Jag utmanar er!

Idag har vädret varit riktigt trist med blås och regn... Tränade lite inomhus, mest Bella. Jag kom på att jag aldrig har utmanat henne (inte den utmaning jag ska bjuda er på) med att kunna skilja på kommandot "fri" och "varsågod". Fri använder jag för att lösa upp henne från stagda-beteenden och varsågod är för att få tillåtelse att sprina och hämta en externbelöning. Jag har dock tidigare tränat en hel del med externbelöning och jobba på kommando, men det är ju en helt annan sak... Från början kollade jag bara vad hon gjorde när jag både hade avståndsbelöning och sa "fri". På fri-kommandot sprang hon raka vägen till mig och struntade helt i den andra belöningen som inte låg långt ifrån henne under transportsträckan in till mig. Sedan växlade jag mellan att ibland ge "fri" och ibland "varsågod" och hon lyckades varje gång. Jätteduktig tjej! Men jag ville ändå (faktiskt) att hon skulle misslyckas för att hon verkligen ska få det svart på vitt. Därför valde jag att ge frikommandot men stirra på avståndsbelöningen, och där gick hon bet. Tur att jag hade tänkt igenom det så att hon inte kunde komma åt avståndsbelöningen ändå. Efter att ha missat två gånger verkade det som om polletten hade trillat ner och hon verkligen började förstå konsekvenserna av sitt eget handlande. Sedan växlade jag mellan att stirra på henne, stirra på belöningen i min hand och stirra på avståndsbelöningen. Bra träning! För att fortsätta att utmana henne med detta tänkte jag bygga vidare på det och utmana henne mer och mer. Använda pipleksaker, rörliga föremål, en mindre attraktiv belöning och en som är väldigt attraktiv och lära henne att hon ändå måste välja den mindre attraktiva i vissa lägen. Jag är helt övertygad om att detta kommer att hjälpa både henne och mig på traven för att få en lite mer eftertänksam hund som faktiskt lär sig att lyssna noga på saker och ting. Och självklart kommer det att underlätta träning i störande miljöer.

Vi tränade även en del på fjärren som jag verkar ha glömt bort helt. Stå verkar vara svårast, framförallt att stå stilla. Dock fungerar omvänt lockande utmärkt och har alltid gjort. Hon låser sig direkt och rör sig inte ur fläcken om jag kör med omvänt lockande. Så egentligen är det nog inte något problem. Vi tränade både frivilliga växlanden och på kommando och hon lyckades mycket bra på båda. Det var länge sedan vi körde detta och ändå tycker jag att hon var väldigt duktig på att använda sig av alla tre beteenden och växlade friskt emellan dem. Kul!

Nu till utmaningen:

Jag utmanar alla som läser detta att komma fram till 5 saker som ni verkligen ÄLSKAR med er hund och 5 saker som ni skulle vilja träna på/se mer av hos er hund. Självklart ska även jag anta utmaningen och jag hoppas att ni andra också gör det. Om ni har fler än en hund så får ni gladeligen skriva om alla hundar som ni har. Anledningen till att jag vill utmana er (och mig själv) med detta är för att det ibland kan vara svårt att se detta. Vissa människor ser bara de negativa sidorna hos sin hund och vissa verkar inte ha några drömmar om förbättring. Själv tycker jag att det är viktigt att kunna se båda sidor. Att titta på de saker man vill se mer av hos sin hund kan hjälpa hundägare att hitta mål och motivation för att jobba vidare. Jag tycker även att det är viktigt att titta på vad man vill se mer på och inte fokusera på vad hunden har som man inte vill ha. De senaste gör mer att man ser problem istället för lösningar och målbilder vilket sackar ner träningen en hel del.

SHELBY

Älskar:

  • Hennes övernaturliga förmåga att alltid förstå exakt vilken person som behöver henne mest för stunden. Som exempel kan jag lyfta fram när Sandra tog bort Emil och sedan kom hem till mig. Shelby lämnade inte Sandras sida under hela tiden hon var hos oss.
  • Hennes ordföråd. Shelby kan så otroligt många ord som jag faktiskt inte har lagt ner någon som helst tid att lära henne.
  • Hennes ståndaktighet. Den kan vara väldigt frustrerande men den är rolig. Till exempel när vi har varit och spårat och sedan ska in i bilen och åka hem, då kan hon totalvägra att gå framåt... =) Irriterande... ja! Men väldigt charmigt också!
  • Hennes förkärlek till vatten. Sin ras till trots är Shelby en riktig badgalen hund. Hon hoppar och flyger så att vattnet sprutar, men roligast är hon nog ändå när hon kommer upp ur vattnet. Hon blir helt galen och springer runt som en skjuten höna. Roligast var ändå när jag och Sandra låg på stranden och solade och Shelby var nybadad och sprang runt i fullt ös. Vi tyckte att vi hade kollat stranden och att den var tom på människor, men ack så fel vi hade. Bakom buskarna kom en kille fram. Han hade legat och sovit på rygg och vaknade när en svart galning hoppade över honom och täckte honom med sand. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv =) Tack och lov var killen hundvan och även han verkade tycka att det var väldigt roligt.
  • Sist, men absolut inte minst, så älskar jag den glädje som hon bjuder på vid så många tillfällen. Hon är fantastiskt rolig att träna, hon är glad och sprallig och älskar att få mattes uppmärksamhet.
Skulle vilja se mer av / träna på:

  • Skulle behöva träna på att minska jaktlusten då den är alldeles för hög ibland.
  • Mer initiativtagande i träningen. Detta är dock uteslutande mitt eget fel, då jag la upp träningen alldeles fel i början. För mycket "locka och lura" och alldeles för lite klickerträning och shaping. Men som sagt, detta är mitt fel och det är något vi jobbar på.
  • Mer lättbelönad. Vi jobbar även på detta. Shelby har varit lite kräsen vad gäller olika belöningar och ibland ratar hon dem utan vidare. Men detta håller vi på att bygga upp, så det lär nog bli bättre. Men det hade varit skönt att ha det mer naturligt i henne.
  • Uthålligheten. Även om jag tycker att hon har bra uthållighet trots att hon är en greyhound så skulle jag gärna vilja se mer. Detta var den största anledningen till att jag skaffade Bellabus.
  • Självförtroende i träning. Under den senaste tiden har det slagit mig att den tjej som i alla möjliga situationer har ett fantastiskt självförtroende inte har lika bra självförtroende i träning. Hon är väldigt beroende av att göra rätt och har svårt att hantera situationen när det inte blir som hon har tänkt sig och hon är väldigt känslig för att göra fel.
BELLA

Älskar:

  • Hennes sprudlande glädje som är så ofantligt rolig att se. Hon är alltid glad och när hon viftar på svansen följer halva bakdelen också med. Så söt! =)
  • Hennes motor! Hon är allt jag någonsin kunde önska mig i arbetsväg. Hon är alltid redo och jobbar mer än gärna.
  • Hennes förkärlek till belöningar av alla de slag. Hon älskar allt i matväg och kan jobba länge för en liten tråkig torrkula och alla möjliga leksaker älskar hon.
  • Hennes fokus. Hon är jätteduktig på att arbeta trots störning och även om vi ibland tränar i lite för stressad sinnesstämning så är hon ändå nog fast det går så ofantligt snabbt. Men det märks verkligen att hon prioriterar att jobba framför mycket annat.
  • Badglädjen! När vi talade om att skaffa en till hund hade husse ett speciellt krav. Det ska vara en ras som tycker om att bada =) Och gissa om vi fick en badgalen hund. Bella badar överallt, när som helst och hur som helst. Där det finns vatten, dit går Bella. Inte alltid roligt när man har bråttom, men söt är hon!
Skulle vilja se mer av / träna på:

  • Hennes hanterande vid hundmöten. Även om vi har kommit väldigt långt med detta finns det fortfarande en hel del att jobba vidare med. Hon har svårt för möten som kommer plötsligt eller vid trånga passager, så det är väl det vi har kvar att jobba på. Annars har hon blivit jätteduktig med andra hundar och man ser inte mycket av den rädsla som hon en gång hade.
  • Lite mer eftertänksamhet. Hon är ju som sagt en hund på speed och ingenting går sakta för den här damen. Men ibland skulle det vara lite skönt att ha lite mer eftertänksamhet hos henne. Men detta tränar vi på och jag har all förhoppning om att det ska bli en fin balans mellan speed och eftertänksamhet.
  • Barn. Bella tycker att barn är läskiga och hon verkar tro att de är ute efter just henne. Framförallt barn som kommer åkandes på någonting, t.ex. skateboard. Detta har kommit på slutet och kanske är det så att det är en fas som hon går igenom. Men ändå något som jag tror vi måste träna på så att det inte blir ett mönster för henne.
  • Hennes tuggummi-mani. Hon verkar ha en automatisk dragning till tuggummin som redan är tuggade av någon främmande människa som verkade tycka att det var jättebra att spotta ut det i naturen... Visst, hon spottar ut det direkt på kommando, men det är ändå ytterst irriterande!
  • Hennes hanterande av människor som kommer fram plötsligt "från ingenstans". Om någon bara dyker upp när vi är ute kan hon verkligen explodera och hänga längst ut i kopplet. Detta händer dock nästan aldrig längre, men när det händer så vill jag helst sjunka ner under jorden. Vi har jobbat jätte mycket med detta och det har blivit jätte mycket bättre, men det är ändå jobbigt när det väl händer.



Hoppas nu att ni hakar på och gör detta! Det är faktiskt inte alltid så lätt som det ser ut, men roligt är det!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Jag ska absolut haka på utmaningen men just idag är mina hundar inte värda mycket, jag var så arg på dem i morse så jag trodde jag skulle spricka av frustration...

2008-05-15 @ 12:53:55
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Helena

Vi är med!! Skriver i bloggen sen när allt är klart med flytten..Jag hoppas på träning i veckan?? Killarna vill träffa dina damer :)

2008-05-17 @ 22:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0