Egen tid

Nu har jag precis städat och inväntar just främmande och min man. Vi ska ha några kompisar på middag ikväll. Alltid trevligt! Idag har jag delat upp hundarna så att de har fått lite egen tid med matte. Det var väldigt uppskattat. Bella fick träna med en hel del fokus på lekbelöningar. Hon var lite väl taggad, men det blev ändå ganska balanserad träning. Vi hann med att träna läggande och ställande under baklängesmarsch, apporteringsgripande, hopp över hinder (både 1:an & 2:ans hopp), inkallning, lite FF och en kortare platsliggning. Det gick riktigt bra, men hon var som sagt lite väl het.

Shelby fick spendera sin egen tid med mig på promenad. Något som kanske skulle kallas som en aktiveringspromenad för många, men för oss är det en ganska vanlig promenad. Hon fick gå slalom mellan mina ben, hoppa upp på stenar (lite lägre stenar för att inte orsaka någon smärta i ryggen), vi körde en del sättande under gång (framlänges) och hon har verkligen blivit duktig på detta. Visst, ibland så misslyckas hon, men i det stora hela gör hon det bra.

Bella fick även träna lite på väg från jobbet idag. Jag passade på att stanna på det lilla torget vid tvärbanan som ligger mellan mitt jobb och garaget. Jag tycker att det är viktigt att passa på att träna på ställen där hundarna inte alls förväntar sig att jobba. Under tiden vi tränade kom tvärbanan och massor av folk som sprang. Men Bella skötte det bra och var fullt fokuserad på mig. Skönt! Vi körde några läggande under gång (framlänges) och hon fixade det galant! Hon är ju väldigt duktig på läggande under gång, men jag vill ändå fortsätta att köra en del under baklängesmarsch, då jag vill lära henne att det är viktigt att lyssna för att kunna skilja på de olika ord som matte kan ge. Vi har hitills bara tränat läggande och ställande men jag tror nog att det börjar vara dags för att föra in även sättande för att röra till det lite och se till att hon verkligen håller sig vaken och lyssnar. Hon har ju en tendens att chansa den lilla damen, och det funkar inte...

Men summa summarum: Det var en jätte rolig dag!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Ja det låter verkligen som en trevlig dag.

Du kallade NImbus för Hunk, Husse kallade honom för anorexiafall :D

Jag håller dock med dig :)



Trevlig helg på er!

2008-11-14 @ 09:42:39
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Han är klok din pappa! Min pappa tycker däremot att vi inte har någon riktig vinter. De har redan en halv meter snö och 20minus! :O

2008-11-16 @ 16:41:49
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0