Träning Väsby BHK

image97
Ungefär så här har vardagarna för mina hundar sett ut på sista tiden... Inte speciellt aktivt =)

Idag har det äntligen blivit träning av! Hade massor av fina bilder som jag hade tänkt lägga upp, men modemet och jag är inte riktigt vänner... Så tyvärr får ni stå ut med enbart text.

Vid 10 i morse träffade jag Helena och hennes två golden-killar vid Väsby brukshundsklubb i Upplands-Väsby. Det var faktiskt en riktigt fin klubb! Vi var nästan ensamma förutom en kvinna som var där och tränade en liten stund, vilket var både positivt och negativt. Det positiva var att jag kunde belöna Shelby med den absolut bästa belöningen som finns i hennes värld, nämligen att springa med en boll i munnen =) Det negativa var väl att det hade varit bra med ännu mer störning, fast å andra sidan hade vi ju varandra så det var ju en del stöning ändå. Sen var det ju faktiskt ett nytt ställe och bara det är ju att se som lite störning med alla nya dofter.

Shelby fick göra entré först och hon var verkligen på ett strålande humör idag. Svansen gick i ett och hon hade en väldigt positiv attityd hela tiden. Det gör mig verkligen super glad att se henne så glad och framåt i träningen! Vi lekte en hel del och jag tror att mycket av hennes positiva attityd kom från det. Vi latjade en hel del och jag var verkligen avspänd och som vanligt färgade det av sig oerhört mycket på henne. Vi lekte lite med hopp över hinder (alla möjliga varianter) och vi tränade även en del musmatte-target och hon har verkligen en urhärlig attityd när hon springer och trampar tassen på target. Jag vågade mig även på att träna apporteringen idag (brukar vara lite si och så med den) och även där lös hennes glada och positiva attityd. Hon hade högt tempo ut, grep bra och hade även högt tempo in. Jag har börjat vara noga med att klicka henne när hon har hög fart in eftersom hon har haft tendens att sakta ner väldigt mycket när hon nästan är framme (nästan 2 meter framför mig) och jag ser redan ett mycket bättre resultat. Även om jag har klickat henne på vägen mot mig, så har jag inte alltid varit jätte noga med att bestämma exakt hur jag vill att det ska se ut. Men nu är vi på bättre väg och jag börjar kunna se apporteringen som ett färdigt moment, även om vi inte riktigt är där ännu... men snart! På skoj testade vi även lite agility och då mest hopp och tunnel. Tunneln, som hon tidigare har tyckt varit så där har hon nu verkligen börjat älska. Hon springer genom den som om det är det roligaste hon vet här i världen! Träningen med Shelby var verkligen super kul idag och jag glädjer mig enormt mycket över den posititva attityd som hon visade genom träningspassen idag!

Även Bella var duktig och det märks att hon älskar att arbeta. Direkt när jag släppte ut henne från bilen tog hon kontakt och såg frågande ut... ungefär som; "ska vi träna nu matte? Vad vill du att jag ska göra???". I träningen med Bella låg fokus mycket på kontakt och följsamhet. Båda dessa "huvudteman" gick bra och med tanke på att vi var på ett nytt ställe med nya träningskompisar så skötte hon sig alldeles utmärkt. Visst var det lite spännande och titta på vad Helena och Zambo höll på med, men hon sökte ofta kontakt och höll den bra. Vi tränade en del vändningar på stället, stegförflyttningar och starter och det börjar arta sig faktiskt. Fortfarande har vi en hel del att träna på, men hon börjar verkligen köpa konceptet och tycker att det är väldigt roligt. Även Bella fick träna lite med apporten och hon är verkligen super duktig! Jag tror att hon kan hålla och bära den hur länge som helst. Dessutom har hon ett bra grepp och inget tugg! När vi satt och fikade lite kastade jag apporten mest på skoj (hon har inte riktigt velat greppa på mitten) bara för att se vad hon skulle göra. Helt plötsligt, under fikapausen, började hon apportera in den till mig genom att greppa på mitten! Riktigt roligt!!!

Det var verkligen skönt att komma iväg och träna och det blev ändå 3 timmars träning. Jag kände att jag behövde komma iväg för att hitta formen och det hjälpte verkligen. Sen är det väldigt skönt att ha någon å träna med! Det underlättar verkligen för disciplinen =) Jag och Helena ska försöka träffas iaf en gång i veckan och köra ett längre pass.

Ja, det var ju verkligen tråkigt med bilderna. De var så fina! =) Men jag ska testa senare idag/ikväll och se ifall det bara var för stunden... Kan ju alltid hoppas! Nu ska jag dega lite i soffan och sen ska jag ta itu med att packa upp lite i gästrummet (=det rummet som alltid blir lämnat till sist...)

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för en trevlig dag! Mina herrar sover som stockar här borta... Jag tog en sväng i spåret när vi kom till Uppsala.

2008-02-12 @ 17:29:24
Postat av: Sandra

Riktigt tråkigt med bilderna.. jag som är så dålig på att läsa.. Men att titta, är jag expert på! En bild säger så mkt!
:D
ja ja.. Skynda på lite med gäst rummet nu bara... jag å ippe har lite brotom att komma ner... Löv and miss u!

2008-02-14 @ 00:02:23
Postat av: Göran

Hej älskling, vad höll ni på med egentligen, tänkte på detta citat "fast å andra sidan hade vi ju varandra så det var ju en del stöning ändå." hmmm...

2008-02-14 @ 11:59:33
Postat av: Olivia

Hej där!

Va trevligt ni verkar haft, blir riktigt avundsjuk, vill oxå vara med :)
Väntar dock tålmodigt på fler bilder :)

Trevlig helg önskar vi 3.
Kram

2008-02-15 @ 09:42:46
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0