Lydnadsträningen går framåt



Under helgen har vädret i Stockholmsområdet varit tämligen skiftande. Under lördagen hade det svårt att bestämma sig ifall det skulle regna som om himlen var öppen eller om solen skulle gassa. Idag har det dock varit lite mer lättbestämt och solen har visat sig från sin bästa sida.

Under gårdagen hade jag besök av den omvända sköldpaddan (läs gravid) Jessica, min barndomsvän. Hon stannade bara över dagen, men det var verkligen trevligt med besök. Vi gjorde stan under förmiddagen och jag inhandlade både kuddar till soffan, nya solglasögon, nytt fästinghalsband till Bella eftersom hon har tappat det gamla och lite mer. Hem kom vi i alla fall med en massa påsar. Dagen har vi spenderat i Stavsnäs i solen och större delen av tiden har jag läst en bok. Rätt skönt kan jag konstatera!

Ytterligare en sak kan jag konstatera och det är att lydnadsträningen med Bella gör framsteg. För bara en vecka sedan kändes det som om tävling var flera år bort och det kändes verkligen som om vi stod stilla i träningen. Men den senaste veckan har jag lagt ner lite mer tid på lydnadsträningen och det har gett utdelning. Dock är det fortfarande en bit kvar till tävling, men vi är helt klart mycket närmare nu än vad vi var för bara en vecka sedan, och det är skönt!

Platsliggningen vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om. Egentligen tror jag att hon skulle ligga ganska länge, men jag är så dålig på att träna det. Det är ju så sjukt trååååkigt!!! Men när jag är uppe i Umeå ska jag, Olivia & Sandra köra en heldag och då hoppas jag på en del platsliggande-träning.

Tandvisningen
tror jag kommer att gå bra, vi ska bara öva på det också =) Men hon är ju inte rädd på samma sätt som hon har varit tidigare och med lite träning kommer det nog att gå fina fisken!

FF börjar kännas enormt mycket bättre, även om jag nog borde träna linförighet mer än vad jag gör. Men från att bara våga ta en 6-7 steg kan vi nu gå ett kortare program utan några större problem. Jag tror att hon skulle hålla bra mycket längre än vad jag vågar gå, men jag är mycket nöjd med den utveckling jag har sett nu. Det vi måste fila lite extra på är helt-om-marsch, då det lätt blir ganska ryckigt.

Läggande under gång
sitter ganska bra. Baklänges fungerar det nästan alltid utan några som helst problem, dock vill jag ha mer flyt i läggandet framåt. Men med lite intensivt tränande på detta tror jag inte att det kommer att ta mer än någon dag att fixa till det. Hon är snabb i läggandet och hon gör det på ett mycket, enligt mig, snyggt sätt.

Inkallande ser bra ut nästan varje gång. Inte mycket att klaga på egentligen. Kanske att det kan bli lite flamsigt ibland, men med lite mer träning så kommer det att se fint ut.

Ställande under gång är väl det moment som vi har tränat minst på, men som vi ändå har hunnit en bit på. Vi har tränat det några gånger sporadiskt, men har väl tränat det lite mer intensivt under den senaste veckan. Just nu har vi kommit så långt att hon gör snygga stopp och står kvar med riktigt bra stadga under baklängesmarsch. Signalkontroll är nästa steg och jag tror inte att det kommer att vara några större problem att bara vända och börja gå framlänges, men det får vi väl se. Men det kommer nog att bli bra.

Hopp över hinder har vi knappt tränat, men ändå sitter det riktigt bra! Egentligen tror jag faktiskt att vi bara har tränat detta under ett enda pass. Men det sitter och det ser riktigt bra ut, eller gjorde i alla fall då. LIte mer nötning av detta och det kommer att se jättefint ut.

Apporteringen ser ganska bra ut, men här måste vi träna på att hon ska vänta på kommando. Helst vill jag att hon är som en igel på apporten så fort den presenteras, men nog ska jag lära henne att vänta. Dock handlar det ju endast om koff 1, men jag tror att det kan vara bra att lära henne att vänta på kommanod. Kan nog vara lite värdebyggande i sig, att vänta på kommando alltså...

Ja, som ni märker så har vi fortfarande en hel del att träna på, men det känns ändå bra mycket bättre nu än vad det gjorde för en-två veckor sedan. Då kändes det som om vi aldrig någonsin skulle bli redo för tävling. Jag har verkligen fått upp träningsandan nu, och jag hoppas verkligen att den håller i sig!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Det ska absolut tränas platsliggning :)

Å, nu vill jag att ni ska komma NU!!



Kram, Kram

2008-06-30 @ 10:49:42
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Lisa Eskil & Loi

Låter som om ni kommit långt med lydnaden ju... Tror vi måste ut och träna lite jag och lillskrutten nu. ;)

2008-06-30 @ 13:40:23
URL: http://eskil-isak.com
Postat av: Marlene

Vad skoj att det går frammåt med lydnaden! Blir ju inte lite träningssugen när man läser din blogg :D

Jag har semster de två sista veckorna i juli, är på genomresa i Sverige då men någon dag är jag säkert här - när kommer du upp?

2008-06-30 @ 20:41:28
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0