Skogstokig prick

Idag bestämde vi oss för att trotsa det dåliga vädret och gav oss ut på picknick i regnet. Det blev en prommis genom skogen tills vi nådde kortsidan på sjön. Där slog jag mig ner på en båt medan Bella och Shelby sprang runt och gjorde allt möjligt. Bella var helt galen i skogen idag! Eller snarare, hon har varit mer eller mindre galen sedan vi flyttade hit. Hon springer och springer och springer och springer. Helt vild! Hon är ändå helt under kontroll och skulle aldrig drömma om att inte komma när matte ropar och titt som tätt (väldigt ofta i Bellas fall) kommer hon och checkar av läget hos matte. Jag tror helt enkelt att hon är väldigt lycklig här ute och här får hon ju vara lös på ett helt annat sätt än i Tyresö. Där var det alltid folk, hästar och rådjur överallt, så där hade vi nog lite striktare regler. Här är det fullt möjligt att faktiskt låta henne springa, så länge hon är under kontroll. Hon är i alla fall en skogstokig prick under kontroll =). Vi åt lite frukt ute i skogen, eller Shelby åt ingen men det är ju som vanligt. Jag och Bella delade i alla fall på en mandarin. Hon älskar verkligen när vi delar på mat! Den mattokiga lilla damen.

Just nu regnar och blåser det ute och jag ska snart åka och hämta husse vid affären. Jag och Bella har just avslutat ytterligare ett mycket lyckat träningspass inomhus där vi har filat på lite olika saker. Som alltid blev det lite träning av fjärren och att aktivt välja beteende. Det börjar verkligen se bra ut nu! Hon har helt klart lugnat ner sig. Sedan övade vi lite på framförmappen och hon blir allt duktigare på att ta in information. Hon byter direkt beteende vid felsignal, men ibland kan hon falla tillbaka på beteendet innan efter någon repetition av det nya beteendet. Men hon gör framsteg och det är roligt att se. Slutövningen blev kryp, något som vi inte har ägnat någon tid till. Det lilla jag har sett hittills ser riktigt bra ut och hon har absolut potential till en riktigt fin teknik. Hon verkar dessutom tycka att det är superkul! Utöver det blev det lite träning av trix och utvecklande av grunder. Det är verkligen superkul att återigen känna träningslust!!!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Jag vill också ha vatten att strosa runt :)

2008-11-12 @ 11:32:21
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Det låter som att ni trivs alla tre där ute vart det nu är! Har ju noll koll på geografin söder om Umeå ;)



Det där med att dela... Jag har också märkt att delad godis är dubbel glädje. Självklart utnyttjar jag det i träningen då belöningarna blir mer värdefulla! :p

2008-11-12 @ 22:48:54
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0