Ny mat

image120
Shelby mumsar på ett revben. Detta fullkomligen älskade hon!

Ja, nu har jag äntligen lämnat torrfodret bakom mig och gett mig in i barf-världen. Köpte ett lager i fredags, så nu är frysen full med konstiga saker =) Allt från kycklingskrov och kalkonhalsar till vilt- och lammben. Hundarna, som faktiskt fick vara hemma för en gångs skull, var alldeles överlyckliga när jag kom hem med flera påsar fulla med godsaker. Nästan som hundarnas julafton!

För er som inte vet vad Barf är för något så står det för Biologiskt Anpassad Rå Föda (eller Bones And Raw Food). Det handlar helt enkelt om att ge hundarna den föda som de är anpassade för. Istället för att, som med torrfoder, förse hunden med allt den behöver i ett och samma mål, handlar barf om att ge hunden allt den behöver över en längre tidsperiod. En dag är alltså alldeles för kort tid. Hunden kan inte ta upp all den näring den behöver i torrfodret på en och samma dag. Det finns massor med information om barf på nätet för den som vill läsa, mestadels dock på engelska. Men om man vill läsa lite kort om detta sätt att utfodra hund kan man exempelvis gå in på Jill Mellströms sida. Där hittar du lite information om Barf.

Bella äter allt som serveras med glädje och det är helt underbart att se henne äta. Med torrfodret tog det bara några få sekunder för henne att slänga i sig maten, medan hon numera får jobba iaf några minuter för att få i sig maten. Dessutom låter det helt underbart när benen knastrar fint mellan tänderna. Shelby är inne i skenvalpning nu och äter som vanligt sisådär, även om hon har lite mer glädje i ätandet nu. Men med henne måste jag skära sönder kycklingskroven, kalkonhalsarna och liknande i mindre bitar för att hon ska äta. Dock har jag upptäckt att fågel inte är hennes favoritmat... Men hon äter iaf. Hon är så otroligt söt på promenaderna när hon springer till alla små gryt, gropar och hålor för att leta det bästa stället att lägga sina valpar. =) Vad hon har för kriterier vet jag inte, men vissa ställen verkar vara mer intressanta än andra =)

Än så länge har hundarna bara fått äta kycklingskrov och kalkonhalsar som RKB (Råa Köttiga Ben) och lite oxkött och vom. Vom är Shelbys abosluta favorit och mattes äckligaste mat. Det luktar verkligen vedervärdigt och jag har ständigt kräkkänsla när jag gör i ordning det... Men hundarna fullkomligen älskar det! Så jag får väl offra mig.

Annars så har det varit rätt lugnt här i helgen. Vi har haft besök från Gävle, så hundarna har inte stått i främsta fokus i helgen. Men det dör dom knappast för. Träningen har stått ganska stilla, men Bella har nu hittat balansen när hon ska sitta vackert, vilket är jätte kul! Igår tog vi med hundarna på joggingtur, och det gick jätte bra med Bella. Hon har ju aldrig varit med på tur förut (jag har ju inte direkt varit en stammis i joggingspåret) men hon skötte sig jätte fint. Men när matte hade avverkat 4 km och husse fortsatte fler varv så tog jag med mig hundarna hem. Bella är ju fortfarande lite liten för att vara ute på något längre upptåg. Men det går ju inte så fort när jag springer, så det är nog inte någon större skillnad från våra promenader =)

Bella har även börjat löpa under helgen. Tack och lov har jag inte sett någon som helst förändring hos henne, möjligtvis att hon är lite mer skraj för konstiga saker, men inget som är jätte jobbigt. När Shelby gick in i sitt första löp blev hon helt döv och kom inte ihåg nåt vi hade lärt henne tidigare... Men alla är vi olika.

För tillfället håller jag på att baka bullar, som nu förhoppningsvis har jäst klart. Sen ska jag äta både ogräddade och nygräddade bullar =)

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Va? Kommer du hem om en vecka??
Va glad jag blir, självklart måste vi träffas då :)

2008-03-11 @ 15:20:36
Postat av: Marlene

Jaså så du kommer hem? Skoj! Stanna länge?
Det finns en risk att det hinner smälta bort rätt mycket om det fortsätter regna såhär! Men man vet ju aldrig - det är ju aprilväder (imars!)!

Ja VOM gav jag till Nellie och min förra hund och förstår inte hur hundarna kan tycka det är gott! Puke! Vi har diskuterat rätt mycker om BARF i skolan förra året - vilda diskussioner ;)

2008-03-11 @ 17:41:23
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Helena

Nu så har jag bloggat, just for you
Tihi!

2008-03-11 @ 17:55:31
Postat av: pamela andersson

hörru!!!
Hur många ggr ska jag påminna dig om att din profil inte stämmer!!
Ta å ändra den... Du bo int henna nu....

2008-03-12 @ 00:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0