Sköldpaddan Åke har flyttat in



Jag och mamsen har varit på IKEA och inhandlat ett nytt husdjur till hushållet =) Sköldpaddan Åka har entrat vår lägenhet och tog hundarna med storm. Nu tränas det kroppskontroll och balans i mängder! Bella var snabbt upp och balanserade och tyckte att det var superskoj. Shelby blev lite smått kär i Åke och verkar mest vilja kramar =) Men det är helt klart en större utmaning från min sida och större prestation från Shelbys sida att klara av att balansera. Hon är rätt försiktig, men på bara några repetitioner har hon ändå börjat ställa upp bägge frambenen på Åke. Det roligaste är ändå att hon verkligen älskar att träna med Åke och hon ger verkligen inte upp på en gång när belöningen inte kommer direkt.

Bella har även träffat på fårskallar för första gången i sitt liv. Snacka om att jag blev tänd på att börja valla och jag tror att även Bella har samma inställning =) Hon såg verkligen intresserad ut medan fåren verkade mindre intresserade ut av oss.


Idag har jag varit ute och spårat med tjejerna. Det har gått alldeles för länge sen vi var ute och spårade och jag har verkligen dåligt samvete över det... Det är väl ok med Shelby eftersom spåret är så befäst hos henne, men med Bella är det sämre. Jag visste verkligen inte hur hon skulle bete sig i spåret idag eftersom det var så länge sen sist. Hon fick ett kort spår (ca. 150 m) som gick lite slingrigt in i skogen. Det började i högt gräs en liten bit men gick ganska snabbt in i skogen. Som vanligt hade jag tänkt lägga ett riktigt långt spår till Shelby och som vanligt så blev det inte så =) När jag stod och funderade över hur jag skulle lägga spåren kommer en man med gps och har lagt ett långspår över hela ytan där jag möljligt skulle kunna lägga ett längre spår till Shelby... Så, ändrade planer som vanligt. Istället blev det ett tekniskt svårt spår med innehåll som asfaltsspår, jorddiken, stenras, branter (uppför och nedför) och dessutom en ny svårighet, nämligen en yta där jag gick runt runt för att låtsas ha gått vilse i spåret.

Båda tjejerna imponerade riktigt idag! Bella verkade verkligen förstå vad det hela gick ut på och satte näsan i backen direkt när selen åkte på. Sedan var det bara att hålla och även om hon vacklade lite i spåret så höll hon sig till största delen till spårkärnan. Visst, det var låååångt ifrån hur jag vill att det ska se ut i framtiden, men det är ändå en god bit på vägen. Men hon plockade föremålen och hon är överlycklig när hon hittar dem.

Shelby var ivrig som vanligt och det är nog inget som glädjer mig mer än att se henne så motiverad och ivrig inför en uppgift! Det är verkligen en fröjd att se henne! Hon klarade allt väldigt fint även om asfalten var svår. Vi har ju inte direkt övat på det, så jag hade heller inga förväntningar där. Men hon spårade det, även om jag tycker att hon slarvade eftersom det gick alldeles för fort på asfalten... Men i övrigt var nog spåret nästan felfritt. Hon tog spetsvinklar, klarade av att leta sig ur virrvarret där jag hade irrat runt och hon klarade branten även om hon tvekade lite först.

Återigen har jag fått blodad tand i spårningen. Det var kul att se att Bella verkligen förstod vad det hela gick ut på och att hon höll nosen låg hela tiden. Med Shelby så är den största vinsten helt klart att hon är supermotiverad och att hon inte ger upp trots att hon stöter på svårigheter i spåret, utan kämpar vidare helt själv utan någon som helst hjälp från matte. Dom är verkligen GULD värda mina små voffsar! Puss till er!

Nu ska jag göra mig i ordning inför middag i Vasastan ikväll. Alltid trevligt att bli utbjuden på middag =)

Kommentarer
Postat av: Marlene

Åh vad söt liten sköldpadda! :)

Ja jag tycker verkligen att du ska åtminstone prova på vallning med Bella, helt otroligt kul och det ger så mycket fördelar i all annan träning!

2008-06-13 @ 21:55:19
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Helena & grabbarna

Va söt Åke är... Vi borde oxå ta och köpa en sån!

2008-06-14 @ 10:21:35
Postat av: Din bror

Hoppas att helgen har varit bra med besök av far och mor. Kameran verkar också fungera bra. Jag är imponerad av den tid och det intresse du lägger ner på det du tycker är roligt.

Vi får höras mer sedan. Vi längtar efter er, och vi ska ta oss ner och hälsa på er i sommar också.

Hälsningar ANdreas, Anna, Fanny och Maja

2008-06-14 @ 21:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0