Burlek är kul!

Idag har det största projektet för dagen varit burlek med Bella. Igår plockade jag in buren från bilen och påbörjade äntligen burleken. Det är verkligen superkul! Hon har egentligen aldrig tidigare varit i kontakt med någon bur och därför var jag osäker på hur hon skulle ställa sig till buren, men efter lite shapande med endast ett fåtal repetitioner var hon fullt bekväm med buren. Redan nu, efter bara en dags träning, tycker hon verkligen om sin bur. Nu på kvällen har vi jobbat en hel del med värdeladdning med hjälp av råa kycklinghalsar. Snacka om att buren börjar bli poppis =) Hon har, som alltid, väldigt bra stadga och jag tror att jag väldigt snabbt kan utmana henne med ganska stora svårigheter. Men först vill jag verkligen se till att få ett högt värde i buren och jag vill att hon söker upp den med snabbhet och hög förväntan.

Jag har länge tänkt att jag skulle påbörja denna träning, men av någon outgrundlig anledning har jag inte börjat förrän nu... och oj vad jag ångrar mig. Det är verkligen hysteriskt roligt att träna och jag ser så många användningsområden för den. Dock tror jag att den absolut största utmaningen för damen ifråga kommer att bli passivitet i buren, men det tar vi med tiden. Nu vill jag först lägga energin på att få högt tempo in i buren.

Kvällens promenad gick rakt ut i skogen. Rådjuren stod och skällde och det var faktiskt väldigt idylliskt. Bella har varit väldigt duktig vid hundmöten idag och hon sköter det hela bättre och bättre för varje dag, även om unghundshormonerna flödar och ställer till det för henne ibland. Men jag är nöjd! Hon kan samla sig och tänka efter innan hon agerar nu till skillnad mot förr då hon agerade först och egentligen aldrig tänkte efter. Jag har jobbat väldigt mycket med att göra en postiv betingelse vid hundmöten och det har fungerat i ganska stor utsträckning. Däremot har jag länge funderat över hur jag ska agera när hon faktiskt börjar skälla mot den mötande hunden. Hon är ju verkligen inte längre rädd utan skäller bara av dålig gammal vana, vilket jag absolut vill jobba bort. Och för någon vecka sedan kom jag på hur jag ska få henne att inse att hennes skällande faktiskt får konsekvenser för henne. Varje gång hon lyckas hålla sig lugn och bete sig på ett positivt sätt får hon belöning (och självklart ska fokus ligga här) men de gånger som hon börjar skälla får Shelby äta massor av godis istället och Bella blir utan. Snacka om att hon förstod budskapet =) Hon såg hyfsat snopen ut när Shelby fick äta godsaker så fort Bella skällde och efter ett tag var det nästan som om hon testade hypotesen och valde att skälla för att sedan titta på mig och Shelby för att bekräfta eller avfärda sin nyuppfunna hypotes =) Kul att hon börjar bli lite mer eftertänksam.

Imorgon är det morsdag och då ska vi till svärmor på middag. Känns väldigt konstigt att inte spendera morsdag med mamma, men både hon och pappa ska ju snart komma ner och hälsa på, så jag får väl vänta tills dess. Annars tänkte jag försöka mig ut på en cykeltur med Shelby och förhoppningsvis kunna lägga något spår. Dessvärre måste vi även hinna med å tvätta, vilket tyvärr kan förstöra den planen... :( Men vi får se.

Ha det gott allihopa!

Kommentarer
Postat av: Helena och grabbarna

Grattis Bella på 1-års dagen! Hoppas du får massa smarriga saker att äta. Zambo hälsar extra mycket, han är för övrigt frisk i tassen och längar efter att få busa med dig.

2008-05-26 @ 10:09:25
Postat av: Marion

Hej Karro! Tack för inlägget i vår gästbok! Jasså Bella vickar också på rumpan, haha! Skoj att höra om likheterna =) Blåna är helt makalös med det, hela kroppen spritter av glädje, härligt att se. Intressant att läsa om din och Bellas träning m.m. Vad har du för planer med henne i framtiden? Det är ju till och med flickornas 1 årsdag i dag. Blåna grattar syrran på den stora dagen och hoppas att ni får det så mysigt =) Ha det bra! /Marion & Blåna

2008-05-26 @ 20:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0