Mys hemma





Idag har vädret varit uruselt. Blåser typ storm plus att det regnar... Inte min favorit. Bella bryr sig egentligen inte vilket väder det är, men Shelby är inte riktigt tjejen som gillar blås och regn... som den drottning hon är. Efter jobbet åkte vi till Enskede Hund & Katt för att inhandla lite hundmat. Det blev kalvnacke, vom, kycklingskrov, kycklinghalsar och oxkött. Det är väl egentligen det enda sm är jobbigt sen vi flyttade, nämligen att vi har extremt lite frys. Detta innebär att vi måste handla hundmat mycket oftare än tidigare. Men som tur är finns det barf att få tag i både på Enskede och här på Värmdö. Sedan har vi ju fått en hel del älgben (närmare 50 kg) av snälla vänner till mams och paps. Tack och lov fick vi inhysa det mesta av detta hos Görans pappa.

I fredags var det tjejmiddag. Mycket trevligt! Alltid skönt att sitta och snacka en hel kväll. Sedan att vi alla har gått på samma skola sedan vi gick i årskurs ett och att vi alla har gått i samma gymnasieklass och lyckas samlas här i Stockholm är rätt läckert! Vi åt i alla fall gott och hade jätte trevligt! Under lördagen kom Görans mamma och pappa ut på besök, så även lördagen bjöd på trevlig middag.

Idag har vi mestadels ägnat oss åt inomhus träning. Shelby fick träna gripande med vikten av att lägga tyngden bakåt. Förrut har hon varit ganska mesig i sitt gripande och har liksom inte vågat bita åt ordentligt. Men idag visade hon en helt annan sida. Hon grep alla föremål som presenterades och la tyngden bakåt ända tills jag sa "bra " eller "tack". En helt annan hund kändes det som! Kul! Vi började även träna lite på fjärren och jag tänkte att jag återigen skulle se vad jag kunde göra åt hennes attityd i sättande från ligg. Men precis när vi började träna så slog det mig: Tänk om det gör ont när hon ska sätta sig och att det är därför hon inte lyckas utföra det med en glad och härlig attityd??? Jag beslutade snabbt att inte träna detta, eftersom det sista jag vill är att hon ska ha ont. Tänk att det ska ta så lång tid att komma på den tanken? Men nu är det bara en vecka kvar till hennes röntgen. Hoppas att de kommer fram till något!

Bella fick också träna gripande och det ser riktigt bra ut. Hon har en lugn attityd med ett ordentligt gripande med bakåtvikt. Hon har dessutom börjat bibehålla det snygga greppet när jag släpper föremålet, vilket var sisådär förut. Men det artar sig aboslut! Hon fick även träna fjärren, som alltid nu för tiden. Det är tråkigt att jag inte har haft möjlighet att filma hennes utveckling för den är ganska läcker faktiskt. För bara ett tag sedan så var hon så enormt speedad att hon inte kunde bibehålla ett enda beteende i mer än en kvarts sekund. Men nu kan hon, utan någon som helst hjälp, välja ett beteende och se ifall det ger utdelning eller inte. Visst, ibland kan hon falla tillbaka i gamla mönster, men det blir alltmer sällan. Det är så roligt när träningen går framåt!

Inomhus träning är faktiskt ganska underskattad. Det går att göra en hel del inomhus och jag tycker att det är där som man verkligen lyckas fila på de små detaljerna. Men å andra sidan finns det en hel del saker man kan träna utomhus som är svåra att göra inomhus. Alltid bäst i lagoma dosen =)






Kommentarer
Postat av: Olivia

Mmm! mys är ju inte helt fel, vi har oxå haft riktigt dåligt väder så nu längtar jag verkligen efter vintern å att få åka längdskidor.



Tillhör ju själv den kategorin människor som tidigare inte gillat inomhusträning men nu efter att ha insett hur mycket man ändå kan trixa med

inomhus så känns det mycket roligare.



Det där med att bibehålla beteende är ingen enkel match (har själv en speedare där hemma) så va kul att det går så bra för lilla Bella.



Försöker slå dig en pling ikv.

Kram

2008-11-11 @ 12:03:12
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0