Varm träning

Värmen har äntligen återvänt till Stockholmsområdet och vad passar bättre då än att träna hund? Perfekt tillfälle att kolla hur den lilla aussien klarar sig i värmen under träning. Shelby har alltid varit otroligt värmekänslig och hon viker in kepsen ganska fort i värmen. Men Bella är inte av samma sort. Hon klarar värmen alldeles utmärkt och det vill jag verkligen se till att det fortsätter vara så! Det är så otroligt viktigt att ha en hund som klarar av att arbeta och fokusera trots hetta, framförallt om man vill tävla.

Vi gjorde ett besök på Tyresö BK, där Shelby fick ligga i skuggan och agera publik medan Bella fick jobba =) Först trodde jag verkligen att det bara skulle bli pannkaka av träningen då hon var alldeles för på och uppe i varv. Men med lite passivitet så lugnade hon sig och befann sig ganska snart i en bra sinnesstämning. Fokus under träningen var främst fritt följ, hopp över hinder och läggande under baklängesmarsch.

Fritt följ
Vi började med fria följet som verkligen så bra ut idag. Visst, det är fortfarande enormt mycket att jobba på, men jag tycker att vi gjorde framsteg under dagens träning. Raksträckorna har ju sett hyfsat bra ut ganska länge och hon håller faktiskt bra fokus trots längre raksträckor. Däremot har det varit en aning ryckigt från och till. Men idag tycker jag att hon höll bra position och det var inte alls speciellt ryckigt. Men... det kan alltid bli bättre. Även vändningar på stället såg bättre ut än på länge och hon hade en bra attityd utan att bli för hetsig. Dock får jag verkligen se upp med pip och gnäll eftersom det har kommit en del sånt hos henne på slutet. Förmodligen har jag "råkat" belöna det när något annat har varit bra och då fått pip och gnäll på köpet. Inte roligt och verkligen inte något jag vill ha! Men jag tror att jag undvek alla sådana fällor idag och hon hade en bra attityd genom hela fria följet. Även vändningar under marsch gick förhållandevis bra idag och vi gjorde ganska stora framsteg på det området. Precis som med vändningar på stället så är det höger om som är svårast.... Men helt klart är att vi kom en bra bit på vägen idag. Jag gladdes verkligen över hennes uthållighet idag och hur hon ständigt höll en positiv attityd. Det största problemet med det är väl att jag måste komma ihåg att hålla passen korta och intensiva, vilket blir svårare när hon är så otroligt duktig!

Hopp över hinder
Idag blandade jag lite "hej vilt" med hopp-övningarna. Det blev en del sändande framåt över hindret, hopp mot mig och en del vinkelsvårigheter. Bella gillar verkligen hindret och det är ju ändå ganska lätt att lära tycker jag. Från mig hoppar hon på kort och långt avstånd och i vinkel från både höger och vänster. Mot mig hoppar hon också på både långt och kort avstånd och oftast i vinkel. Någongång utmanade jag henne och gjorde vinkeln ganska snäv för att jag ville att hon skulle göra fel. Första gångerna hoppade hon ändå över hindret, men till slut gjorde hon fel och sprang direkt till mig utan att hoppa över hindret. Efter att ha gjort om några gånger (med samma snäva vinkel) gjorde hon rätt! Hon var verkligen jätteduktig idag!

Läggande under baklängesmarsch
Vi filar fortfarande på detta under baklängesmarsch och jag tycker att resultaten blir bättre och bättre. Idag jobbade vi en del med signalkontrollen och det kändes ganska bra. Ibland blir jag väl lite velig om jag ska eller inte ska belöna trots att jag inte har gett kommando ifall utförandet var riktigt bra, men annars gick det bra. Jag märker att hon väntar mer och mer på mitt kommando och när det väl kommer smäller hon i backen. Jag var bara tvungen att testa hur det fungerade i framlängesmarsch och snacka om att jag blev överlycklig när hon smällde i backen på mitt kommando =) Men, vi ska ändå fortsätta fila på signalkontrollen under baklängesmarschen innan vi går vidare till att gå framlänges. Nu skulle jag bara behöva träna massor på ställande under baklängesmarsch så att jag kan välja mellan olika kommandon för att utmana henne. Efter som hon är en hund som agerar först och tänker sen känns det otroligt viktigt att göra henne uppmärksam så att hon inte bara kan chansa sig fram.

Det var verkligen roligare än på mycket länge att träna Bella idag, och det säger en hel del eftersom hon nästan alltid är rolig att träna. Men idag var det som om massa saker verkligen föll på plats för lilltjejen. Fria följet tror jag faktiskt kan bli riktigt bra om det fortsätter så här. Men som sagt, vi är ljusår från att vara bra. Men ändå, en god bit på vägen!

Kommentarer
Postat av: Marlene

Hej! Nu är jag tillbaka! Ser att det går frammåt med träningen och Bella har blivit stora damen! Grattis i efterskott!

2008-05-28 @ 19:52:58
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Lisa, Eskil & Loi

GRATTIS till sötbella, i efterskott. ;)

2008-05-28 @ 22:09:37
URL: http://eskil-isak.com
Postat av: Lisa Eskil & Loi

Karro! Du ska inte hänga med på aussieträff på söndag? Vi håller till i Hagaparken (Solna), där är kanonfint. Lite träning, lite fika, mycket snack. Vi blir nog inte överdrivet många, men lite socialt och trevlig sådär.

2008-05-29 @ 21:29:42
URL: http://eskil-isak.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0