Irritation - leder till inspiration

Igår var jag supersugen på att träna, men en sprängande huvudvärk satte käppar i hjulen... och inte bara för träning. Jag och min älskade man firade igår vår 1-åriga bröllopsdag och hade tänkt oss en god middag i Gamla stan, men med sprängande huvudvärk blev det en god hemma middag istället. Inte fy skam det heller!

Men idag mår jag bättre och därför blev det även en del träning. Efter en liten sväng i skogen gick vi ner på "vår" gräsplan vid dammen för att träna. I väskan fanns favoritleksakerna och diverse godbitar och själv bar jag på en del förväntningar. Bella har varit duktig på slutet men idag var allt katastrof. Ingenting fungerade och hon verkade smått förvirrad. Eftersom jag kände irritationen växa valde jag att ganska snabbt avbryta och istället gå hem och fundera över varför det har blivit så här. Jag vet att hon har både motivation och kunskap att träna bra, så snabbt drog jag slutsatsen att problemen ligger hos mig. Under en ganska lång period har jag haft en känsla av frustration inför träning och jag har upplevt att min träning inte har någon struktur alls. Att klickerträning är den självklara vägen att gå ifrågasätter jag inte ens, men det krävs en hel del tanke och tydliga regler för att det ska flyta på bra och detta är något jag saknar. Detta insåg jag verkligen idag.

Därför satte jag mig ner och funderade över vilka regler jag har i min träning och hur pass konsekvent jag är med dessa. Resultatet av mina tankar var skrämmande då jag insåg att jag inte alls har några tydliga regler och min planering är totalt frånvarande... Men som vanligt så är insikt det första steget till förbättring! Dock tycker jag alltid att allting är mycket lättare i teorin (kanske för att jag är akademiker... och har en förkärlek till det teoretiska). Praktiken fungerar dock sällan på samma enkla sätt och det är där planering och strukturering kommer in i bilden. Efter lite fundering kring hur jag vill att det ska se ut rent grundmässigt la jag upp en plan som jag skulle hålla mig till. Tog fram hundarnas dagsranson och började träna med malda oxhjärtan. Mums! Hundarna var i extas och motivationen var det abosolut inget fel på! Eftersom Shelby och jag fortfarande jobbar på att hon ska bli klickerklok och att hon ska få upp självförtroendet (som verkligen har börjat komma nu) valde jag att fokusera och praktisera mina nya tankar på Bella.

Jag började testa hennes klokhet vad gäller repititioner. Jag ska ärlig erkänna att jag har varit enormt dålig på att vara konsekvent vad gäller hennes frivilliga beteenden, och det har hänt (mer än en gång) att hon själv har fått välja när hon ska byta beteende. Inte bra! Men återigen, insikt leder till förbättring. Därför fokuserade jag på att vara konsekvent i hur jag visar att jag vill att hon ska byta beteende och utan signal för byte belönades inget annat än det föregående beteendet. Helt plötsligt hade jag en helt ny hund som var bra mycket mer repititionsklok än vad jag kunde drömma om. Hon var duktig på att upprepa det beteende som sist gav belöning och hon gjorde det med bra precision. Jag var väldigt osäker på hur hon skulle hantera "bytsignalen" och om hon skulle förstå. Men det gick även det över förväntan och snabbt började jag skönja en bra "framför-mapp": Bara för att testa min egen teori, om att hennes tidigare förvirring var mitt eget fel, provade jag att göra en annan typ av bytsignal. Helt plötsligt fick jag en Bella som blev lite förvirrad (som förr) och lite osäker på vad vi faktiskt höll på med. Helt klart är att hon är enormt lättränad och lättlärd så länge mina regler är tydliga för henne. En väldigt rolig insikt och bra förbättring!

Vi tränade även fokuserat på signalkontroll och även där gjorde vi framsteg. Jag tror att jag ibland kan glömma bort att verkligen gå till botten med dessa. Signalkontroll tar tid och jag måste låta det ta tid. Jag vill aboslut inte falla i fällan där jag får en frustrerad hund för att jag ställer alldeles för höga krav på henne. Samtidigt måste jag våga gå framåt så att jag inte stagnerar i träningen. Men det känns helt klart som om jag har gjort framsteg i min träning idag och därmed kommer även Bella att utvecklas mycket, det är jag helt övertygad om.

Att träna hund är verkligen superkul!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0