Lycka är att lyckas!

Även om man självklart lär sig en hel del på att inte lyckas (förmodligen mer då än när man ständigt lyckas) så är ändå de tillfällen man lyckas helt speciella! Jag har tidigare skrivit om hur mycke jag har kämpat för att få Bella att backa upp på något föremål, men när jag använde mig av hennes bädd så gick det bättre. Nu har vi äntligen gått vidare från bädden och använder nu en kartong som är ungefär 40 cm hög och igår hände det! Jag ställde ut kartongen och väntade. Hon verkade fatta direkt vad det handlade om och lyfte ena bakbenet över kartongen. Redan vid nästa repetition klev hon upp med bägge bakbenen på kartongen och snacka om att matte var överlycklig! Vi har kämpat och jag har funderat om och om igen över hur vi ska kunna få till det. Nu är det absolut inga problem att få henne att backa upp på denna. Ser så himla härligt ut! Jag ska nog använda detta till två olika saker. Dels ska jag (som var tänkt från början) lära henne att stå på händer. Men jag ska även använda det för att få henne att lyfta på ett ben, då det ser ut som en hanhund som kissar =) Riktigt sött ser det ut! Jag är såååå otroligt glad över detta så ni kan inte ana! Lycka är verkligen att lyckas!

Kom på att jag inte har uppdaterat och utvärderat mina tidigare träningsplaner, så det är nog dags för det nu =) Det var ju ungefär 2 veckor sen jag satte dem, så det blir en 2-veckors utvärdering.

Lydnadsträning

Hopp över hinder:

Delmoment: Frivilliga hopp rakt fram mellan två förare.

Vad belönas? Kriteriet är raka hopp mellan de olika förarna.

Hur gick det? Kan tyvärr meddela att vi inte ens har tränat på detta... Ooooops

Apportering:

Delmoment: Springa ut och gripa apporten hos någon annan som håller apporten framför sig i knähöjd.

Vad belönas? Belöning kommer vid bra gripanden med bakåtvikt. (Belöning från mig).

Hur gick det? Har kört några gånger, men inte riktigt med det resultat jag ville ha. Hon griper, men inte alls lika bra  som jag hade hoppats på... Men vi jobbar vidare och har en del att jobba på.

Vändningar på stället:

Delmoment: Höger-om-halt (frivilligt)

Vad belönas? Raka sättanden efter höger vändning

Hur gick det? Sättandena vid h-o-h har blivit mycket bättre, även om det inte är perfekta. Ibland har hon svårt att hitta positionen och fladdrar ut en del. Måste jobba vidare med detta.

Lägganden under baklängesmarsch:

Delmoment: Snabba frivilliga lägganden utan tvekan

Vad belönas? Som ovan.

Hur gick det? Läggandena har blivit ofantligt mycket bättre och hon är grymt mycket säkrare på dem nu. Har börjat döpa beteendet och försöker verkligen att lägga på kommandot innan hon börjar lägga sig, men det är inte alltid så enkelt som man kan tro. Men tvekandena är borta och hon gör dem väldigt snabbt. Tror att träningen med separata snabba lägganden helt klart har påverkat resultatet.

Tricks

Backa upp på föremål:

Delmoment: Backa upp i bädden oavsett vart den står.

Vad belönas? Båda tassar upp i bädden. Målet är att hon ska klara av det på första försöket.

Hur gick det? Ja, som ni förstår så har detta gått bra mycket bättre än de mål jag satte upp. Dessutom har  vi slarvat och bara tränat detta en endast gång, igår. Så jag är mycket nöjd med resultatet!

Sitta vackert:

Delmoment: Kunna sitta med stadga under en längre tid

Vad belönas? Målet är att hon ska klara av att sitta stadigt med omvänt lockande.

Hur gick det? Jag misstänkte redan när jag satte detta mål att det var alldeles för enkelt. Bella är verkligen grym när det kommer till omvänt lockande. Hon sitter som ett ljus. Nu ska vi bara jobba vidare så att hon alltid sträcker upp tassarna så blir beteendet mycket snyggare! Hon gör det ganska ofta, men långt ifrån regelbundet, så vi får jobba på det i fortsättningen.

Sammanfattningsvis kan jag väl tycka att det har gått ganska bra med träningsplanen. Jag var ju sjuk i en vecka och har dessutom påbörjat nytt jobb vilket har gjort att hundträningen har blivit lite fattig... Så ändå bra resultat på så kort tid. Nya träningsplaner kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0