Utvärdering

image96
Bilden är tagen med mobiltelefonen när det snöar, vilket förklarar den otroligt dåliga kvalitén...

Påbörjade dagen med en underbar skogspromenad. Skogen stod i vinterskrud och det var väldigt lugnt och fridfullt. Bella var glad och fick verkligen kämpa när hon drog ut från spåret då snön nu har fått ett värdigt djup. Shelby var lite mer försiktig och höll sig gärna i mattes fotspår. Det är klart att det inte är speciellt skönt när det är några dm snö med skare ovanpå. Hon har så lätt för att skära sig i tassarna och gjorde alldeles rätt i att hålla sig i spåret.

Vi mötte två människor (vid olika tillfällen) och Bella skötte sig verkligen exemplariskt! Hon var tyst, sökte upp mig och höll sig lös vid min vänstra sida. Hon har blivit jätteduktig på detta och framförallt så har hon slutat skälla när det plötsligt dyker upp människor i skogen. Känner mig otroligt nöjd och stolt att det har gått så otroligt fort sedan jag la upp en strategi.

Utvärdering av veckans mål:

En vecka går otroligt fort när man verkligen uppmärksammar den... Men träna har det blivit av denna vecka, om än lite sämre under helgens gång. Tyvärr! I lördags jobbade jag och igår blev det barnträning när vi åkte ut till mamma och pappa som var barnvakt till brorsans dotter Fanny, 2,5 år. Hundarna skötte sig riktigt bra och Bella blir säkrare och säkrare för varje gång de träffs.

Målen med Bella:

* Signalkontroll på stå från sitt och ligg

Avklarat!

* Bakåtläggande från stå

Behövs mer träning. Hon gör det med 80 % regeln när hon gör det frivilligt. Det som saknas nu är signalkontroll.

* Sitt från ligg

Avklarat! Nu sätter hon sig från läggande både vid min sida och framför mig på kommando. Behövs dock övas mer på detta när jag blandar in fler kommandon för att få säker signalkontroll på det.

Nya mål ska jag klura vidare på, så de kommer snart!

Målet med Shelby var att klicka för allt, men den tanken gav jag upp snabbt. Istället har vi fokuserat på ett beteende i taget, dock mycket korta stunder med varje beteende för att på så vis få henne att inse att det är många olika beteenden som kan leda till belöning. Hon har fått träna 2:ans fjärr på väldigt kort avstånd och har blivit mycket tryggare och gladare i sättandet från ligg. Hon har fått öva gripande av apport på backen där jag har valt att hålla fast apportbocken mellan mina fötter för att hon ska lära sig att ta ett ordentligt tag när hon griper. Även detta har gått bra även om jag inte tycker att hon har attityden som jag vill att hon ska ha... men det är bara att öva vidare på det. Hon har även fått öva bakdelskontroll både i form av att backa och även genom att svänga runt i utgångsposition. Backandet går det sisådär med... vet inte riktigt hur jag ska få upp farten och säkerheten hos henne... Att använda bakdelen för att sväng in i utgångsposition har hon lite av vad man kan kalla för förkärlek till. Hon tycker att det är superkul!

Jag ska även uppdatera med tydliga och klara mål vad gäller Shelbys träning, så även de kommer snart!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hallåj där!

Va duktig du är, skulle också behöva bli bättre på att sätta upp tydliga mål för varje vecka, de blir så lätt att man fastnar och står still i träningen när man inte har några klara mål.
Lust å träna igen på fredag??
Kramiz

2008-01-14 @ 15:43:48
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Linda

Roligt med den posetiva energin, visst är det härligt när den infinner sig:) Ska nog också göra ett försök till att ha veckomål snart framöver, kanske om några veckor... Tummen upp!
Kram

2008-01-14 @ 22:51:49
URL: http://elsabella.webb.se
Postat av: Nina

Tack för dina snälla ord i min blogg! :) Jag brukar vara inne här och läsa med jämna mellanrum och tycker du verkar jätteduktig! Din träning verkar också gå i klickerns tecken.. ;)

2008-01-15 @ 16:21:14
URL: http://agera.org
Postat av: Marlene

Tack Karro! Det värmer :)

2008-01-15 @ 23:51:50
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Nemas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0