Träning med fokus på både fart och stillsamhet

Idag har varit en tung dag... Jag har verkligen känt mig ensam och jag saknar alla där hemma så oerhört mycket! Vaknade i morse med träningsabstinens, och det är verkligen 1000 gånger roligare att träna med någon än att träna själv. Men samtidigt kan jag inte sitta och vänta på att ha någon att träna med hela tiden, jag måste ta mig ut själv. Även om det tar emot. Egentligen var jag mest sugen på att spåra, men jag hade inte riktigt orken att leta upp nåt bra ställe att spåra på, så det skjuter jag upp lite till. Men lydnadsträning blev det iaf. Visst har jag tränat en hel del på sistone, men mestadels har det handlat om inomhusträning... och det är verkligen inte samma sak som att träna utomhus även om de båda har sina för- och nackdelar.

Hur som helst så packade jag bilen och åkte till Stavsnäs där Görans familj har en stuga (eller landställe som det kallas på "stockholmska"). Tog med mig kaffetermosen och styrde mot Värmdö och Stavsnäs. När vi parkerade på gården stötte jag genast på problem då jag såg ett rådjur försvinna från tomten... Min första tanke var att "nu är träningen med Shelby förstörd.... Hon kommer aldrig att kunna fokusera och jag kommer verkligen inte kunna ha henne lös). Men jag tog iaf ut hundarna ur bilen och åt lite korv och mos som jag hade inhandlat på Statoil... =) Nåt måste man ju äta. Hundarna nosade frenetiskt i backen där rådjuret hade varit, så jag blev mer och mer säker på att min lilla träningsutflykt skulle sluta i kaos. Men skam den som ger sig!

Efter intagen lunch satte jag Bella i bilen och Shelby fick starta. Mot alla odds så hade Shelby en super härlig attityd och var helt underbar att ha å göra med. Hon sökte aktivt upp min sida hela tiden och var väldigt ivrig på att få en uppgift. Jag la fokus på full fart, hög intensitet och mycket kontakt. Allt för att hon inte skulle tappa intresset och ta upp något spår eller vittra in något. Men hon var helt fokuserad på mig och på vad vi skulle träna för dagen.

Träningen startades med väldigt mycket lek och jag tränade en hel del kvalitetssäkring vid kamplek. Shelby har alltid varit hunden som har valt mat framför lek, men som ändå kan tänka sig att leka en stund så länge det inte finns nåt gott i närheten. Därför tänkte jag äntligen ta mig i kragen och ändra på detta. Vet inte riktigt varför jag inte har gjort det tidigare, men bättre sent än aldrig. Från början släppte hon leksaken direkt när jag bara började pilla i fickan eller bara förde handen mot fickan. Men efter några repetitioner kampade hon på ganska bra trots att jag höll en godis framför nosen på henne. Riktigt duktig tjej! Sedan fortsatte vi träna på att mjuka upp hennes bakdel (alltså insättningar) men träningen där går ganska långsamt. Jag tror att jag måste försöka filma hur det ser ut när vi tränar detta för att utvärdera vad jag gör fel... för någonting är det. Men det går iaf framåt, men väldigt, väldigt sakta. Apportering stod även det på agendan för dagens träning och där var Shelby verkligen på hugget! Det börjar faktiskt se riktigt bra ut och snart är det dags att kedja ihop hela 2:ans moment. Dock ska vi träna lite extra på insättningar med apport, för där är det lite sisådär. Men det är verkligen superkul att se henne springa med glädje och en underbar attityd mot apporten. Idag låg fokus främst på farten ut mot apporten, men vi tränade även en del gripanden mellan mina fötter. Hon tar apporten mycket bättre nu, men det kunde fortfarande vara bättre. Slutligen fick Shelby träna tasstarget på musmatta. Det var verkligen en fröjd att se detta och hennes fart var en dröm för de flesta tränare. Hon fullkomligen flög fram, stampade hårt i musmattan och såg verkligen supernöjd ut! Snacka om stolt matte! Inte nog med att hennes attityd var alldeles underbar, hon arbetade ju även med en enorm störning för henne = rådjursdoft. Dessutom är hon ju även skendräktig... Jag är sååå glad och stolt över Shelby idag! Hon är min drottning!

Idag var jag verkligen noga med att låta träningen vara intensiv och kvalitetsfylld och därför var träningspassen väldigt korta och intensiva. Det var nog mycket därför som Shelby höll ihop så bra som hon gjorde och det var förmodligen även därför hon var så intensiv och glad genom alla träningspass, från början till slut. Jag valde även att ha henne kvar ute på plan under tiden jag tränade Bella för att på så vis bygga upp hennes förväntan och även det ledde nog till dagens fantastiska resultat.

När jag plockade ut Bella ur bilen möttes jag av ett energiknippe som inte är av denna värld. Hon var överallt samtidigt och var så mycket i gasen att träning inte ens var att tänka på innan hon kom i rätt sinnesstämning. Därför låg fokus med Bella på stillsamhet och passivitet under det första träningspasset. Bella blev uppkopplad vid en stolpe och jag tog en kopp kaffe. Detta har aldrig varit ett problem tidigare eftersom hon alltid har suttit i bilen när jag har tränat Shelby och tyvärr så har vi aldrig tränat detta. Men idag blev det iaf träning av. Det tog tid innan hon överhuvudtaget gick från hyper till smått hetsig och ännu längre tid tog det innan hon började närma sig vad jag skulle kalla hyfsat lugn. Hon tjöt, pep, skällde, tuggade pinnar, grävde i marken, försökte se om hon kunde förlänga kopplet genom att ta sats och kasta sig ut, ja, hon provade det mesta. Men tillslut så började hon sätta sig eller lägga sig mellan varven, fast hon pep fortfarande en hel del. Men slutligen så blev hon tyst och satte sig ner och väntade. Men snacka om att man måste ha tålamod. Dock är detta något som vi kommer att fortsätta träna på, då jag tycker att det är viktigt att hon klarar av att sitta lugnt och vänta på sin tur (dock med förväntan). När hon hade varit lugn en stund fick hon som belöning komma loss och vi började träna lite smått. Jag är dock verkligen inte nöjd med hur passivitetsträningen gick till, om man nu ens kan kalla det för träning. Det hela blev mycket svårt föfr Bella och jag känner henne så pass väl nu att jag vet att om hon visste vad det hela gick ut på så hade hon blivit lugn direkt. Så i fortsättningen ska det bli riktig passivitetsträning. Men resten av träningen var iaf mer genomtänkt. Överst på listan låg insättningar. Jag ville testa hur hennes flyt var och hur hon lyckades söka upp position från alla möjliga håll och kanter. Flytet var faktiskt jättebra och hon söker upp mig hur jag än står (bakifrån, framifrån, från bägge sidor, på kort håll och på långt håll). Vi fick även till en hel del snygga starter och halter. Nästa övning på listan var explosiva starter. Nu kan jag gå ca 10 meter från henne och leka en hel del med leksaken utan att hon rör sig. Ibland ser jag hur hon nästan är på väg men ångrar sig och väljer att sitta kvar till frikommando kommer. Jag tycker att detta är sååå charmigt, man ser nästan hur hon tänker göra det, men sedan inser att det inte lönar sig. Jag verkligen älskar att träna explosiva starter. För er som inte är insatta så finns det en bra artikel av Morten i senaste numret av Canis. Jag ser verkligen så stor användbarhet av detta, även i lydnadsträningen. Jag håller verkligen med Morten när han skriver att den vanliga metoden (att ibland kalla in hunden, men för det mesta gå tillbaka och belöna) riskerar att medföra en hund som inte alls sitter på spänn för det kommande kommandot. Genom att träna dessa explosiva starterna får man en hund som sitter/ligger/står på nålar och är precis på gränsen till tjuvstart men ändå lyckas behärska sig. Detta är för mig helt ultimat! Jätterolig lekträning tycker jag!

Det roliga med Bella är att hon är enormt intensiv i kampleken men ändå har så lätt för att koppla bort det när leksaken försvinner. Kanske är det för att vi tränade det en hel del när hon var liten... Skönt är det iaf. Ibland tror jag inte att jag är medveten om hur lyckligt lottad jag är när det gäller Bella. Hon är både mat- och lektokig, vilket underlättar oerhört mycket i träningen. Inte nog med att hon älskar att leka, hon fullkomligen älskar att leka tillsammans med mig!

Även Bella fick köra tasstarget på musmatta, men där har vi inte riktigt hittat flytet än. Fast ändå såg jag att vi gjorde en hel del framsteg idag då hon fastnade kortare och kortare tid vid mig innan hon kom fram till att det var musmattan som var det intressanta för tillfället. Så med lite mer träning är jag helt övertygad om att det kommer att bli bra. Slutligen fick Bella träna gripande av apport framför mig. Konstigt nog har hon börjat tugga på apporten, vilket hon aldrig någonsin har gjort tidigare. Kanske har min tajming varit fel några gånger och att jag på så sätt har belönat något som i slutändan har lett till ett bitande. Eller kanske var det bara Bellas dagsform... Vi får väl se. Men det är verkligen något jag måste vara uppmärksam på i fortsatt träning. Tidigare har hon dock varit enormt duktig på att hålla apporten tills jag klickar, nästan oavsett hur lång tid vi pratar om. Det hade hon säkert varit även idag, men eftersom jag absolut inte vill att hon ska tugga var jag snabb på att sno den från henne så det blev ju inte allt för mycket apportträning.

Bella är verkligen en hund för sig. Hon är så intensiv och impulsiv i allt hon gör och ibland är det nästan svårt att fånga beteenden som hon erbjuder. Allt går verkligen i ultrarapid. Då kanske man tror att hon blir slarvig i sitt utförande, men så är det inte. Trots att hon gör allt i 170 km/h så lyckas hon ändå ha noggranhet i utförandet. På något sätt påminner hon enormt mycket om mig själv, så vi passar varandra väldigt bra med tanke på hur jag gärna tränar. Men ibland så går tankarna till att jag kanske borde tona ner henne lite... fast ändå är det mycket som talar emot det. Ja, kul är hon iaf att träna och det blir aldrig tråkigt i hennes närvaro. Det är inte för inte som Shelby kallas för drottningen och Bella för hovnarren... =)


                                        *   *   *   *   *   UPPDATERING   *   *   *   *   *

Jag var så taggad ikväll från träningen tidigare idag att det blev en hel del träning till, dock inomhus denna gång. Eftersom jag vill gå och sova nu så tänkte jag bara ge en kort resumé från kvällens träning.

Shelby:

* Sitt från ligg:     Ikväll fick jag verkligen till detta! Helt fantastiskt! Hon hade äntligen den attityd och glädje som jag                               länge har letat efter och jag glädjer mig verkligen åt detta! Hoppas att vi får mer av detta i                                               framtiden. Då kanske 2:ans fjärr kan lösa sig ändå.

* Insättningar:    Detta tränades i stående position, eftersom vi fortfarande jobbar med att mjuka upp hennes bakre                              del. Ikväll bjöd hon dock till en hel del och hon kom in rakt vid min sida flera gånger genom att                                      svänga med bakdelen. Supernöjd!

Bella:

* Sitt vackert:      Vi har till på lördag på oss att fixa detta. Vi började lite smått igår, men ikväll gjorde vi rejäla                                          framsteg. Dock ser jag verkligen inte någon möjlighet att hinna med att lägga kommando på det                                  och så men förhoppningsvis har vi ett beteende att visa upp iaf.

* Hålla fast:        Under tiden vi höll på att tapetsera det sista i hallen fick Bella lära sig att hålla fast mängder av                                      olika föremål. Hon höll telefonen, måttstocken, borsten som används vid tapetsering, en skärkniv                             (utan blad dock) och lite andra grejer. Och inte ett endaste tugg!!!! Riktigt duktig tjeja!

Ja, vi hann med en hel del till, men detta var iaf en liten, kort resumé om kvällens träning. Ha det bra där hemma i norr! Saknar er så mycket att det gör ont ibland. Det finns ett rum ledigt för de som vill komma och tränga sig på =)

Löv jo änd miss jo!

Kommentarer
Postat av: sandra å ippe

jaså..... Du uppdaterar en redan gjord överskrift.
Tur man läser det mer än en gång då! :D
Å sen en sak till.....
Du kan ju ta å ändra på "vem karro är".
Stämmer ju si så där va!!!
För här i umeå bor du då INTE längre!!
Så vitt jag vet iaf..
Nya planer igen kanske?! :D
Ingen skulle bli gladare än jag! :D he he

2008-02-20 @ 01:06:18
Postat av: Olivia

Och vi saknar er otroligt mycke... Känns jättetråkigt att ni befinner er så långt bort :(

Känner igen din känsla i Shelbys tasstarget, Nimbus har hittat en jättehärlig attityd till denna "lek" och älskar numera klickerträning där han verkligen får tänka till. Och om det är någon som jag ska tacka för att ha introducerat mig i denna värld så är det ju du :)

BamseKram till er.
Och du! Nimme hälsar så gott till Shelby :)

2008-02-20 @ 10:23:37
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Det låter inte som att du heller ligger på latsidan! Man får passa på när man får träningskickar!
Jag är inte sådär jätte bra på att hålla igång länge - är en periodare ut i fingertopparna! ;)

2008-02-20 @ 19:34:25
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Pappa

Vi saknar er också. Hörde om eventuellt jobb i Farsta. Ta med dig ansökningshandlingar och åk till killen du talade med på telefon. Finns inte detta jobb kanske de har något annat. Han ville ju att du ändå skulle komma in med en ansökan. Det tycker jag bådar gott. Någon tanke flög säkert genom hans huvud...

Läste om träningen med hundarna. Jag tycker att du är jätteduktig och jag vet att du kommer att lyckas med det du företar dig. Du är BÄST!
Pappa

2008-02-21 @ 19:45:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0