Målfokuserad träning

Vintern har nu kommit till Umeå och även om det inte är speciellt kallt ute sker största delen av träningen numera inomhus. Dock jobbar jag fortfarande väldigt mycket med grundfärdigheterna med Bella och det går ju att träna väldigt bra även inomhus. Dessutom vet jag att hon är väldigt duktig på att fokusera och arbeta även ute, så lite vila från utomhus träning skadar nog inte. Det blir ju ändå en del träning ute varje dag, bara inte strukturerade och planerade träningspass.

Veckans mål med Bella är att:

  • träna signalkontroll på stå från sitt och ligg
  • bakåt-läggande från stå
  • sitt från ligg

Vad gäller första punkten har vi redan nått riktigt bra resultat och fjärren börjar se riktigt bra ut. Hon låser fast bakbenen och svarar direkt på kommando. Inte omöjligt att nästa veckas mål blir att öka avståndet. Något som slog mig häromdagen var att hon har lite blandade varianter när hon lägger sig från ställande. Vissa gånger slår hon ner rumpan först, för att nästa gång slänga i armbågarna först. Därför jobbar nu med att enbart belöna armbågarna först och släcka ut den andra varianten av läggandet. Det har även det fungerat jättebra och hon har gjort stora framsteg. Dock faller hon ibland tillbaka till "rump-varianten" så än så länge behöver det tränas regelbundet.

Sitt-upp-träningen har påbörjats. Metoden är, precis som i ställande från sitt och ligg, att börja belöna liggande för att sedan ge frikommando upp till sittande position. På så vis får jag riktigt snygga och alerta upp-sitt. (Hon har blivit enormt duktig på frisignalen och numera rör hon sig alltid ur position och söker direkt kontakt med mig! Duttig kicka! Dock borde jag nog träna det mer i mängder av olika situationer.) Tanken är sedan att inte belöna läggandet, utan vänta ut sättandet från ligg och belöna där. Detta har funkat superbra på ställandet från både sitt och ligg och därför har jag stora förhoppningar även här!

Igår inhandlade jag en tub med skinkost som är tänkt till Bellas hundmöten. Vi provade det för första gången idag med strålande resultat! Bakom oss slöt helt plötsligt en kvinna med hund upp och Bella upptäckte den direkt. Innan hon hann börja skälla (gäller att jobba väldigt snabbt) förde jag tuben till hennes nos och hon följde direkt med! Inte en endaste gång försökte hon titta bakåt och det fanns inte tillstymmelse till skall. Dock har vi inte mött någon hund framifrån ännu, så det blir spännande å se vilket resultat som det blir då.

Vad gäller Shelby så har jag av någon anledning fastnat... Det är som att jag har kommit av mig och jag har väldigt svårt för att sätta upp tydliga mål. När jag ser Bella jobba så ser jag väldigt mycket som Shelby saknar. Bella har utvecklats till att bli mycket klickerklok och hon är superduktig på att erbjuda beteenden. Shelby däremot har väldigt lätt för att fastna i det beteende som gav utdelning första gången. Därför är det övergripande målet att klicka för allt i världen för att förhoppningsvis på så vis öka hennes självförtroende i träningssituationer. Igår påbörjade jag projektet Shelby = klickerklok, och belönade därför alla möjliga saker. När hon lyfte en tass, vred på huvudet, viftade på svansen, förflyttade sig (i vilken riktning som helst), vid kontakt (både med mig och Bella)... ja, och så vidare. Det är verkligen en enormt skillnad i att ha en hund som är klickertränad sedan 8 veckor och en hund som är det vid dryga året. Jag tror att jag själv är den största anledningen till att det har gått så sakta framåt för Shelby att bli klickerklok. Eftersom jag valde att göra lydnadsdebut i våras har mycket energi lagts på det, och det är ju beteenden som hon redan kan och därav utför på kommando. Jag har helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket på frivilliga beteenden. Så framöver kommer mycket av specifika lydnadsmoment ligga på hyllan och jag kommer endast att fokusera på att få Shelby klickerklok!

* * * * *

* UPPDATERING *

Var ute med hundarna nu på kvällen med skinkosttuben i högsta hugg. I normala fall brukar jag inte aktivt söka upp andra hundar då det brukar leda till utfall från Bellas del... Men ikväll la jag om strategin och försökte verkligen gå där det ofta brukar vara hundar. Mycket riktigt så träffade vi först på ett gäng hundar som stod med sina mattar snett framför oss. Tuben plockades fram med stor succé! Bella kunde inte bry sig mindre om gänget med hundar utan var fullt fokuserad på att slicka i sig skinkost. Väl förbi dessa hundar fortsatte vi och snabbt dök en ny hund upp som vi var påväg att möta rakt framifrån. Tuben åkte återigen fram och Bella gick som ett ljus! En snabb blick på den andra hunden och sedan snabbt tillbaka till att äta skinkost! Jag är så glad och lycklig att jag nästan spricker! Nu är det hundmöten som ska tränas dagligen framöver.



Shelby och bellas hemsida

Kommentarer
Postat av: Olivia

Tack för inlägget, det värmde :)
Va roligt för dej att det funkar så bra med tuben, blev så glad när du ringde det igår, känslan av att lyckas är obeskrivbar.
Så det första jag ska inhandla idag är en tub till Nimbus och sen är det bara att hoppas på att det kan ge någon form av utdelning.
Ses ikv.

Kram

2008-01-09 @ 10:30:45
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Hej där! Och tusen tack för ett jättebra upplägg på kursen, var så nöjd så :)
Skönt också att jag hann ta ut Nimme en sväng där på slutet utan att han en enda gång gjorde någon form av utfall, kändes som ett skönt avslut på den kvällen som hade börjat så tråkig.
Lämnade min mobil hemma igår på laddning, så jag upptäckte inte ditt mess förän läggdags, därav mitt uteblivna svar.

Kram

2008-01-10 @ 09:19:03
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Japp vi ses! Far dit nu så jag är där vid tre!

2008-01-10 @ 14:13:08
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0