Skogspromenad och träning på klubben

image95

Påbörjade dagen med en långpromenad. Vi utgick från hundspåret på Nydala, och idag gällde det att ha bra kondis, bra skor och tålamod för att ta sig fram. Det var inte direkt upptrampat och färdigt tills vi kom =). Trots töväder och blöta skor var det en helt underbar promenad. Vi fortsatte ut vid Nydalasjön där det var relativt lugnt och hundarna kunde fortsätta vara lösa båda två. Det är så skönt nu när det funkar alldeles utmärkt att ha dem lösa tillsammans utan att Shelby försöker mangla ner Bella ständigt och jämnt. De kommer båda två som skott på inkallningarna och söker ständigt upp mig båda två. När vi kom ut på vägen vid sjön mötte vi några promenerande själar och Bella skötte sig alldeles utmärkt. Hon har en tendens att larma rejält när det kommer folk så där sporadiskt och då slår även hörselgångarna igen... Men inte idag. Idag vände hon och tittade på mig när det kom människor emot oss och när jag berömde henne kom hon raka vägen in för att sedan gå lös förbi vid min sida! Hon är såå duktig! Shelby hon har för vana att aldrig någonsin gå fram till någon levande själ och därför är det så lätt att fokusera på Bella och sedan belöna Shelby när hon har passerat. Kort sagt, en alldeles utmärkt promenad med strålande resultat!

image94

Efter att ha varit i skolan packade jag väskan och drog ut till klubben med båda hundarna. Väl där träffade jag Marlene och hennes två hundar. Det är alltid skönare att träna med någon annan, även om man kanske inte ständigt är upp i varandra. Tack så jättemycket för sällskapet Marlene, Fokuz & Nellie!

Jag var lite nervös över hur Bella skulle klara av att fokusera ute på ön, då det var ett bra tag sedan jag var där. Jag har varit alldeles för dålig på att åka iväg och träna med den typen av störning, då jag, bekvämt nog, har en alldeles utmärkt plan på baksidan... Men återigen överraskar Bella och hon var jätteduktig! Vi tränade mycket kontakt och att kunna titta men inte skälla. Från början var hon väldigt flamsig och hade verkligen energi till tusen. Men hon erbjöd trots det ständigt kontakt och hon hade inga som helst problem att utföra beteenden varken frivilligt eller på kommando. Kändes som en väldigt bra taktik att inte jobba med något annat än kontakten i början, för då fick hon lite tid på sig att känna sig bekväm i situation och dessutom tid att varva ner. Väl nervaravad var hon fokuserad och intensiv, men kunde till och från vara lite slarvig i utförandena. Men just nu är jag bara väldigt bra att hon var så avslappnad och trygg i situationen och att hon faktiskt kunde jobba tillsammans med mig trots att det dök upp nya människor och hundar under tiden vi var där.

Utöver kontakten och följsamheten tränade vi fjärren (allt utom sitt från ligg), och det funkade kanonfint! Signalkontrollen börjar infinna sig vad gäller ställandet och hon har riktigt bra attityd i fjärren, snabb, allert och noggrann. Vi tränade kontakt i utgångsposition med störning och även det gick alldeles strålande, om än Fokuz med matte var väldigt intressant när det tränade en bit ifrån. Men hon höll position och höll bra kontakt med mig trots att hon släppte ibland för att titta på dem. Vi kampade en del och hon har verkligen kamplust den lilla damen! Hon leker och leker trots annan störning och släpper verkligen aldrig förrän hon får sitt "tack". Det spelar ingen roll om jag håller fram godis, stoppar det framför nosen eller liknande, hon kampar vidare utan problem. Hon är dessutom väldigt mån om att alltid komma in med leksaken. Tror att det har mycket att göra med att jag ofta belönar henne genom att kampa när hon kommer in, och hon anser att det är roligare att kampa med matte än att springa runt med den själv.

Även Shelby fick komma ut 2 omgångar. Hon var på ett strålande humör och var verkligen träningsvillig. Det märkte jag även igår när jag tränade innan deltagarna kom till kursen, då hon fullkomligen lyste när hon såg konerna till rutan och ville direkt springa in i rutan! Idag tränade vi att hålla position i vändningar på stället, och hon har blivit mycket bättre på att jobba med bakbenen. Fortfarande är hon stelare i bakvagnen än vad Bella är, men hon håller på att hitta sin teknik. Hon hade grymt bra attityd idag och var väldigt glad och positiv. Apporteringen gick både bra och dålig. Framförallt gick det bra när vi var själva. Hon blev väldigt ofokuserad sedan när Marlene kom, varför vet jag inte för det gällde nämligen bara apporteringen. Det positiva var att hon med glädje sprang ut och hämtade den och direkt kom in med den. Det negativa var att hon inte håller den tillräckligt bra och jag tror att vi måste backa. Vet inte varför hon har fått för sig att hon bara ska lägga den i munnen och inte greppa på ett bra sätt... Jag har dock slarvat en del med grunderna i hennes apportering och det får jag tillbaka nu... Jag fattar inte varför jag gjorde det och det var inte direkt medvetet från min sida. Men nu får det helt enkelt bli andra tag med apporteringen. Vi tränade lite fritt följ med bra resultat. Hon höll fokus och hade en bra attityd, både i långsam och vanlig marsch.

Ja, nu har jag verkligen fått mersmak på att åka till ön och träna fler gånger. Ska dit imorgon vid 13 och jag hoppas att det funkar superbra även då, men det får vi se imorgon...

Kommentarer
Postat av: Marlene

Detsamma! Ses imorgon!

Kunde inte låta bli att skratta gott åt detta: "utan att Shelby försöker mangla ner Bella ständigt och jämnt!"
Fokuz blir behandlad av Nellie på det viset och ju argare han bli desto roligare tycker hon att det är!

2008-01-10 @ 20:16:06
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0