Träning, film och kursavslut

Ja, vädret fortsättar att imponera... eller snarare irritera! :( Är verkligen superless på detta pissväder! Tänk om man kunde få se solen en enda dag... Hoppas på bättre väder imorgon, då kanske det blir lite träning på klubben! Hoppas, hoppas!

INOMHUSTRÄNING

Bella var den lyckliga idag. Det är nästan uteslutande hon som har fått träna inne. Dock har det inte blivit överdrivet mycket träning eftersom jag har en hemtenta som ska in på måndag. Men lite hann vi med. Har även lånat brorsans filmkamera, så idag har jag faktiskt en film att erbjuda. Filmen visar Bella när vi tränar 3:ans fjärr. Hon har blivit väldigt duktig på den, både vad gäller frivilligt och på kommando. Men som vanligt när man filmar märker man sådant som inte är som det borde. Jag har ju jobbat med hennes lägganden från stående och de har sett riktigt bra ut. Nu när jag har filmat och i lugn och ro kan se från sidan märker jag att hon lägger sig med armbågarna först, men när hon har rumpan halvvägs ner i backen flyttar hon baktassarna någon/några cm framåt, vilket självfallet resulterar i att hon successivt flyttar framåt... Inte bra! Men nu har vi nåt att träna vidare på... som om det inte fanns tillräckligt =). Men i övrigt tycker mitt otränade öga att det ser ganska bra ut. När jag sätter kommando på det, vilket egentligen är lite för tidigt än, men det är kul att testa, så måste vi öva mycket att hålla position. Hon har en tendens att fortsätta erbjuda beteenden även fast jag har gett kommando. Så mycket signalkontrollsövningar framöver!

Men, nog skrivet om det... här är filmen
Bara en sak om filmen... Bella är inte 6,5 månad, hon är 7,5 (snart 8) Liten miss från min sida... =)

Det blev även lite utomhusträning innan kursdeltagarna var på plats. För Bellas del blev det en hel del kontakt, men främst fokuserade vi på att träna på att shejpa in avlämnanden av leksak. Hon har blivit jätteduktig på det och hon kommer till 80 % alltid raka vägen mot mig. Jag vet att hon kommer och lämnar den om jag väntar på det, men när vi är på nya platser så väljer jag att belöna henne när hon är påväg in.

För Shelbys del blev det en del apportgripanden mellan mina fötter (hade ingen att träna med tyvärr...) och det såg riktigt bra ut. Tränade även en del på farten ut till apporten och även det såg bra ut, även om jag hade önskat lite mer fart i henne på vägen ut. Men jag är ändå nöjd. Det blev även en del frittfölj, men det var mest på skoj. Men hon har verkligen en härlig attityd i fria följet. Satt och kollade på filmen från tävlingen i höstas, och jag blir alltid lika glad när jag ser henne =) Hon ser verkligen ut att ha roligt.

Ja, ikväll har jag avslutat kurserna. Sista gången är genomförd och jag känner mig supernöjd! Kursdeltagarna har varit engagerade både på kursen och hemma och idag märktes det verkligen vilken utveckling som har skett både hos hundarna, men kanske framförallt hos ägarna. De verkar ha varit väldigt nöjda med mig och jag har bara fått positiv respons. De ska dock skicka en skriftlig utvärdering (vilket jag hoppas de gör) och förhoppningsvis kan jag där få förslag på hur jag kan förbättra mig, vad som har varit bra och vad som skulle kunna vara annorlund. Men det har verkligen varit en fröjd att hålla kurs, och jag är verkligen jätteglad att jag har fått den här erfarenheten!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej där!
haha, va roligt det var å se filmen, hon är ju bara sååå sööt och såå duktig lilla Bella.
Laddad för å träna nu idag? Eller det behöver jag kanske inte fråga, du är ju alltid laddad för träning ;)

Ses sen. Kram

Ses sen.
Kram

2008-01-18 @ 11:30:05
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Men så mycket äldre är du väl inte? ;)

Bella är så vacker! Och duktig!

Såg först nu ditt meddelande - ska iväg kl 14 så det hade ändå blivit lite stressigt :( En annan gång!

2008-01-18 @ 13:09:24
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Emma

Bella är så söt, fast hon börjar se väldigt vuxen ut. Och hon verkar älska sin matte och vilja jobba.
Jo att hålla på att styra med flytt är ganska tråkigt, eller jag tycker det e spännande, men någon annan kan få packa och packa upp =)

Vi får ses i maj när vi båda befinner oss i sthlms området..

Stor kram

2008-01-18 @ 17:02:51
Postat av: Marlene

Eftersom du länkar till mig så länkar jag till dig ;) Går det bra? min hemsida börjar bli färdig ...

2008-01-19 @ 17:54:24
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

Åh vad duktig Bella är! MEN, är hon bara 6,5 månad? Loi är ju snart 5,5, och är ju pytteliten!! Bella ser ju "klar" ut? :o

2008-01-21 @ 23:35:43
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Marlene

Tack! Du får tjata på Maria -lissie.se ;)

Jo det är sådär - försöker ha massor med annat att tänka på så det inte ska vara så jobbigt!

Hur är de med dig? Flyttar ni snart? Kanske hinner träffas å träna en sista gång?

2008-01-22 @ 12:39:48
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Nattis

Tjenis!
Hittade hit via klickerforumet, tänkte bara lämna någon rad innan jag kilar vidare.
Vad duktig Bella är!! (filmen)
Ha're bra! /Nattis

2008-01-22 @ 20:25:32
Postat av: Nattis

Min hemsidelänk kom inte med.. men nu ska det fungera :P
annars är den www.nabo.se

2008-01-22 @ 20:26:22
URL: http://www.nabo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0