Nya veckomål - *Uppdaterat*

Ja, de nya målen har dröjt då jag har haft svårt att sitta vid datorn pga fruktansvärd ryggvärk. Idag känns det lite bättre, om än det inte blir långa stunder framför datorn idag heller... Dessutom regnar det ute, vilket innebär blixthalka... så det är inte lätt att gå avspänd ute.

Att sätta mål är inte speciellt busenkelt. Jag har klurat och klurat och nu har jag insett att det krävs träning för att bli duktig på det, precis som med allt annat. Att kunna sätta tydliga kriterier och hålla mig till dem är mitt absolut största problem. Så de mål som kommer är en början på min träning att bli en bättre mål- och kriteriesättare.

Bellas mål

1. Delmål: Kunna snurra ett kvarts varv åt vänster håll genom att använda bakbenen på klossen när jag står framför henne.

Slutmål: Tanken är att detta ska leda till att Bella kan göra insättningar även på höger sida för att på så vis öka bakdelskontrollen och därmed kroppskontrollen.

2. Delmål: Lägga sig med armbågarna först från ställande på kommando 80 % av gångerna.

Slutmål: Tanken med detta är att hon, i 3:ans fjärr, ska låsa baktassarna i alla positioner.

3. Delmål: Frivilligt backa 4 steg 80 % av gångerna

Slutmål: Tanken här är att öka kroppskontrollen och att hon ska kunna backa utan tvekan. Behöver inte nödvändigtvis ske på kommando.

4. Delmål: (ett mer luddigt sådant) Träna inkallning.

Slutmål: Av någon anledning har inkallningen hamnad i skymundan. Hon är väldigt duktig på att söka upp mig och hålla sig nära mig när hon är lös ute och därför har inkallningen inte tränats speciellt intensivt. Jag vill ha en hund som kommer i full fart när jag ropar in henne i alla typer av situationer.

Ja, ni får helt enkelt stå ut med att mina målsättningar kanske inte är de bästa och att de har brister. Men någonstans måste jag börja och jag känner verkligen att jag behöver träna mig i detta. Om någon har synpunkter så tar jag mer än gärna emot dem, eftersom jag verkligen vill utvecklas i mitt målsättande och i min träning. Så påpeka gärna!

Shelbys mål:

Huvudmålet med Shelby är att få henne repetitionsklok och ge henne självförtroendet och insikten att kunna erbjuda mängder av beteenden. Hon har, som jag har nämnt tidigare, en tendens att fastna i det beteende som belönades först. Därför har jag bestämt att träna mycket korta och få repetitioner av flera olika beteenden för att försöka öppna hennes ögon för att det lönar sig att erbjuda massor av beteenden.

1. Delmål: Att kunna följa min vänstra sida i fotposition vid vänstervändningar genom att låsa fast framtassarna och enbart använda bakbenen.

Slutmål: Tanken är att göra om insättningarna till sådana där hon kommer in vid min sida genom att enbart använda bakbenen.

2. Delmål: Att frivilligt och stadigt gripa apportbocken då den ligger fastkilad mellan mina fötter.

Slutmål: Tanken är att få en apportering där hon tar ett fast grepp om apportbocken och håller den i alla lägen.

3. Delmål: Sätta sig frivilligt och snabbt från liggande framför mig.

Slutmål: Tanken är att få till 2:ans fjärr. Hon har haft stora problem med sättandet, då hon ofta har tvekat och gjort det sakta och osäkert. Jag vill alltså att hon ska sätta sig snabbt och med självförtroende. Tanken är sedan att utöka avståndet för att kunna träna fjärren.

Det är målen för denna vecka. Som sagt, om ni har synpunkter på upplägget, så påpeka gärna det och ge mig alternativ. Jag vill verkligen bli duktig på detta och känner att jag har mycket kvar att träna på vad gäller mål- och kriteriesättande.

                                                      *      *      *      *      *      *      *      *      *      *

Uppdatering

Ja, idag har regnet strilat stadigt i Umeå... Shelby har knappt velat gå ut och utomhus träning har verkligen varit uteslutet. Men ikväll fick jag lite ork tillbaka och värken i ryggen kändes iaf inte som om jag skulle dö idag... så det blev lite träning inomhus iaf.

Shelby fick träna på de mål som är uppsatta för veckan. Hon börjar få bättre attityd i sättandet på fjärren, men fortfarande är det inte ens halvvägs av vad jag önskar. Självförtroendet börjar komma och förhoppningsvis följer snabbheten med det... men vi har en hel del att jobba på! Vänster-om-halt börjar helt klart arta sig och hon har en alldeles underbar attityd. Hon är glad, säker och viftar ständigt på svansen, vilket är en härlig syn! Hon tycker verkligen att det är jätteroligt. Gripandena av apportbocken är bra och hon har bara tagit om en endast gång. Annars griper hon dem med säkerhet. Problemet är dock att greppet blir lösare direkt när hon har fått loss den, men kanske kommer hon att hålla hårdare ju säkrare hon blir. Jag är såå dålig på apporteringen, men förhoppningsvis lär jag mig en hel del på kuppen =)

Bella har fått träna att snurra åt vänster på klossen och nu har polletten verkligen trillat ner. Kan hända att målet är lite lågt satt, men med tanke på min ryggvärk så vet jag inte hur intensiv träningen kommer att bli... så det är nog bäst att det målet får stå kvar som det är. Vad gäller kommandot för bakåt-läggandet verkar det som om polletten har trillat ner även där. Hon är superduktig! Det roliga med Bella är att hon är extremt konsekvent i sina beteenden, och snart så tror jag att det gamla läggandet är helt utsläckt! 3:ans fjärr börjar faktiskt se riktigt, riktigt bra ut! Hon håller baktassarna låsta i nästan alla positioner förutom ibland (kanske 10 % av gångerna) när hon står. Då kan hon ibland backa något steg i väntan på kommando. Dock sker detta aldrig när hon erbjuder beteendena frivilligt, så egentligen ser jag det inte som något jättestort problem... Riktigt kul träning faktiskt!


Kommentarer
Postat av: Helena

Du e duktig! Jag har såå svårt med mina mål..Men ska försöka bättra mig..:)

2008-01-16 @ 16:18:31
Postat av: Nina

Jag är imponerad över att ni redan har såpass fin fjärr! Bra jobbat! Vi har precis börjat med treans fjärr och ja... vi har en lååång väg kvar att gå. ;)

2008-01-17 @ 21:02:17
URL: http://agera.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0