Sprudlande energi

Under en lång period har jag känt en stor avsaknad av energi... har varit så mycket att tänka på så jag har bara stängt av allt istället... Kanske inte de bästa sättet att hantera det på, men det är mitt sätt. Men nu känner jag att energin är påväg tillbaka och jag börjar känna glädje i det jag gör, vilket är en stor lättnad!

Vaknade i morse till ett riktigt busväder. Det snöade kraftigt ute och snön kom från höger till vänster i en enorm fart... dessutom var det 0 gradigt, vilket bara innebär en sak - SLASK! Såg hur min planering föll och förstod då att det kanske inte kommer att bli nån träning på klubben idag.

Shelby ville inte kliva upp, men kom i sakta mak när jag och Bella var påväg ut. På bron stannade hon och jag fick dra henne ut... =) När vi kom till miniskogen som vi har just utanför fick hon vara lös, för då brukar hon strunta lite i att det är dåligt väder och att hon blir blöt om tassarna. Men inte idag... När hon hade kissat stannade hon och tittade på mig med en bedjande blick som bara sa en enda sak - kan vi SNÄLLA gå in nu? När hon till sin förskräckelse såg att jag hade tänkt fortsätta promenaden stod hon kvar och bara tittade på oss när vi försvann. När jag slutligen försvann bakom ett hus kom hon sakta efter och såg väldigt sur och less ut. Vi tog oss i alla fall runt till slut och ingen var så glad som Shelby när vi närmade oss huset!

Tack och lov avtog det dåliga vädret litegrann och vid 12-tiden hade snön övergått i duggregn. Man får vara glad för det lilla. Visst tycker jag i och för sig att snö är bättre än regn, men inte när det regnar slask. Tog i alla fall mitt pick och pack och körde ut till ön. Väl där möttes jag av Olivia, Nimbus & Nova som även de hade kommit för att träna. Först att göra entré var Bella. Idag var det en stor utmaning för henne eftersom Nova, som hon älskar, också var där och tränade. Det är en ännu större störning för henne än vad andra, främmande, hundar är. Men hon skötte sig riktigt bra och var superduktig med att ta kontakt hela tiden. Hon var mer samlad idag och framstod inte alls lika flamsig.

Det var många tappra entusiaster på klubben idag, vilket innebar bra möjligheter att träna störning med Bella. Hon skötte sig riktigt bra och fick till och med ställa upp i ett hundmöte då det var några som behövde det. Det klarade hon alldeles utmärkt och passerade utan ett endaste ljud! Jag blir så otroligt glad, lycklig och stolt när hon klarar det. Endast vid några tillfällen (när det kom dit nya människor och hundar) gav hon till något skall, men det var absolut inget att klaga över. Hon klarade även att sitta still och TYST när vi satt och drack en kopp kaffe fast det gick hundar nära och var hundar som sprang i full fart på plan! Hon gör sådana framsteg som jag aldrig hade vågat drömma om! Även i morse när vi var ute mötte vi en kvinna med en schäfer. Jag hann inte riktigt med så Bella hann dra ut i kopplet, men sa, till min stora förvåning, inte ett ljud. Helt tyst! Självfallet kom skinkost tuben fram som belöning och då var schäfern så gott som glömd! Jag kan verkligen inte med ord beskriva min glädje idag!

Det blev som sagt mycket fokus på kontakten och inte så mycket fokus på annat. Å andra sidan är ju kontakten det som är absolut viktigast för att det andra överhuvudtaget ska fungera i störning. Men vi hann ändå med lite annan träning. Insättningar, både frivilliga och på kommando. Dessa skötte hon snyggt och hon har blivit riktigt signalsäker på det kommandot. Vi tränade även fjärren (fortfarande utan sitt från ligg) och även där är hon väldigt signalsäker. Hon är duktig på att lyssna in och verkligen anstränga sig för att göra rätt, vilket självfallet underlättar enormt i träningen. Självfallet hann vi även med lek och återigen var hon duktigt på att leka trots mycket störning! Duttig tjeja!

Självklart hängde även Shelby med, trots vädret. Tanken var att bara gå ut och ha riktigt roligt med henne för att försöka ändra förväntningarna när det är dåligt väder. Hon är ju, som förmodligen framgick ovan, väldigt väderkänslig och kan inte alltid tänka sig att arbeta i dåligt väder. Så idag ville jag satsa på att ha riktigt roligt och väldigt kravlöst. Men när jag plockade ut henne var hon en helt annan hund och sket fullständigt i det dåliga vädret. Trots slasket som låg på backen kunde hon gladeligen erbjuda spontana sättanden (att lägga sig i slask är dock under hennes värdighet...). Hon genomförde ett snyggt (väldigt kort) fritt följ genom den värsta slasken jag kunde uppbringa, och hade ändå riktigt bra attityd. Visst märktes det att hon tappade lite i attityden när vi gick in i slasket, men hon gjorde det och hon höll position! Snacka om att överraska matte! Jag tränade även frikommandot en hel del och hon har blivit mycket duktigare på det nu. Förrut kunde hon tveka på mitten och titta frågande på mig - får jag verkligen ta den? Men idag var hon självsäker och stegade direkt fram och tog godisen eller leksaken. Självfallet lekte även jag och Shelby en hel del. Hon har blivit duktigare på att leka på slutet och det är som att hon har genomgått en personlighets förändring. Helt plötsligt är det som att hon alltid är glad och aldrig någonsin har en dålig dag. Jätteskönt självklart! Hon fick även springa en del (under kontroll - vilket inte alltid är lätt för henne) och hon fick hoppa upp på en hel del bord och liknande som stod översnöade där ute. Detta är verkligen roligt i hennes ögon och det kändes som om jag lyckades få ett jättebra avslut på dagen!

Ja, vad kan jag säga... Jag är helnöjd och fullkomligt överlycklig! Kunde inte begära mer på en och samma dag. Nu ska jag duscha för att sedan bege mig på tårtkalas! MUMS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0