Men det största som hände under dagens träningspass var nog fjärren. ÄNTLIGEN fick vi till ett riktigt snyggt sättande på ca 10 meter där hon faktiskt hade bra attityd. Det kändes jättekul och jag lekte väldigt mycket med henne som belöning. Shelby är inte speciellt intresserad av leksaker, men hon verkligen älskar att leka tillsammans med mig. Men leksaker vill hon bara springa runt, runt i STORA cirklar, och den belöningen är lite svårtillgänglig på platser som denna... tyvärr. Men hon verkade vara alldeles utomordentligt nöjd med leken tillsammans med mig. Ja, det var väl ungefär det vi sysslade med idag. Shelbys träningspass var mycket korta idag eftersom jag ständigt ville hålla henne vaken och intresserad av träningen och eftersom hon från start visade lite trötthet så tog vi mycket korta men intensiva pass.

Bella var på G även idag (som alltid). Fast från början låg fokus enbart på att acklimatisera sig. Hon erbjöd flera spontana beteenden, men var ändå lite disträ och nyfiken på omgivningen och vilka alla runt omkring var. Så första träningspasset handlade nästan uteslutande om kontakt. När hon sedan fick komma ut andra gången hade hon mycket lättare för att fokusera på vår träning. Fokus idag låg nästan enbart på inkallning och explosiva starter. När vi tränade inkallning tog jag hjälp av Helena som fick hålla Bella i halsbandet medan jag avlägsnade mig en bit bort. När hon släppte sprang Bella verkligen super fort och rakt mot mig. Jag klickade för farten och vi lekte en hel del när hon kom fram. Det blev 3 sådana släpp och alla var verkligen riktigt bra! Hon har rätt hög fart den lilla bakelsen! Vad gäller de explosiva starterna så börjar vi verkligen göra framsteg. Hon både sitter och ligger riktigt stilla, men startar direkt med riktigt hög fart och intensitet på mitt frikommando. Nu kan jag både hoppa, leka och kasta leksaker utan att hon sticker. Hon sitter verkligen på nålar och man kan se att det fullkomligen rycker i kroppen, men hon behärskar sig varje gång. Nu måste vi fortsätta utveckla detta, vilket inte ska vara allt för svårt, snarare intressant!

Sammanfattningsvis så var träningen bra idag, även om jag hade lite andra planer för dagens upplägg. Men med all den störning som fanns på plats var det inte realistiskt att genomföra min planering. Men, planer är till för att ändras....

Nu har vi iaf målat klart i hallen (eller vi har ett lager kvar på fondväggen) vilket känns jätte skönt. I helgen ska jag vara på Hundens Hus. Helgen handlar om Stress och aktivering, något som jag tror kan bli väldigt intressant. Men, som vanligt så får ni en utvärdering av helgen senare.

Sköt om er och ha en riktigt trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Tack för dom fina orden, det värmer.
Fortsätter dock att vara väldigt avundsjuk på dej när jag läser om er träning, sitter vid köksfönstret och tittar ut mot snöstormen, suck!
Men du va kul å läsa att det gick så bra med fjärren, grattis! :)
Vi saknar er enormt mycket här uppe, kram!

2008-02-24 @ 09:04:20
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0