Med fokus på intensitet

image138
I brist på annat fick Bella klä ut sig i mattes tröja

Äntligen har jag fått tid över att träna hundarna! Även om jag känner mig trött och fullproppad med ny information från jobbet så lyckades jag hitta energi till att träna när jag kom hem idag. Jobbdagen blev längre även idag om än bara med en halvtimme. Men det är helt klart svårt att hinna allt nytt på så kort tid...När jag kom hem kastade jag i mig lite mat och packade sedan väskan med roliga och goda belöningar av olika former och begav mig ut tillsammans med hundarna. Det blev en promenad först och sedan träning nere på ängen. Under promenaden träffade vi på ett rådjur, något som bara blir vanligare och vanligare ju mer våren tar tag om Tyresö. Hundarna, som var kopplade, var lite smått intresserade, men ändå kontaktbara. Skönt!

Under träningen låg största fokus på intensitet i träningen för båda damerna. Med Shelby handlade träningen mest om att vänta på kommando att kampa oavsett vad som hände innan kommando. Jag är helt övertygad om att värdet i kampen och i leksaken ökar när man tränar på självbehärskning och att det faktiskt inte är okej att kampa närsomhelst. Hon fixade det riktigt bra och framförallt hade hon riktigt bra intensitet i kampen och en super bra attityd. Det var länge sedan jag såg henne så glad som idag! För att få henne att klara av att släppa loss och våga erbjuda flera olika beteenden tränade vi även lite annat, såsom snabba ligg och insättningar. Hon har redan väldigt snabba ligg på kommando, men idag tränade vi enbart med att erbjuda frivilliga beteenden för att vidga hennes vyer litegrann. Jag har varit dålig på att verkligen gå in för att få henne lika repetitionsklok som Bella är och vi har extremt mycket att jobba på. Bella är så otroligt rolig att träna och eftersom att Shelby inte alls har samma kunskap att erbjuda frivilliga beteenden blir träningen med henne lätt tråkig. Tyvärr! Men med en hund som Shelby (och många med henne) är det verkligen viktigt att jobba kort och intensivt för att hålla henne på "tå" hela tiden. Hon tröttnar lätt och lägger av ifall hon känner att hon inte riktigt verkar göra rätt och hon blir snabbt osäker. Därför valde jag att jobba med sådant som hon faktiskt redan kan, men att istället fokusera på frivilliga erbjudanden.

Bella var taggad idag och det märktes att det var länge sedan vi tränade. Hon var väldigt het men ändå lyckades hon koncentrera sig väldigt bra. Detta är verkligen en av hennes egenskaper som jag uppskattar allra mest. Nämligen att kunna koncentrera sig och göra rätt samtidigt som hon är het och ivrig. Hon har bra precision och utför beteendena precis som hon har lärt sig. Vi tränade en del transportsträckor under fria följet och resultatet var riktigt bra. Hon hade bra fokus, bra attityd och bra intensitet. Dock är jag inte helt säker på hur det riktigt ser ut ibland och jag skulle nog vilja ha det filmat för att kunna uttala mig mer om det. Men det känns ändå bra och det var helt klart den bästa "fria-följet-träning" som vi någonsin har haft! Sedan insåg jag att jag har slarvat jättemycket med ligg-kommandot. Hon har ofta välidgt snabba ligg när vi tränar med frivilliga lägganden. Men när det däremot kommer till snabba lägganden på kommando så funkar det inte alls. Fy på mig! Därför tränade vi en hel del snabba lägganden och även där var resultaten väldigt bra! Hon är snabb och hon lägger sig, enligt min åsikt, mycket snyggt (fällknivsmodellen, fast det är knappt märkbart att bakdelen lägger sig först). Vi tränade även inkallande. Vad gäller insättningarna finns det inte mycket att klaga på. De var snygga och väl utförda. Däremot var farten inte vad den tidigare har varit. Dock får jag nog skylla mig själv på den biten eftersom jag la in denna träning i slutet och jag tror att hon var lite trött av värmen. Det var inte någon dålig fart, men heller inte vad jag vill ha. Nästa gång ska jag börja med inkallning för att se om jag ser någon skillnad eller om jag måste gå tillbaka och träna detta lite mer. Tidigare har hon haft enormt explosiva starter och hållt bra tempo hela vägen in, så förhoppningsvis kan vi skylla på mitt upplägg.

Nu när hundarna är tränade och både matte och hundarna är utfodrade är det dags för mig att vila lite. Jag känner fortfarande av förkylningen i kroppen och dessutom är jag trött i huvudet efter jobbet, så lite vila ska nog göra mig gott.

Kommentarer
Postat av: Marlene

Vilken söt Bella :)
Snabba läggande på kommando är något vi också har missat lite.
Jag har 8 st men är bara "barnvakt" åt 5 st :)

2008-05-08 @ 21:10:49
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Emma

Ja, rådjursträning kommer hundarna få gott om. Det brukar/brukade ligga ett par varje vinter på pappas tomt och vila sig ibland.

Skoj med jobbet och att träningen går frammåt.

Snart så får jag ser er alla..

2008-05-08 @ 21:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0