Lantliv

I helgen har sommaren gästat Stockholm och vi passade på att spendera helgen i Stavsnäs. Göran var ledig i fredags och jag slutade vid 11-tiden och tanken var då att vi skulle bege oss raka vägen till Stavsnäs. Dock fick vi lite förhinder och på köpet även ytterligare 3 hundar som spenderade helgen med oss. Men vi lyckades ändå komma ut till landet under sen eftermiddag och gissa om det var härligt där ute. Solen värmde, vi grillade och hundarna njöt av friheten utomhus. Det var första gången som Bella spenderade hela dagar och nätter där ute och jag tycker ändå att hon skötte sig utmärkt bra. Ibland hade hon lite tendenser att vandra iväg, men mestadels höll hon sig på gården. Shelby var duktig som vanligt och sprang bara ut i skogen för att göra sina behov. Hon är duktig hon!

Under lördagen pysslade vi mest med att klippa gräset, räfsa och rensa rabatter. Mitt på dagen gick vi ner till vattnet och badade (eller i alla fall hundarna). Shelby har verkligen blivit en badgalen hund! Hon slänger sig i vattnet, simmar för fulla livet och hoppar så att vattnet yr. Hon ser verkligen ut att älska att bada! Även Bella har badat en hel del, men hon är fortfarande lite smått rädd för att simma. Hon har simmat flera gånger i helgen, men när hon tappar tassfästet blir hon lite panikslagen och börjar trampa på så att vattnet yr... Men det är nog inte länge tills hon har hittat simstilen.

På lördagkväll tränade vi lite innan mörkret föll. Bella var väldigt ivrig och hon hade nog kunnat jobba hur länge som helst. Vi tränade en del transportsträckor i fria följet och jag tycker att hon gjorde ett jättebra jobb. Jag kopplade även ihop en del transportsträckor med svängar och det gick väl så där. Hon är ju följsam, men jag tycker att det blir väldigt ryckigt när svängarna kommer i farten. När vi gör vändningar på stället är hon superduktig och inte alls lika ryckig. Men när det kommer i farten blir det sämre... Så det bör vi träna mycket på! Vi fortsatte med våra snabba lägganden och det är verkligen kul att se hur lite träning det behövs för att få det bra. Hon var snabb och hon la sig verkligen skit-snyggt både utan och med kommando. Läggande under gång kommer verkligen inte att bli något problem för den damen. Hon tvekar inte längre på läggande under baklängesmarsch fast jag springer baklänges så nu är det dags att börja få kontroll på signalen. Dock skulle vi behöva jobba upp baklängesmarschen som helt ärligt är under all kritik...

Vi lekte en hel del och hon kampar bättre och bättre nu. Greppet har det aldrig varit något fel på, men tekniken går helt klart att jobba på. Men jag tycker att hon är duktigare och duktigare på att lägga tyngden bakåt. Hon är väldigt duktig på att kampa med annan störning, men jag måste ta och utmana henne mycket nu. Jag vet att hon är duktig på detta och därför är det min uppgift att ständigt utmana henne. Detta är lätt att glömma bort men det gäller egentligen alla områden som vi tränar inom. Dessutom är det väldigt rolig träning i mina ögon. Jag tror även att det är ett jättebra sätt att lära hunden att hantera misslyckanden och det blir ganska svart på vitt för hunden vad som händer om hon gör rätt och vad som händer om hon gör fel. Alldeles för många försöker ständigt att se till att hunden lyckas i sin träning (vilket i och för sig kan vara en god tanke) men det rustar inte hunden för vad som kan komma. Jag tycker att det är jätteviktigt att lära hunden att hantera misslyckanden men mitt mål är ju ändå att få en hund som klarar av att utföra de beteenden som jag vill ha i massor av varierande och svåra situationer. Vi tränade en hel del annat men i skrivandets stund är det allt jag orkar rapportera från Bella-träningen. Det jag kan säga är att det var helt underbart kul att träna henne och vi hade enormt roligt tillsammans.

Shelby var nog ändå den som överraskade mest under lördagskvällen! Hon var på ett fantastiskt humör och var duktig på att frivilligt erbjuda beteenden. Vi jobbade med frivilliga läggande och det märktes att hon kom ihåg träningen från häromdagen då hon snabbt förstod vad det handlade om. Hon fick även träna på sitt från ligg eftersom detta verkligen har varit vår främsta bromskloss vad gäller fjärren. Därför gick vi tillbaka till basic i hopp om att få snygga och snabba sättanden från ligg. Jag började med att belöna läggandet och gav sedan frikommando så att hon kunde hämta godbiten ovanför huvudet, vilket medförde snygga sättanden. Det var på detta sättet jag lärde Bella att sätta sig från ligg och det har blivit utmärkt hos henne. Så vi får se om vi får någon utdelning.

Det absolut roligaste som hände under kvällen var Shelbys lek. Vi lekte en del kamp och jag la fokus på att hon ska lägga tyngden bakåt. Jag har varit jätte dålig på att träna detta med henne och nu är det verkligen dags att lägga manken till. Hon har jättedålig teknik och hon kastar med hela kroppen åt alla håll samtidigt och det ser verkligen inte bra ut för kroppen. Men genom att belöna bakåtvikten med att låta henne vinna snappade hon snabbt upp informationen och kastandet med kroppen såg jag inte mycket mer av under kvällen =) Men det som ändå var roligast var att hon direkt när hon hade vunnit leksaken sprang tillbaka till mig och ville kampa mer! Hon brukar ju alltid springa livet ur sig vilket medför att hon snabbt tröttnar och tappar intresset. Men igår slog det mig att jag har varit jättedålig på att låta henne vinna i kamplek. Ofta får hon leksaksbelöning kastad till sig och de gånger vi kampar så kampar vi tills leken är över och jag tar hand om leksaken. Men igår var hon verkligen helt inställd på kamp och jag ska verkligen fortsätta att utveckla detta. Det var så enormt roligt att träna Shelby igår! Hon var postiv i sin inställning och laddad till 1000 procent! Jag måste nog ändå inse att jag har en hel del att jobba med hos Shelby. Träningen med henne är grundad på locka och lura metoden och den stämmer helt enkelt inte alls överrens med det jag vill idag. Jag tror att jag ska lägga tiden på att träna grundbeteenden och bygga upp henne från början igen. Jag måste helt enkelt inse att hon ligger ljusår ifrån Bella trots att hon är bra mycket äldre. Men det är ett faktum!

Även idag har vädret imponerat och idag har vi mestadels lapat sol och haft det allmänt skönt. Hundarna har plaskat och simmat och verkar även de ha njutit av livet på landet. Det är helt klart så att vi inte ska bo i lägenhet... vi ska bo i ett litet hus med stoooor gräsmatta (helst en upplyst appelplan =))

Hälsningar från sommarstockholm (som verkar vara över i morgon).

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej du hus-sugna Människa :)
Vilken underbar helg ni verkar haft, vill också ha värme nu, man tror knappt att det är sant men det har faktiskt snöat lite här på morgonen.
Sorry för det hastiga avsultet över telefon igår men Nimbus och Eu-mopeder går verkligen inte ihop, som tur var hade jag bollen nära till hands :)

Stor Kram till er från oss.

2008-05-13 @ 11:42:16
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0