Lite träning i alla fall

De senaste dagarna har jag legat sjuk med världens förkylning, feber och andningssvårigheter. Jag har inte varit förkyld de senaste tre åren och därför slog väl förkylningen till ordentligt. Jag är verkligen inte van att vara sjuk och dessutom är jag nog sämst på att verkligen ta det lugnt. Jag trodde att jag skulle kunna hålla igång, men under gårdagen slog förkylningen verkligen till och jag låg hela dagen. Stackars hundarna fick några kortare promenader men annars var det inte speciellt mycket action här hemma. Aldrig tidigare har jag sett så många TV-program på dagtid... Oprah, repris av Oprah, Sjunde himlen och massa annat som bara verkar fungera som dagsändningar. Men nåt ska man ju göra när man är sjuk.

Idag vaknade jag upp och kände mig oerhört mycket bättre och började redan i sängen att planera för dagen. Jag var mitt uppe i min planering av dagen när min kära man avbröt mig och menade att jag nog inte skulle börja planera dagen redan i sängen innan jag visste om jag verkligen orkade nånting. Planeringen avtog lite och  vi gav oss ut på en kortare morgonpromenad. Under den insåg jag att jag kanske inte riktigt var "fit for fight" då jag snabbt blev andfådd i en lättare lutning... Hem till frukostbordet och sedan vila lite. Väl hemma ringde min kära svärmor som hade haft hundslagsmål hemma och försökt skilja antagonisterna åt. Mitt i all röra hugger ena hunden fast i armen på henne och såret var verkligen inte trevligt. Vi kastade därför i oss frukosten och mötte upp henne på lätt-akuten och sedan fick Göran skjutsa vidare henne till akuten för vidare undersökning. Själv stannade jag i huset med alla fem hundar och satt lite i solen. Det var som en sommardag... helt fantastiskt skönt! vi blev kvar mer eller mindre hela dagen och när jag kom hem kändes det verkligen att jag inte var friskt. Vilade lite och intog middag i form av tacos och hämtade lite energi.

Vid 21-tiden tog jag med mig husse och hundarna ner på ängen nedanför oss och tränade lite. Jag har verkligen längtat efter att få träna hundarna och ikväll orkade jag i alla fall med lite träning. Med Shelby blev det mest en massa lek och bus, något som jag verkligen tror att hon behövde. Vet inte vad det har varit med henne på slutet, men hon har inte riktigt varit sig själv. Därför blev det en del lek för hennes del och hon såg ut att njuta fullt ut. Bella fick träna starter i fotgåendet och vändningar på stället. Höger om halt börjar se hyfsat bra ut nu, och jag hoppas på riktigt bra resultat inom kort. Vi lånade även in husse och tränade lite explosiva starter i inkallningen och det såg verkligen jättebra ut! Hon har en intensitet som jag knappt vågat drömma om. Jättekul att se! Apporteringen var inte nå vidare och det mål jag har satt upp kommer jag knappt att påbörja under den kommande veckan. Jag ska lägga mer vikt vid att träna ännu bättre gripanden framför mig, eftersom det var sisådär med gripandet ikväll... Jag vill ha mer intensitet i gripandet och därför ska vi lägga mer tid på det just nu. Har inte bestämt mig om jag ska jobba med att höja värdet genom att ge henne en riktigt god belöning eller om jag ska kampa som belöning för att på så vis väcka ännu bättre gripande i henne... Får kanske prova båda för att se vad som ger bäst resultat. Annars blev det en del lek och vi testade lite budföring mellan mig och husse. Hon hade helt klart lättare för att lämna husse än för att lämna matte, vilket inte är speciellt konstigt. Det är ju trots allt jag som tränar henne vid alla tillfällen. Men mot slutet gick det ändå lite snabbare för henne att söka upp husse efter att hon hade fått belöning hos mig och jag hade blivit passiv. Från början stannade hon hos mig, trots min passivitet, och började erbjuda massor med olika beteenden... Ganska söt var hon! =)

Det var i alla fall jätte skönt att få komma ut och träna lite hund, även om det inte blev speciellt mycket. Men det var skönt!!! Hoppas nu att jag inte känner mig sämre i morgon. Jag vill vara frisk i morgon!

Dagen till ända... och jag är nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0