Ett trix jag lär ångra...

Idag har det varit en sån där upp och ner dag. Huvudvärk och en hel del hemlängtan samtidigt som jag har haft träningslust och glädje i mina hundar. Efter jobbet åt jag egengjord köttsoppa med klimp som jag gjorde häromdagen. Mums vad gott det bli när man gör egen köttsoppa på älg. Helt klart en av mina favoriträtter! Mätt och belåten packade jag väskan med alla tillbehör som kan tänkas behövas för att spåra + en termos med kaffe och en s.k. lyxsaffransbulle från Systrarna Delselius konditori (som förövrigt måste tillhöra ett av Sveriges absolut bästa konditorier).

Efter förra spåromgången har jag lovat mig själv att gå långsamt framåt med Bellas spårande och vi kommer enligt plan att fortsätta med godisspåret. Även idag medförde det ett helt annat lugn i spåret än hon någonsin har visat tidigare. Farten kommer nog med säkerheten, men jag är supernöjd att hon tar det lugnt och är noggrann. I slutet på det ena spåret låg en burk med godbitar i, en burk som jag hade i ett av spåren sist. Då förstod hon inte alls vad det var, men idag var det tydligt att hon blev super glad när hon hittade burken i spåret. I det andra spårslutet låg en kong med godsaker. Hon verkligen älskar sin kong och fick bära den hela vägen tillbaka till bilen. Vi passade även på att leka en hel del med den när hon hittade den och vi tillsammans hade tömt den på godbitarna. Bra att försöka behålla föremålsintresset och det ser inte ut att vara några problem.

Shelby fick ett helt annat spår än vad hon är van vid. Det var ett mycket kort spår proppat med föremål. Hon har ju alltid varit ganska sval inför föremål i spåret men hon har blivit bättre på att plocka dem och på slutet har hon faktiskt visat en hel del glädje när hon hittar dem i spåren. Så idag lade jag massor av olika föremål, både spårapporter och leksaker. Till min förvåning var hon helt lyrisk när hon sprang på dem i spåret och skyndade in till mig för att visa vad hon hade hittat. Vissa gånger lekte vi en stund vid dem och vid vissa föremål fick hon "bara" äta godis från min mun. Hon är så söt när hon blir så där exalterad. Ytterligare en förvåning var att hon visade mest glädje över att hitta spårapporterna, något som verkligen förvånade mig. Men det är ju jätte bra inför framtiden! Kanske blir det faktiskt nåt tävlande i spår för mig och Shelby någon gång. Hon är ju helt klart en super hund att tävla med, då hon alltid levererar! Hon är min guldgruva.

När vi kom hem passade jag på att klippa Bellas klor och efter det började jag lära henne ett trick som jag förmodligen kommer att ångra ganska snart. Nämligen tricket att dra av mig strumpan. =) Det tog bara tre repetitioner att få henne att slita av mig strumpan och leverera den till min hand. Men flyt får vi jobba lite mer för att få, men hon tyckte att det var superkul. Dock får jag nog skynda mig att lägga signalkontroll på detta, annars kan det bli lite jobbigt med en hund som går och försöker slita av en socken hela tiden =) Och alla som känner Bella vet ju att hon skulle kunna göra detta i de flesta situationer och säkerligen på de flesta hon känner... Så signalkontroll är ett måste. Men det var roligt.

Annars fortsatte vi jobba lite med att plocka alla typer av föremål och det svåraste för dagen var klotången. Dels är den lite svårgreppad i formen och sedan blir den väldigt hal när hon har slemmat på den, vilket gör att hon verkligen måste greppa stadigt för att kunna lyfta den och ge den till mig. Super bra med andra ord!

Slutligen vill jag bara skicka en tanke till en väldigt speciell och helt underbar vän. Du vet vem du är. Ring när som helst du behöver och jag stöttar dig i vad du än kommer att göra. Du är guld värd!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej min älskade dotter!

Har med glädje läst i din blogg och blir som vanligt glad och inspirerad av ditt fantastiska intresse för dina hundar.

Uppmärksammade också din hemlängtan, men snart är det jul och då får vi verkligen rå om varandra med julskinka,pepparkakor och skön samvaro. Vi längtar så efter er alla!

Sitter här i soffan och "snorar", förkylningen har brutit ut. Det känns inte roligt, men bra att göra bort innan jul.

Många kramar Mamma

2008-11-21 @ 12:58:56
Postat av: Olivia

Hej älskade du och tusen tack för att du är en sådan underbar vän och fantasiskt bra lyssnare till alla mina problem. Du förstår inte hur skönt det kändes att få prata ut med någon som verkligen förstår mig, jag är dig evigt tacksam och saknar dig enormt mycket.



Kul med lite trixövningar, kan verkligen tänka mig att det föll Bella i smaken. Men som sagt, att fort få signakkontroll på strumpdragandet är nog ingen dum ide :)



Stor kram till er.

2008-11-21 @ 22:44:49
Postat av: Lisa

Dra av strumpan-tricket är rätt kul tycker jag, du får nog ordning så att hon inte drar jämt. Eskil kan det där, rätt praktiskt ibland. ;)

2008-11-22 @ 19:04:38
URL: http://www.eskil-isak.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0